طرفداران Assassin’s Creed Valhalla با مراجعه به فرهنگ لغت سرخپوستان توانستند تا دیالوگهای مرموزی که در منطقهی Vinland بین NPCها رد و بدل میشد را ترجمه کرده و یکی از رازهای مخفی بازی را کشف کنند.
اگر از جمله بازیبازانی هستید که موفق به تجربهی آخرین نسخه از مجموعهی بهشدت پرطرفدار Assassin’s Creed شدهاند، بدون شک منطقهی Vinland از این بازی را به یاد خواهید آورد که داستانهایی از قبایل سرخپوست ساکن در آن را روایت میکرد. در واقع، در این بخش از بازی به عنوان بازیباز با جملات و متون ترجمه نشدهای روبرو خواهید شد که با زبان رایج سرخپوستان گفته و نگارش میشوند و به احتمال بسیار زیاد متوجه معانی و مفاهیم هیچکدام یک از آنها نخواهید شد.
اما خوشبختانه، جمعی از علاقهمندان و طرفداران این بازی با مراجعه به نهادی موسوم به فرهنگ و زبان سرخ پوستان در شهر مونترال کانادا یعنی Kanien’kehá:ka Onkwawén:na Raotitióhkwa، موفق شدند تا به کمک افرادی که در این زمینه مطالعه و تخصص دارند، پرده از رازهای پنهان این دیالوگها بردارند.
البته، اگر تاکنون موفق به تجربهی این بازی نشدهاید و نمیخواهید بخشهایی از بازی برایتان فاش یا اسپویل شود، لازم نیست نگران موارد زیر باشید؛ چرا که این متون و صحبتها ارتباطی به این بازی و وقایع آن ندارند و صرفاً به یکی از بازیهای دیگر این مجموعه مربوط میشود.
به هر ترتیب، در این بازی و در این منطقه شما (Eivor) با قبیلهای سرخ پوست روبرو خواهید شد که یکی از NPCهای بازی برای شما و سایر ساکنین این منطقه داستانهایی با زبان محلی رایج تعریف میکند و بدون این که متوجه منظور او شوید، این گفت و گو به پایان میرسد. اما اکنون و به لطف این طرفداران، متوجه شدیم که این داستانها دقیقاً پیشبینیهایی از چگونگی خلقت افسانهی Mohawk را بازگو میکند که در بازی Assassin’s Creed Rogue نیز توسط قبیلهی Oneida شنیده بودیم.
اما جالبتر از آن، مکانهایی در این منطقه از بازی وجود دارند که با اندکی تفکر و تامل میتوانید به خوبی آنها را در برخی از قسمتهای این مجموعه به یاد بیاورید. از طرفی دیگر، تفاوتهایی بین داستان روایت شده در این قبیله و قبیلهی Oneida در نسخهی وجود دارد که اختلافهای این دو قبیله را به خوبی نمایان میکنند.
به هر ترتیب، مجموعه بازیهای Assassin’s Creed مدتها است که به جز هدف ارائهی یک بازی، توانسته تا دانش مورخان و دانشمندان فعال در حوزهی تاریخ را به چالش بکشد و اگر سری به یوتیوب و رسانههای بصری دیگر بزنید، به وفور شاهد چنین افرادی خواهید بود در حال آنالیز و کاوش جهانهایی هستند که این مجموعه خلق کرده است. در واقع، فرهنگ بومیان امریکایی از جمله قبایلی هستند که سهم عمدهای از این مجموعه را به خود اختصاص دادهاند و با وجود بازیهای Assassin’s Creed 3 و Assassin’s Creed Rogue، یوبیسافت به خوبی توانسته تا فرهنگ این بخش از تاریخ را به تصویر بکشد.
از طرفی دیگر، اگر ادعا کنیم که این مجموعه بیش از منبع دیگری میتواند تاریخ را با طعمی دلچسب و روحی زنده یادمان بدهد، اشتباهی مرتکب نشدیم و دیگر عناوین این مجموعه از جمله سهگانهی Ezio (فلورانس، رم، استانبول و…)، Syndicate (انقلاب صنعتی بریتانیا و شهر لندن) و از همه مهمتر، بازی Unity (انقلاب کبیر فرانسه و شهر پاریس) که شبیهسازی مکانهای باستانی آن به طرز عجیبی همهی افراد فعال در حوزهی تاریخی را شگفتزده کرده بود توانستهاند تا بهتر از هر معلم دیگری ما را از وقایع تاریخی و شکل و شمایل شهرهای مذکور در آن دوره آگاه کنند.
همچنین، خالی از لطف نیست که بدانید کشور مصر از مدتها پیش و در موزهی ملی خود ساز و کاری برای بازدید کنندگان فراهم نموده است تا با استفاده از بخش توریست موجود در بازی Assassin’s Creed Origins، بازدیدکنندگان را دعوت به قدم زدن در مکانهای تاریخی این کشور و کسب و دانش در زمینههای مربوط به مصر باستان بکنند و احتمالاً بهزودی کشورهای نروژ، انگستان و یونان نیز چنین امری را عملی کنند.
بازی Assassin’s Creed Valhalla، هماکنون در دسترس دارندگان کنسولهای پلیاستیشن و ایکس باکس نسل هشتمی و نهمی و پلتفرم رایانههای شخصی قرار دارد.
نظر شما