شناسهٔ خبر: 47735924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نامزد اصولگرای شورای شهر شیراز:

شورای شهر جای افراد سیاسی کار نیست

شورا‌ها از جمله مردمی ترین نهادهاست که با توجه به وظایف آن‌ها یعنی توسعه، عمران و آبادانی، عملکرد آن‌ها برای توده مردم بسیار ملموس و مهم است و کارآمدی آن‌ها باعث افزایش کارآیی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سال ۱۳۷۷، بند صد قانون اساسی محقق شد و جمهوری اسلامی در زنجیره تکمیل دولت سازی‌اش، شوراهای اسلامی شهر و روستا را تاسیس کرد.

رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت انتخابات شورا‌ها فرموده اند: مردم به این شورا‌ها اقبال کنند، به این انتخابات توجّه کنند، اهداف خدایى، انقلابى و استحکام قدرت انقلاب و حکومت انقلابى در کشور در این انتخابات تحقّق پیدا کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارهای در مناسبت‌های مختلفی اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا را تبیین كرده‌اند و حل مسائل جاری و روزمره مردم به دست خود مردم را از اثرات تشكیل شوراها دانسته‌اند؛ امری كه اگر رخ دهد سبب افزایش اعتماد عمومی خواهد شد.

در همین رابطه محمدحسن اسدی، معاون سابق شهرداری شیراز در جمع خبرنگاران مبنی بر انتساب وی به جریان اصولگرایی پاسخ داد: به هیچ طیف سیاستی وابسته نیستم و تلاش دارن تا مدیری انقلابی برای همه مردم بوده و از خط کشی جناحی میان احاد جامعه پرهیز می‌کنم. خط قرمز من منافع همه مردم است و برای عموم جامعه شامل اقلیت‌های دینی ساکن شیراز و اتباع بیگانه هم این دیدگاه خدمت‌رسانی تعمیم می‌یابد.

او با بیان این که شورای شهر یک نهاد مدنی است و شهرداری هم نهادی عمومی و غیردولتی محسوب می‌شود، اظهار کرد: این نهاد‌های شهری نباید دچار سیاست زدگی شوند؛ چرا که در صورت ورود به این عرصه از رسالت اصلی خود که همانا خدمت‌رسانی به مردم است غافل می‌شوند.

اسدی با تشریح برنامه‌های خود برای شورای ششم، افزود: در شورای شهر کمیسیون ویژه‌ای را برای رفع مسائل و مشکلات مناطق کم برخوردار ساماندهی حاشیه نشینی ایجاد می‌کنیم. در نظر داشته باشیم کلانهشر‌ها از چالش‌هایی عدیده‌ای رنج می‌برند و نمی‌توان با نگاهی تک بعدی به اموری نظیر پیاده محوری، سرمایه گزاری در زمینه توریست سلامت، انسان محوری، اجرای پروژه‌های عمرانی و مواردی از این دست با آن‌ها به صورت یکسویه مواجه شد. هر کسی که در یکی از این مسائل شهری به صورت تک بعدی و یک سویه عمل کند مرتکب اشتباه شده است.

او اظهار داشت: بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌های اطراف شیراز و فارس با این کلانشهر در ارتباط هستند و بنابراین در گستره شیراز جایگاهی را برای کار، تفریح و زندگی شهروندان فراهم کرد.

اسدی تصریح کرد: در شیراز ۱۴۰۴ باید شاهد بهره برداری از خط دوم و سوم مترو باشیم و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را طی این ۴ سال خریداری کرده و ناوگان تاکسیرانی را در مسیر نوسازی قرار دهیم. امروز کمتر از ۱۲ درصد از مردم شیراز از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. با این وجود شهر شیراز هنوز از پاک‌ترین کلانهشر‌های ایران و جهان محسوب می‌شود و اگر به این قابلیت ارزنده توجه نکنیم این دستاورد گرانبها به راحتی از دست خواهد رفت.

او از خبرنگاران به عنوان راویان تاریخ یاد کرد و از آن‌ها خواست تا مردم را به سمت و سوی مشارکت حداکثری در انتخابات سوق دهند.

اسدی افزود: دو انتخاب سرنوشت ساز در پیشگاه ملت ایران است. پس از انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری نوبت به شورای شهر می‌رسد که از آن به عنوان پارلمان محلی یاد می‌شود. اثرات تصمیماتی که در دوره‌های ۴ ساله توسط آن‌ها اتخاذ می‌شود تا مدت‌ها در زندگی همه مردم تاثیرگذار است.

