شناسهٔ خبر: 47392817 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر؛

وحدت و نصرت الهی رمز پیروزی فتح خرمشهر بود

سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر توسط رزمندگان در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی، نمادی از خودباوری، عزم راسخ و اتحاد ملی مردم ایران بر محور آرمان های ماندگار جمهوری اسلامی در برابر هجمه های دشمنان است و وحدت و نصرت الهی رمز پیروزی فتح خرمشهر بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز،سوم خرداد ۶۱ سال روز موفقیت در عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر و روزی فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس است.

سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر توسط رزمندگان در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی، نمادی از خودباوری، عزم راسخ و اتحاد ملی مردم ایران بر محور آرمان های ماندگار جمهوری اسلامی در برابر هجمه های دشمنان است.

در این روز خرمشهر پس از ۵۷۸ روز  یعنی حدود ۱۹ ماه  اسارت در دست دشمن، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان بعثی تطهیر شد.

عملیات آزاد سازی خرمشهر که بیت المقدس نام داشت، در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده بود که هر مرحله در مقایسه با عملیات ثامن الائمه و طریق القدس خود یک عملیات بزرگ به حساب می آید.

این عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب(ع)» در محور اهواز- خرمشهر- دشت آزادگان، به فرماندهی مشترک آغاز شد و طی این عملیات پنج هزار و ۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز – خرمشهر آزاد شده و علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج شده و هم چنین ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی تامین شد.

در این عملیات رزمندگان میاندوآب در قالب گردان کربلا به فرماندهی شهید حسن زنده دل که در عملیات والفجر۸ به فیض شهادت نائل آمد، حضور پررنگی داشته و در خلق حماسه آزادسازی خرمشهر، نقش آفرینی نموده اند.

امام راحل درباره فتح خرمشهر فرمودند: فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش های اسلامی است، خرمشهر شهر لاله های خونین است، خرمشهر را خدا آزاد کرد.

مهدی آجودانزاده یکی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و کسی که به صورت مستقیم در عملیات بیت المقدس حضور داشته و بعد از آن نیز در عملیات بدر تحت فرماندهی سردار عیسی زاده وظیفه شناسایی منطقه عملیاتی بدر را عهده دار بوده است، خاطراتی از این عملیات را برای ما بازگو می کند.

در مرحله سوم عملیات زخمی شدم

آجودانزاده گفت: من در سه مرحله از عملیات بیت المقدس حضور داشتم و در مرحله سوم که نیروهای عراقی پاتک زده بودند، زخمی شدم.

وی افزود: مقاومت بچه ها مثال زدنی و بی نظیر بود، در آنجا ما به همراه ۹ نفر از بچه های گردان خودمان زخمی شدیم، نصرت عباس زاده از بچه های گردان ما نیز در  آنجا به شهادت رسید ولی ما را به عقب منتقل کردند و حتی شهید شهباز نوری نیز در آنجا زخمی شد، در کل بیش از ۱۰۰ نفر از گردان بچه های میاندوآب در این عملیات شهید شدند.

 وحدت نیروها و نصرت الهی رمز پیروزی ما بود

این رزمنده میاندوآبی اظهار کرد: به نظر من رمز موفقیت در این عملیات، وحدت نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه و مهم تر از همه نصرت الهی بود که شامل حال ما شد و بهترین جمله را هم  در این باره حضرت امام خمینی(ره)  فرمودند که «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

آجودانزاده گفت: از سویی هم وحدت، همدلی و همزبانی، کمک های مردمی و حضور رزمندگان اسلام در جبهه ها از دیگر عوامل این پیروزی بود که حتی  فرماندهان نظامی دنیا نمی توانستند باور کنند که نیروهای عراقی با آن همه تجهیزات شکست خورده اند و خرمشهر آزاد شده است.

امدادهای غیبی را واقعاً  در جبه ها لمس می کردیم

وی اظهار کرد: در دومین روز مرحله اول عملیات بیت المقدس ما در جاده  و در امتداد ایستگاه حسینیه تا پادگان حمیدیه مستقر بودیم و نیروهای دشمن را در وسط جاده شکافته بودیم، جاده اهواز- خرمشهر هم زیر آتش دشمن بود وهواپیماهای دشمن سیل آسا جاده را بمباران می کردند.

این رزمنده میاندوآبی گفت:یک جنگنده میگ ۲۵ به صورت سهمگین و سطحی بر بالای سر ما پرواز می کرد، بچه ها با اسلحه کلاشینکف بدون خوف با ندای الله اکبر این جنگنده را که می خواست اطراف ما را بمباران کند به رگبار بستند، جنگنده سقوط کرد و بمب ها نیز برروی بدنه اش منفجر ودر ۵۰۰ متری ما به سمت دارخوئین متلاشی شد.

 آجودانزاده تصریح کرد: هیچ نیرویی به جز نیروی خداوند ما را حمایت نمی کرد و ما امدادهای غیبی را واقعاً  در جبه ها لمس می کردیم، و تنها با سلاح ایمان در مقابل سلاح های پیشرفته دشمن مقاومت کردیم.

سالروز آزادسازی خرمشهر دستاوردهای بسیاری برای انقلاب داشته است

فرمانده سپاه بوکان گفت: سالروز آزادسازی خرمشهر دستاوردهای بسیاری برای انقلاب و ملت ایران تاکنون دربرداشته که این ایام فرصت مناسبی برای بازخوانی آنها بخصوص برای نسل جوان جامعه است.

سرهنگ پاسدار حسین جمشیدی با تاکید بر اینکه پیروزی رزمندگان اسلام و ملت ایران در عملیات بیت المقدس جایگاه انقلاب اسلامی را در دنیا ارتقا داد، گفت: این روز بزرگ، به عنوان نماد اقتدار نظام اسلامی به ثبت رسیده است و پاسداشت این روز و تبیین آن در بین نسل جوان و نوجوان امری ضروری است.

وی اضافه کرد: امنیت پایداری که امروز ایران اسلامی از آن برخوردار است و در میان کشورهای خاورمیانه در سطح بسیار بالایی قرار دارد، به برکت خون شهدا و جانفشانی رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی نصیب ملت ایران شده است.

یوم الله سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر حماسه جاویدان و بی ‌نظیر تاریخ، گویای مقاومت و پایداری ملت ایران اسلامی است، حماسه ای که در تاریخ ثبت شد تا درسی برای دشمنان این نظام باشد و آن ها بدانند مردم ایران ملتی هستند در پای آرمان ها همواره انسجام و شجاعت دارند.

انتهای پیام/

نظر شما