شناسهٔ خبر: 47384713 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روسیه برای آنفلوآنزای مرغی واکسن ساخت

دانشمندان روسی که نخستین موارد ابتلا به آنفلوانزای مرغی H5N8 را در انسان کشف کرده‌ بودند، توانسته‌اند برای این بیماری واکسن توسعه دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از تاس، «رینات مکسیتوف» مدیرکل مرکز تحقیقات ویروس شناسی و بیوتکنولوژی وکتور روسیه که در زمینه تولید واکسن کرونا فعال است، یک نوع واکسن ایجاد کرده است که می‌تواند به عنوان واکسن علیه آنفلوانزای «H5N8» که همچنین به عنوان آنفولانزای مرغی شناخته می‌شود، استفاده شود.

به گفته کارشناسان بهداشتی، «H5N8» زیرگروهی از آنفلوانزای نوع A است و برخی مواقع از آن به عنوان آنفلوانزای پرندگان/مرغی یاد می‌شود. اگرچه H5N8 یکی از زیرگروه‌های کمتر بیماری‌زا برای انسان تلقی می‌شود، اما در حال تبدیل شدن به یک عامل بیماری‌زا است.

مدیرکل مرکز تحقیقات ویروس شناسی و بیوتکنولوژی وکتور می‌گوید: «در ماه مارس (اسفند)، ما از فناوری ژنتیک معکوس برای ایجاد سویه واکسنی استفاده کردیم که می‌تواند به عنوان واکسن علیه H5N8 مورد استفاده قرار گیرد. در صورت لزوم، می توان این سویه را سریعاً به تأسیسات تولید روسیه تحویل داد تا با کمک فناوری‌های موجود واکسن تولید کند. نمونه اولیه کیت تست نیز تولید شده است». 

به گفته وی، مسئله تولید واکسن و ثبت کیت آزمایش برای استفاده در روسیه به تقاضای آن بستگی دارد. ناظر بهداشتی روسپوتربنادزور روسیه می‌تواند در صورت نیاز به دلیل شرایط اپیدمیولوژیکی تصمیم گیری کند.

آنا پوپووا، رئیس روسپوتربنادزور که نهاد ناظر بر بیماری‌های عفونی است، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسیه گفت:  نوع جدید آنفلوانزای مرغی «H5N8» که در ماه فوریه در چندین روس تأیید شد، احتمالاً به زودی جهش می‌یابد تا توانایی انتقال انسان به انسان را بدست آورد.

در ماه فوریه،  دانشمندان مرکز وکتور اولین موارد A (H۵N۸) در انسان را تأیید کرده‌اند. این ویروس در هفت کارگر یک مرغداری جنوب روسیه تأیید شد، جایی که شیوع بیماری در دسامبر سال ۲۰۲۰ در میان پرندگان ثبت شد؛ اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از سرایت این ویروس بین انسان‌ها به دست نیامده است، این نوع آنفولانزای مرغی برای پرندگان بسیار کشنده است، اما این اولین گزارش از انتقال آن به انسان بوده است.

انتهای پیام/ 

 

نظر شما