او یادآور شد: اعضای شورای شهر شیراز نمایندگان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار از مردم این کلانشهر هستند و شورایی که با مشارکت پایین بر سرکار بیاید یا اعضای آن تنها از پشتوانه قومی و قبیله‌ای برخوردار باشند آنچنان که انتظار می‌رود خاصیت تاثیر گذار نداشته و نمی‌تواند به وظایف اصلی اش جامه عمل بپوشاند.

اسدی با بیان این که شورای شهر وکیل مردم است و باید از حقوق قانونی مردم در عرصه‌های مختلف دفاع کند، اظهار داشت: امروزه نقش شورا‌ها منحصر بر نظارت شهرداری‌ها شده است. در نظر داشته باشید که قانون وظایف گسترده‌ای برای شورا‌ها در نظر گرفته شده و این اختیارات قانونی باید به رویکرد مطالبه گری اعضا برای احقاق حقوق مردم منجر شود. ارتباط مطلوب و دوسویه شورا با مقامات ارشد استان و کشور می‌تواند بخش زیادی از نیاز‌ها و مشکلات مردم را حل کند.

او افزود: شهرداری دارای ۳۵۰ وظیفه قانونی است و شورای شهر با انتخاب شهردار و موارد دیگری که در اختیارات قانونی آن لحاظ شده به مراتب وظایف سنگین تری را بر عهده خواهد داشت. پارلمان شهری باید مبتنی بر اصول برنامه محوری باشد و با آگاهی از درد‌های مردم راهکار‌هایی برای درمان مشکلات ارائه دهد؛ بنابراین افراد فرهیحته، دلسوز، متخصص، دغدغه مند، با تجربه و عاشق شهر و شهروندان می‌تواند از عهده این مسئولیت‌های سنگین برآید.

معاون سابق شهردار شیراز در ادامه با اشاره به این مسئله که شورای شهر جای افراد سیاسی کار نیست، اظهار داشت: امروز کسانی که شعار‌های انتخاباتی آنچنانی می‌دهند شاید وعده‌های آن‌ها فقط بر روی کاغذ راهگشا باشد. شهر پدیده پیچیده‌ای است که نفس می‌کشد و زنده است. به همین دلیل باید افرادی متخصص و توانمند برای درد‌ها و بیماری‌های آن نسخه پیچی کنند.

او معتقد است که باید افرادی با تخصص‌های فرهنگی، شهرسازی، عمرانی، ورزش، مسائل مربوط به بانوان، بهداشت، اقتصاد و کارشناسانی از همه حوزه‌ها در آن حضور یافته و به نمایندگان مردم در پارلمان شهری مشاوره دهند.

این فعال و مدیر شهری ، جایگاه شیراز ۱۴۰۴ متفاوت از امروز ارزیابی کرد و افزود: شیراز یکی از قطب‌ها و برند‌های ارزنده در حوزه گردشگری ایران و جهان است، اما از زیرساخت‌هایی که به تقویت این ظرفیت بینجامد محروم شده است. در شورای چهارم فرایند بررسی و مطالعات پروژه‌های تاثیرگذاری نظیر تله کابین، آکواریوم، شهربازی، پارک آبی و بسیاری دیگر از پروژه‌ها به سرانجام رسید و اگر این پروژه‌های شاخص در سال‌های اخیر به بهر برداری می‌رسید اکنون کلانهشر شیراز در حوزه‌های گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و اقتصاد شهر هم وضعیتی به مراتب بهتر از امروز داشت.

اسدی با اشاره به اهمیت استفاده از متخصصین امور فرهنگی در حوزه شهری گفت: شیراز شهر عرفا و شعرا و اهل فلسفه و حکمت بوده است و باید از این ظرفیت‌ها به نحو بهینه‌ای بهره برداری کرد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: امروز وزارت ورزش و جوانان در امر تامین اعتبار برای گسترش زیرساخت‌های ورزشی دچار مشکل شده است و شهرداری و شورا باید به مدد بخش ورزش بیاید. در نظر داشته باشیم اختصاص یک درصد از بودجه ۶ هزار میلیاردی شهرداری شیراز به حوزه ورزش تحولات گسترده‌ای را ایجاد کرده و اقتصاد شهری را تقویت کند.

او تصریح کرد: تمامی این مسائل با شورایی متخصص و کارآمد و با تجربه محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما