شناسهٔ خبر: 47374793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاجیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جنایات عربستان در یمن به سادگی قابل گذشت نیست/ روابط تهران و ریاض به این زودی‌ها گرم نمی‌شود

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: جنایاتی که در یمن اتفاق افتاده به سادگی قابل گذشت نیست، لذا گرم شدن روابط ایران و عربستان به این زودی بعید است.

صاحب‌خبر -

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه انگلیسی میدل‌ایست‌آی با انتشار جزئیات جدیدی از مذاکرات مقامات ایران و عربستان در عراق اعلام کرد اصلی‌ترین محور مذاکرات هفته گذشته دوطرف جنگ یمن بوده است. میدل‌ایست‌آی به نقل از مقام‌های مطلع عراقی مدعی شد: مقامات سعودی در این مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات نیرو‌های یمنی به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند. مقامات ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

راید کریملی، رئیس برنامه ریزی سیاسی در وزارت خارجه عربستان در اظهارات ادعایی مدعی شد: «ریاض و تهران در حال مذاکره مستقیم هستند.» این مقام سعودی هدف از مذاکرات بین عربستان و ایران را کاهش تنش‌های منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: قضاوت درباره نتیجه کار خیلی زود است و ریاض قصد دارد بررسی کند که اقدامات قابل تایید کدام هستند. روزنامه فایننشیال تایمز ماه گذشته در گزارشی مدعی دیدار و گفت‌وگوی مقامات رسمی ایران و عربستان در نهم ماه میلادی جاری در عراق شد.

فایننشیال تایمز در ادامه گزارش ادعایی خود نوشت: «دور اول این مذاکرات درباره حملات نیرو‌های یمنی به خاک عربستان بوده و این مذاکرات مثبت ارزیابی شده است.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود درباره ادعای میدل ایست آی مبنی بر اینکه ایران در مذاکرات با عربستان خواستار کمک برای فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: گفت‌وگو‌های ما در عربستان در حوزه موضوعات دو جانبه و منطقه پیگیری می‌شود و خبرسازی‌های دیگر صحت ندارد.

سعودی‌ها برای ادامه جنایاتشان در یمن نمی‌توانند روی تیم بایدن حساب باز کنند

نصرت الله تاجیک کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از آنجایی که جزئیاتی از ملاقات‌های بین ایران و عربستان به طور رسمی از سوی مقامات دو کشور منتشر نشده و فقط اشاره شده که مذاکراتی بوده است، بنابراین اخباری که به بیرون درز کرده می‌تواند صحیح و هم می‌تواند گمانه زنی رسانه‌ای باشد.

او افزود: بعید نیست که یمن موضوع مذاکرات بین ایران و سعودی‌ها باشد، طبیعی است که سعودی‌ها بعد از حدود ۶ سال که در باتلاق یمن در حال فرو رفتن هستند، به فکر پایان این جنگ افتاده باشند، در واقع با اتمام دولت ترامپ و آمدن دولت بایدن طبیعی است که فشار مضاعفی بر سعودی‌ها از نظر افکار عمومی، داخلی و مالی وارد شد؛ مجموعه این شرایط را ایجاد کرده که سعودی‌ها نمی‌توانند برای ادامه جنایاتشان در یمن روی تیم بایدن حساب باز کنند.

تاجیک تصریح کرد: اگر برای جنایاتی که در یمن اتفاق افتاده، دادگاه عادلانه‌ای برگزار شود، مشخص می‌شود که این جنایات علیه بشریت بوده است، لذا ایران هم سعی دارد اقدامی کند که به جنگ خاتمه داده شود، ولی طبیعی است چگونگی خاتمه این جنگ را مردم یمن و انصارالله تعیین می‌کنند.

او افزود: ایران باید کمک کند که عربستان و یمن به سمت مصالحه سیاسی پیش بروند، چرا که جنگ یمن راه حل نظامی ندارد.

مسائل سیاست خارجی را به مسائل داخلی پیوند نزنیم/ بهبود روابط تهران و ریاض در این دولت انجام نمی‌شود/برقراری صلح در یمن پروسه طولانی است

کارشناس روابط بین‌الملل درباره گرم شدن روابط تهران و ریاض قبل از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، گفت: مسائل سیاسی و دیپلماتیک ویژگی‌های خاص خود را دارند و مهم ترین ویژگی آن صبوری و بردباری است، لذا مشکلات روابط کشور‌ها به سادگی حل نمی‌شود، به ویژه دو کشوری که در انجماد روابط هستند، در حقیقت جنگ یمن تا پایان دولت، خاتمه پیدا نمی‌کند و بهبود روابط تهران و ریاض هم در این دولت انجام نمی‌شود، اصولا مسائل سیاست خارجی مسائل حاکمیتی هستند و ربطی به دولت ندارند. دولت مجری است و تصمیمات در نهاد‌های حاکمیتی و بالادستی گرفته می‌شود.

او با بیان اینکه به نفع منافع و مصالحه ملی نیست که در پیشبرد روابط تعجیل کنیم، اظهار کرد: دو دوره مذاکره بین تهران و ریاض مسائل به بیان دغدغه‌ها می‌گذرد تا برای آن‌ها راهکار اجرایی پیدا شود، در واقع برقراری صلح در یمن یک روند و پروسه طولانی است، چراکه عناصر مختلفی درگیر هستند، بنابراین مسئله ساده‌ای نیست، ضمن اینکه جنایاتی که در یمن اتفاق افتاده به همین سادگی قابل گذشت نیست، لذا بعید می‌دانم به این زودی‌ها روابط ایران و عربستان گرم شود.

با عربستان در مسائل دو جانبه مشکل حادی نداریم

تاجیک درباره مشکلات روابط ایران و عربستان، تاکید کرد: در مسائل دو جانبه مشکل حادی با عربستان نداریم و بیشتر یک رقابت در منطقه است، سعودی‌ها در دوران ترامپ یک اشتباه محاسباتی داشتند، اما اکنون سرشان به سنگ خورده است و زمان می‌خواهد که مشکلات حل و روابط از انجماد خارج شود.

بیشتر بخوانید

او افزود: حل مشکل یمن، کنار گذاشتن نقش برادر بزرگتر توسط سعودی‌ها و فراهم کردن بستر تعاملات منطقه ایی بین ایران در شمال خلیج فارس و همسایگان جنوبی، قدم‌های موثری برای آب شدن یخ‌های بین دو کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما