شناسهٔ خبر: 47203506 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قبل از واکسن زدن بخوانید

اثربخشی همه واکسن‌ها از جمله کرونا با عملکرد سیستم ایمنی بدن در ارتباط است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان گفت:هر چقدر سیستم ایمنی قوی‌تر باشد، واکنش بدن در برابر تزریق واکسن کرونا بهتر است و تغذیه تأثیر بسزایی در این زمینه دارد.

مرجان منوچهری نائینی توصیه کرد، هر شخصی قبل از دریافت واکسن کرونا، کمبود تغذیه‌ای خود را رفع کند و مواد غذایی استفاده کند که به کارکرد مؤثر سیستم ایمنی بدن کمک کند.

وی افزود: مواد مغذی از جمله ویتامین A، B، C، D، E و مواد معدنی آهن و سلنیوم نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن فرد دارند، بنابراین فرصت خوبی است تا افرادی که هنوز واکسیناسیون برای آن‌ها انجام نشده، این مواد مغذی را به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن در برنامه غذایی خود جای دهند.

ویتامین A هم منابع گیاهی شامل میوه‌های رنگی و سبزی‌ها با رنگ سبز، زرد و نارنجی و هم منابع حیوانی دارد.

ویتامین E هم در مواد غذایی مثل انواع مغز‌های گیاهی، سیب زمینی، سویا، کلم پیچ یافت می‌شود.

به گفته مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان اصفهان، ویتامین دی تنها مکملی است که برای  تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: افراد در نوبت واکسیناسیون، از مصرف چربی، قند و نمک پرهیز کنند و ویتامین‌ها و مواد معدنی گفته شده را در برنامه غذایی خود جای دهند و مقدار مایعات کافی استفاده کنند.

منوچهری نائینی ادامه داد:فرد شب قبل از تزریق واکسن باید خواب راحت و کافی و به دور از استرس داشته باشد چرا که بی خوابی و استرس عامل تضعیف سیستم ایمنی بدن است و برای جلوگیری از افت فشار و قند خون، با معده خالی واکسن نزند.

وی با اشاره به اینکه احتمال تب، ضعف و بی حالی بعد از تزریق واکسن وجود دارد گفت: افراد باید بعد از تزریق واکسن نیز مایعات و مواد پروتئینی گیاهی و حیوانی، میوه و سبزی استفاده کنند تا سیستم ایمنی بدن پاسخ بهتری به واکسیناسیون داشته باشد.

واکسن کرونا همان ویروس ضعیف شده کرونا است، پس سیستم ایمنی بدن باید برای مقابله با یک عامل خارجی (ویروس کرونا) آمادگی داشته باشد و آنتی بادی کافی برای مقابله با ویروس را در بدن تولید کند.

 

انتهای پیام/پ

نظر شما