شناسهٔ خبر: 47715617 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پنج عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد انتخاب شدند

نیویورک- ایرنا- مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رای‌گیری روز جمعه، پنج عضو غیر دائم شورای امنیت برای سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ را تعیین کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در انتخابات روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای انتخاب پنج عضو غیردائم که قرار است از ابتدای ۲۰۲۲ کارشان را به مدت ۲ سال آغاز کنند، غنا، گابن، امارات متحده عربی، آلبانی و برزیل داوطلب شده بودند.
در رای‌گیری انجام شده، غنا ۱۸۵ رای، گابن ۱۸۳ رای، امارات متحده عربی ۱۷۹رای، آلبانی ۱۷۵ رای و برزیل ۱۸۱رای را از مجموع ۱۹۳ رای به دست آوردند.
به این ترتیب، غنا، گابن، امارات متحده عربی، آلبانی و برزیل کشورهایی خواهند بود که بر کرسی شورای امنیت تکیه خواهند زد.
پس از این انتخاب، در برخی از رسانه‌های غربی وابسته به صهیونیست‌ها خبرهایی درباره نامزدی ایران برای عضویت در این شورا به منظور مخالفت با یکی دیگر از این داوطلبان مطرح شد که از اساس نادرست بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۰ عضو غیر دائم و پنج عضو دائم دارد. اعضای غیر دائم به طور یکسال در میان برای مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند به گونه‌ای که هر سال پنج عضو آن تغییر می‌کنند.

روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا پنج عضو دائم و دارای حق وتو در این شورا  هستند. وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌الملل است که با یکجانبه‌گرایی برخی از این اعضا، از ماموریت اصلی خود دور شده و در موارد متعددی ناکارآمد بوده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما