شناسهٔ خبر: 47679457 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

رئیس‌جمهور سابق ارمنستان: پاشینیان به پوتین بی‌احترامی می‌کند

صاحب‌خبر -

«سرژ سرکیسیان» رئیس‌جمهور سابق ارمنستان، نیکول پاشینیان سرپرست نخست‌وزیری این کشور را به «بی‌احترامی» کردن به رئیس‌جمهور روسیه متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که اظهارنظرهای احزاب مختلف سیاسی ارمنستان درباره شکست در جنگ قره‌باغ در آستانه انتخابات زودهنگام پارلمانی ادامه دارد، رئیس‌جمهور سابق علیه نخست‌وزیر موقت این کشور موضع گرفت.

«سرژ سرکیسیان» رئیس‌جمهور سابق ارمنستان طی اظهاراتی علیه نیکول پاشینیان سرپرست نخست‌وزیری این کشور، او را متهم کرد که به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بی احترامی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، سرکیسیان خطاب به نیکول پاشینیان گفت: «اگر شما به رئیس‌جمهور روسیه بی احترامی کنید، آیا او واقعا با شما با احترام رفتار خواهد کرد؟»

رئیس‌جمهور سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ ارمنستان ادامه داد: «چرا شما در فرودگاه با رئیس‌جمهور روسیه خواه (ولادیمیر) پوتین باشد، (دیمیتری) مدودف یا (بوریس) یلتسین، دیدار نمی‌کنید؟ چرا (به رئیس‌جمهور روسیه) احترام نمی‌گذارید؟»

رئیس‌جمهور  سابق ارمنستان در اظهارات خود به قانون موجود در این کشور اشاره کرد که طی آن نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور ارمنستان باید از سران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در فرودگاه استقبال و دیدار کند.

اظهارات سرژ سرکیسیان در شرایطی مطرح شده که نیکول پاشینیان پس از استعفا از نخست‌وزیری ارمنستان، خود را برای حضور در انتخابات ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) پارلمانی آماده می‌کند.

نیکول پاشینیان پنجم اردیبهشت ماه و بعد از ماه‌ها تنش سیاسی در ارمنستان، در سخنرانی برای مردم ارمنستان اعلام کرد که به منظور هموار کردن انتخابات پیش از موعد از منصب خود استعفا می‌دهد اما همچنان وظایف خودش به عنوان رئیس کابینه را انجام خواهد داد.(جزئیات بیشتر).

فشارهای احزاب و چهره‌های سیاسی مخالف پاشینیان از زمان پایان جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی ادامه دارد. مخالفان او را مقصر شکست در جنگ و پذیرش آتش‌بس می‌دانند اما پاشینیان اعلام کرده که کشور چاره‌ای جز پذیرش آتش‌بس نداشته است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. 

بر اساس این توافق آتش‌بس، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

برچسب‌ها:

نظر شما