شناسهٔ خبر: 47714492 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

امارات و ۴ کشور دیگر به عضویت غیردائم شورای امنیت درآمدند

صاحب‌خبر -

شفقنا- کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل، اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت را انتخاب کردند که شامل یک کشور جهان عرب نیز می شود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA)، «ولکان بوزکر»، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد شامگاه امروز (جمعه) اعلام کرد که اعضای مجمع، کشورهای امارات، برزیل، گابن، غنا و آلبانی را به عنوان اعضای جدید شورای امنیت این سازمان برای سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی انتخاب کردند.

بوزکر خطاب به نمایندگان کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل در یک جلسه در مقر اصلی سازمان در شهر نیویورک آمریکا، ضمن اعلام این که غنا با ۱۸۵ رای، گابن با ۱۸۳ رای، بریزیل با ۱۸۱، امارات با ۱۷۹ رای و آلبانی نیز با ۱۷۵ رای اعضای مجمع به عنوان اعضای جدید شورای امنیت انتخاب شدند، تاکید کرد که عضویت پنج کشور مذکور از اول ژانویه سال ۲۰۲۲ آغاز می شود و تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۳ ادامه می یابد.

هر چند این پنج کشور در جریان رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل بدون رقیب بودند، با این حال صرف نظر از وجود یا عدم وجود رقابت بر سر عضویت در شورای امنیت، انتخاب به عنوان عضو شورا نیازمند کسب آرای دو سوم کشورهای عضو مجمع یعنی دست کم ۱۲۹ رای از مجموع ۱۹۳ رای است.

بر اساس این گزارش، امارات، برزیل، گابن، غنا و آلبانی به ترتیب جای کشورهای ویتنام، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، تونس، نیجر و استونی را می گیرند جایی که عضویت آنها در شورای امنیت سازمان ملل در ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی به پایان می رسد.

لازم به ذکر است که شورای امنیت از ۱۵ عضو تشکیل شده که پنج عضو آن یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین دائم هستند در حالی که ۱۰ عضو دیگر غیر دائم بوده و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل برای دو سال انتخاب می شوند جایی که در پایان هر سال میلادی، نصف آنها تغییر می کند.

خبر اصلی را در آناتولی ببینید

نظر شما