شناسهٔ خبر: 47276832 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبی:

تزریق 34 هزار دوز واکسن کرونا در استان اردبیل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: در اجرای طرح واکسیناسیون گروه‌های هدف علیه بیماری کووید۱۹ بیش از ۳۴ هزار دوز واکسن در استان اردبیل تزریق شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، دکتر بابک نخستین با اشاره به اختصاص ۳۷ هزار و ۸۵۰ دوز واکسن خارجی از نوع آسترازنکا، اسپوتنیک وی، سینوفارم و بهارات به استان اردبیل گفت: تزریق مابقی واکسن کرونا برای افراد و گروه‌های تعیین شده در استان در حال انجام است.

وی از تداوم طرح واکسیناسیون پلکانی گروه‌های هدف علیه بیماری کووید۱۹ خبر داد و خواستار مشارکت خوب مردم برای موفقیت آمیز بودن این طرح شد و بیان کرد: عملیات واکسیناسیون با شتاب بیشتر ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به اولویت واکسیناسیون بیماران خاص اظهارکرد: تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از اهالی استان در این گروه هدف واکسن ضد کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی از انجام واکسیناسیون نیمی از جمعیت ۱۳ هزار نفری گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال در استان اردبیل علیه بیماری کووید.۱۹ خبر داد.

دکتر نخستین افزود: تزریق واکسن کرونا در استان اردبیل از روز ۲۱ بهمن ماه آغاز شده و تاکنون واکسیناسیون پرستاران و کارکنان بخش‌های ویژه کرونا در مراکز درمانی این استان، پزشکان همکار این بخش‌ها، افراد شاغل در بخش‌های ویژه اورژانس کرونا و نیز کارکنان شاغل در بخش آزمایشگاه کرونا به همراه سالمندان تحت پوشش بهزیستی، بیماران اعصاب و روان و جانبازان انجام شده است.

وی در خصوص فرایند و نوع واکسن کرونای تزریق شده در استان اردبیل نیز اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل کشوری، برای بیماران خاص و سرطانی واکسن سینوفارم و برای سایر جامعه هدف سایر واکسن‌های در دسترس تزریق می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: تزریق نوبت دوم واکسن آسترازنکا ۱۲ هفته بعد از دریافت نوبت اول و تزریق واکسن‌های دیگر نیز چهار هفته بعد از دریافت نوبت اول انجام می‌شود.

وی اظهارکرد: تزریق واکسن‌ها اختصاص یافته به استان اردبیل قبل و پس از عملیات تزریق در سامانه‌های وزارت بهداشت با حضور نمایندگان بخش‌های نظارتی، بهداشتی و درمانی ثبت و ضبط شده و همه دریافت‌کنندگان آن قابل رصد و پایش است.

دکتر نخستین شرایط و وضعیت جسمانی دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در این استان را ایمن و بدون عوارض جسمی حاد اعلام کرد و گفت: تاکنون عارضه‌ای مثل بستری، فوت، تب شدید، تشنج و سایر علائم حاد برای دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در این استان گزارش نشده و تنها عارضه اعلام شده تب خفیف و بدن درد بوده که از علائم عادی دریافت کنندگان این نوع واکسن است.

وی اظهارامیدواری کرد که تزریق واکسن در استان اردبیل با تامین محموله‌های تکمیلی از منابع خارجی و داخلی طی ماه‌های پیش رو برای همه گروه‌های سنی انجام شود.

دکتر نخستین همچنین گفت: واکسیناسیون در سال جاری تا رسیدن به حد ایمنی‌سازی ۷۵ درصد مردم انجام خواهد شد و امیدواریم که با تامین و نیز تولید واکسن ملی، این هدف هرچه زودتر محقق شود.

نظر شما