شناسهٔ خبر: 47221897 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فرود موفقیت آمیز فضاپیمای چینی‌ها روی مریخ

فضاپیمای چین با موفقیت در مریخ فرود آمد و از این نظر به عنوان دومین کشور شناخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از انگجت، تابستان گذشته اداره ملی فضایی چین (CNSA) مأموریت Tianwen-۱ خود را برای رفتن به مریخ آغاز کرد و امروز آژانس‌های خبری این کشور مانند شینهوا و CGTN گزارش داده اند که کاوشگر چینی با موفقیت فرود آمده است. این ماموریت از یک مدارگرد، یک لندر و یک مریخ نورد (به اندازه ماشین گلف) تشکیل شده است. مریخ نورد چینی که ژورنگ (Zhurong) نام گرفته است، قبل از اینکه به سطح سیاره برود، شروع به انجام تصویربرداری و بازرسی از خود می‌کند.

چین دومین کشور فرود آمده در مریخ

قبلا چندین کشور برای فرود در مریخ تلاش و اقدام کرده اند، موفق به انجام این کار نشده اند. اما رسیدن مریخ نوردان چین به سیاره سرخ باعث شده تا اداره ملی فضایی چین به دومین آژانس فضایی در دنیا تبدیل شود که روی مریخ فرود آمده است و یک ربات فعال در سطح این سیاره دارد. مدارگرد چین همچنان به چرخش در مریخ ادامه می‌دهد و سیگنال‌های فرستاده شده از لندر و مریخ نورد خود را به همراه مدارگرد‌های ناسا، ESA و هند، به زمین منتقل می‌کند.

فرود موفقیت آمیز چینی‌ها بر روی مریخ

اداره ملی فضایی چین قبلا اعلام کرده بود که این فرود "چالش برانگیزترین قسمت ماموریت" آن ها است.

تیان‌وِن ۱ (Tianwen-1)، یک مأموریت میان‌سیاره‌ای از سوی سازمان ملی فضایی چین برای ارسال یک فضاپیمای رباتیک به مریخ است که شامل یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک مریخ‌نورد است. این مأموریت با موفقیت از پایگاه پرتاب‌های فضاپیمای مرکز فضایی ون‌چانگ در ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ با یک موشک چانگ ژنگ ۵ آغاز شد و در مسیر مریخ قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما