شناسهٔ خبر: 47338276 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رعایت جدی‌ شیوه نامه‌های بهداشتی، راهکار مقابله با جهش‌های کرونا

یک متخصص عفونی معتقد است که مقابله با انواع جهش‌های کووید ۱۹، با رعایت جدی‌ترشیوه نامه‌های بهداشتی ممکن خواهد بود.

صاحب‌خبر -

داوود یادگاری متخصص بیماری های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: تمام ویروس‌ها مثل آنفلوانزا، به ویژه ویروس کووید ۱۹ شانس جهش دارد، اما هر جهش در هر ویروس، ویژگی‌های خاص خودش را دارد.

یادگاری گفت: وقتی ویروس در جامعه شیوع پیدا کند و تراکم ویروس در جامعه خیلی زیاد شود، شانس تغییر در ویروس وجود دارد و جهش‌های ژنتیکی متفاوتی اتفاق می‌افتد، این جهش‌ها گاهی باعث می‌شوند که ویروس در یک جامعه از بین برود، گاهی هم باعث می‌شود که میزان آلودگی و علائم و عوارض ویروس، افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: ویروس کرونا تا کنون فرم‌های جهش یافته متفاوتی مثل جهش انگلیسی، برزیلی، آفریقایی، هندی و... را تجربه کرده و هر کدام از این جهش‌ها با توجه به اینکه ابتدا در کدام کشور اتفاق می‌افتد، نامگذاری، شناخته و معرفی می‌شوند.

یادگاری گفت: فرم انگلیسی کووید به واسطه سرعت انتشار ویروس که بالای ۷۰ درصد بود و درگیری گروه‌های سنی مختلف به ویژه افراد جوانی که در سوش‌های قبلی کمتر مبتلا می‌شدند و افزایش چشمگیر میزان بستری در بیمارستان‌ها و افزایش آمار مرگ و میر، در کشور ما بیشتر شناخته شد.

این متخصص عفونی بیان کرد: تا کنون مشخص شده  است که خوشبختانه جهش انگلیسی ویروس کرونا، در برابر واکسن‌های موجود، مقاومتی ندارد.

او گفت: سوشی که اخیرا در هندوستان، شایع شد، میزان آلوده کنندگی و خطر و عوارضش خیلی بیشتر است و طبیعتا با مسافرت و رفت و آمد‌هایی که در تمام دنیا برقرار است، این ویروس می‌تواند به سرعت در سطح جهان گسترش پیدا کند. خوشبختانه در کشور ما مسافرت «از» و «به» هندوستان، محدود و ممنوع است و این مورد می‌تواند تاثیر چشمگیری در پیشگیری از ورود و شیوع این جهش خطرناک کرونا در کشورمان داشته باشد.

یادگاری بیان کرد: در حال حاضر چند مورد ابتلا به این ویروس در کشور شناسایی شده اند که با قرنطینه این افراد، می‌توان از شیوع این سوش خطرناک در جامعه جلوگیری کرد، زیرا شیوع این نوع جهش یافته می‌تواند، عوارض جدی داشته باشد و موج خطرناک و مهیبی در کشور ایجاد کند.

او گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، سوش‌های نادرتری مثل آفریقای جنوبی و کالیفرنیایی و ... ، میزان پراکندگی و شیوع و عوارض بیشتری نسبت به سوش‌های قبلی دارد.

افزایش میزان و سرعت واکسیناسیون، بهترین راه برای مهار جهش های کرونا

این متخصص عفونی بیان کرد: تا زمانی که این ویروس در جامعه وجود دارد و شاهد موارد ابتلا هستیم، شانس‌ها نیز به مراتب بالاتر است.

او افزود: تا کنون جوامعی موفق‌ترین عملکرد در مهار این ویروس را داشته اند که با واکسیناسیون، میزان شیوع و شدت گیری بیماری را کاهش داده اند و شانس جهش‌های ویروس را به حداقل ممکن رسانده اند. کشور ما هم باید با افزایش میزان و سرعت واکسیناسیون، در راستای مهار ویروس، تلاش کند.

یادگاری اظهار کرد: ممکن است جهش‌های جدید، در برابر واکسن‌ها مقاوم باشند و این خطر وجود دارد که جوامع مجبور شوند؛ شرکت‌ها و تولید کننده‌های واکسن را موظف کنند تا برای سوش‌های جدید، واکسن جدید بسازند. پس بهترین کار پیشگیری از جهش‌های جدید ویروس است.

این متخصص عفونی ادامه داد: بروز هر سوش جدید، نگرانی ما را افزایش می‌دهد، زیرا شانس ابتلا و شیوعش بیشتر است، اما پیشگیری از ابتلا به هر کدام از انواع جهش یافته این ویروس، رعایت هرچه بیشتر و بهتر از قبلِ شیوه نامه‌های بهداشتی را نیاز دارد. 

یادگاری گفت: تجربه نشان داده است که مثلا در سوش انگلیسی با ابتلای یک نفر، تمام اعضای خانواده فرد مبتلا می‌شدند و مهار انتشار ویروس در افراد به دلیل سرعت بالای انتشار ویروس جهش یافته، بسیار سخت بود و همین عامل افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها را تا حد زیادی افزایش داد. در نتیجه رعایت تمام  اصول بهداشتی و به ویژه قرنطینه کامل فرد مشکوک یا مبتلا بهترین راه کنترل ویروس در بین جوامع است. 

بیشتر بخوانید 

انتهای پیام / 

نظر شما