شناسهٔ خبر: 47783754 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

حمله رونالدو در یورو ۲۰۲۰ به رکورد دایی

رونالدو در پیراهن تیم مدافع عنوان قهرمانی یورو در مصاف با تیم نه چندان قدرتمند مجارستان بهترین فرصت برای کم شدن فاصله خود با آقای گل جهان را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، پرونده هفته اول مرحله گروهی یورو ۲۰۲۰ امشب با برگزاری بازی‌های گروه مرگ بسته خواهد شد. تا اینجای کار مصاف هلند و اوکراین جذاب‌ترین بازی دور اول بوده، دیداری که ابتدا هلند در آن ۲ بر صفر پیش افتاد، سپس اوکراین با زدن ۲‌گل به بازی برگشت و درنهایت نارنجی‌پوشان با زدن گل سوم برنده از زمین بیرون آمدند. بازی ساعت ۲۰:۳۰ امشب دیدار مدافع عنوان قهرمانی یعنی پرتغال با مدافع عنوان هیچمی است! این مجارستان بیچاره بین ۳‌غول اروپایی و ۳‌تیم پرستاره این دوره گیر افتاده و یک‌تنه باید با ۳‌مدعی رقابت کند.

ما ایرانی‌ها که از ساعت ۲۱ امشب درگیر بازی ایران- عراق هستیم و اضطراب این بازی را داریم، می‌توانیم بخش‌هایی از دیدار پرتغال- مجارستان را هم با نیم‌نگاهی به کریستیانو رونالدو دنبال کنیم. رونالدو که در آخرین دیدار تدارکاتی تیم کشورش یک گل به رژیم صهیونیستی زد و فاصله گل‌های ملی‌اش را به رکورد جهانی علی دایی نزدیک کرد، حالا می‌تواند در برابر ساده‌ترین حریفش در گروه مرگ به فکر کمتر کردن این فاصله ۵ گله باشد. رونالدو ۱۰۴ گل ملی دارد و دایی ۱۰۹ تا. کریستیانو تنها بازیکنی است که در ۴ یورو موفق به گلزنی شده و گلزنی در این تورنمنت می‌تواند رکورد او را به گلزنی در ۵ دوره برساند و مجموع گل‌هایش را دورقمی کند. رونالدو در حال‌حاضر در کنار پلاتینی با ۹‌گل، عنوان بهترین گلزن تاریخ یورو را در اختیار دارد و حالا می‌تواند از او عبور کند.

رونالدو یک‌بار با پرتغال به فینال یورو ۲۰۰۴ صعود کرد و به یونان باخت، یک‌بار هم یورو ۲۰۱۶ را در خاک فرانسه برد و با پرتغال در لیگ ملت‌های اروپا هم قهرمان شد. این نهمین تورنمنت بزرگ او با تیم ملی است. تعداد گل‌های رونالدو در یورو کم اما باکیفیت است. او همه گل‌ها را به تیم‌های زیر ۴۰ در رنکینگ فیفا زده است. اگر بخواهیم با مسی و کوپا آمریکا مقایسه کنیم، مسی در ۱۹ بازی ۴ گل زده که به تیم‌های ۶۴، ۸۵، ۷۷ و ۳۶ رنکینگ بوده است. کریس در ۳ رویارویی با مجارستان ۴ گل به این تیم زده و ۲ پاس‌گل داده است بنابراین احتمال گلزنی‌اش در بازی امشب و نزدیک شدن به علی دایی باید زیاد باشد. او تنها بازیکن فعال حال حاضر است که در یورو ۲۰۰۴ حضور داشته است.

مجارستان را البته نباید دست‌کم گرفت. یادمان باشد که در یورو ۲۰۰۰ همین آلمان و پرتغال در کنار انگلیس و رومانی در گروه مرگ قرار داشتند و هیچ‌کس شانسی برای رومانی قائل نبود اما این تیم به همراه پرتغال از گروه صعود کردند و انگلیس و آلمان حذف شدند. مجارها در ۶ بازی آخر خود شکستی تجربه نکرده‌اند. دروازه‌بانی عالی به نام پیتر گولاژی از لایپزیش دارند و یک ستاره شماره ۱۰ به نام ژوبوسلای از سالزبورگ که ۲ فصل قبل مورد توجه رئال و بارسا و چند باشگاه بزرگ بود و الان در یورو غایب بزرگ این تیم است و مهاجم باتجربه‌ای به نام آدام ژالای. مجارها در دوره قبلی برای اولین‌بار پس از سال ۱۹۸۶ موفق به صعود از مرحله گروهی در یک تورنمنت بزرگ شدند و توانستند اتریش را با ۲ گل ببرند و با ایسلند مساوی کنند و با اینکه ۲ بار از پرتغال پیش افتادند، درنهایت مقابل قهرمان آن دوره تن به تساوی ۳-۳ دادند اما به‌عنوان صدرنشین صعود کردند. البته در دور حذفی ۴ بر صفر به بلژیک باختند.

مجارستان در لیگ ملت‌های اروپا هم بالاتر از روسیه در صدر گروه خود قرار دارد و به یک رده بالاتر صعود کرده است. مارکو روسی، مربی ایتالیایی این تیم از معدود مربیان خارجی حاضر در این تورنمنت است. او شاگرد لوچسکیو و اریکسون بوده و پیش از پذیرش مربیگری تیم ملی مجارستان موفق شده بود در سال ۲۰۱۷ تیم هونود را قهرمان لیگ این کشور کند. مجارستان در سال‌های ۶۴ و ۷۲ به نیمه‌نهایی جام ملت‌ها هم رسیده بود. در ۱۳ رویارویی گذشته بین ۲ تیم ۹ بار پرتغال برده و ۴ بازی هم مساوی تمام شده؛ بدون حتی یک پیروزی برای وارثان پوشکاش بزرگ.

۲ تیم برای این بازی هیچ مصدومی ندارند اما پس از مثبت شدن تست کووید کانسلو، بازیکن منچسترسیتی از لیست حذف شد و جای خودش را به دیه‌گو دالوت داد.

ترکیب احتمالی مجارستان: گولاژی، آدام لانگ، ویلی اوربان، آتیلا ژالای، لوورنسیکس، کلاین‌هایسلر، نگی، سیگن، فیولا، آدام ژالای، نیکولیچ

ترکیب احتمالی پرتغال: روی پاتریسیو، سمدو، پپه، روبن دیاز، گریرو، دنیلو پریرا، موتینیو، برناردو سیلوا، برونو فرناندز، ژوتا و کریستیانو رونالدو.

نظر شما