شناسهٔ خبر: 47097485 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

گفتگو با سجاد هدایتیان معلم منتخب استانی؛

معلم در مسیر آموزش، خود نیز می‌آموزد

سجاد هدایتیان معلم نمونه استانی از شهرستان بابلسر یکی از انگیزه‌های معلمی خود را آموختن در مسیر آموزش دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «سجاد هدایتیان»، معلم منتخب استانی از شهرستان بابلسر با روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران به گفتگو نشست.متن گفتگو به شرح زیر است:

 

+لطفا برای شناخت بیشتر خوانندگان خودتان را معرفی نمائید و از سوابق کاری تان بگویید؟

سجاد هدایتیان هستم آموزگار پایه چهارم ابتدایی که 9 سال سابقه کاری دارم ، 5 سال آن را با افتخار در حال تدریس می باشم که از این 5 سال یک سال در چالوس و 4 سال دیگر را در بابلسر سپری کرده ام .
+از تاریخچه کاری خود و  ابتکارات خود در جهت موفقیت تان بگویید؟

در کلاس هایم همیشه سعی شده که جمعی دوستانه داشته باشم و رابطه ای برادرانه و پدرانه با دانش آموزان کلاسم برقرار کنم. در کلاس درس ما بیشتر کار ها تعاملی و دوسویه انجام می شود و دانش آموزان را در کلاس دخیل می کنم و آن ها هم مشتاقانه در فعالیت ها شرکت می کنند. قبل از کرونا تمام سعیم را میکردم که ماهی حداقل یک یا دوبار به سفر های کوتاه آموزشی ، فرهنگی و تفریحی برویم (این سفرها بیشتر نزدیک مدرسه و در سطح شهرستان اتفاق می افتاد ) که در این سفر های علمی- تفریحی دانش آموزان با انواع مختلف شغل ها ، عناوین مختلف علمی و درسی و با مکان های مختلف و... آشنا می شدند.

+از خاطرات دوران تحصیلی تان برایمان بازگو کنید؟

 قبل از مدرسه رفتنم به دلیل اینکه مادرم معلم بود با او به کلاس درسش می رفتم  و در کلاس اول می نشستم . محتوای کلاس اول را قبل از رسیدن به سن ۷ سالگی تقریباً یاد گرفتم و زمانیکه هفت سالم شد و به کلاس اول رفتم با توجه به اینکه این مفاهیم را در سال های گذشته  یاد گرفته بودم در کلاس درس کمی بی نظمی ایجاد می کردم و باعث اختلال در تدریس معلم می شدم ،معلم هم سر هر موضوعی مرا برای گرفتن گچ یا موارد دیگر به دفتر می فرستاد تا کمتر در کلاس باشم و اختلالی در آموزش ایجاد نکنم.

+انگیزه شما برای انتخاب شغل معلمی چه بود؟

من برای انتخاب شغل معلمی تقریبا ۶ هدف را در نظر گرفتم که این شغل را انتخاب کردم :

۱. قدرت تغییر زندگی: معلم‌ها نه‌تنها مسیر زندگی دانش‌آموزان خود را تغییر می‌دهند، بلکه خودشان هم در این حرفه تغییر می‌کنند.

۲. فرصتی برای بروز خلاقیت: تدریس‌کردن و آموزگاری، مسئولیت زیادی را بر دوش معلم‌ها می‌گذارد؛ اما آن‌ها اجازه دارند که در تدریس هر درس، از خلاقیت خود استفاده کنند.

۳. فرصتی برای بهتر شدن: معلم‌ها دائما درحال یادگیری مهارت‌های جدید هستند و فقط ریاضی، علوم یا فارسی تدریس نمی‌کنند. معلمان یاد می‌گیرند که چگونه از بین بچه‌ها گروه تشکیل دهند و به آن‌ها همکاری و مشارکت بیاموزند؛ هنر و استعداد شاگردان خود را کشف کرده و مشکلات بین بچه‌های کلاس را حل کنند.

۴. معلمی یک شغل فداکارانه است : حتما این جمله را شنیده‌اید: «معلم همچون شمعی است که می‌سوزد و به دیگران روشنایی می‌بخشد.» معمولا فردی که شغل معلمی را انتخاب می‌کند، برای حقوق و مزایای مالی آن نیست. در واقع میزان کار و تلاش معلمان با حقوق و دستمزدی که دریافت می‌کنند، بسیار ناعادلانه است. حقوق معلمان در قیاس با سایر مشاغل حرفه‌ای که در جامعه ما وجود دارند، قابل مقایسه نیست. معلمی یک صدای درونی است و کمتر فردی بدون اینکه به ندای درونی خود گوش دهد، وارد این شغل می‌شود.

۵. معلمی یک شغل شادی‌آور است: بچه‌ها همیشه شاد و پر انرژی هستند و افرادی که با آن‌ها سر و کار دارند هم، این شادی و نشاط را دریافت می‌کنند. معلمی از محدود شغل‌هایی است که به‌لطف آن، می‌توان ساعت‌ها کنار چند بچه خندان و پر انرژی، وقت بگذرانید.
۶. شانس تغییر دنیا با شغل معلمی: آشنایی دانش‌آموزان با فناوری‌های جدید، وضعیت جهان و راه‌های همکاری با دیگران واقعا هیجان‌انگیز است. معلمانی که در روش‌های آموزش پیشگام هستند، وقتی در آینده به دانش‌آموزان خود نگاه می‌کنند که چگونه می‌توانند با چیزهایی که یاد گرفتند دنیای بهتری بسازند؛ می‌توانند سر خود را بالا بگیرند.
به نظر من مجموعه این چند هدف باعث شده که معلمی را انتخاب کنم که به من احساس مفیدبودن و رضایت از زندگی می دهد.

+میزان مطالعه شما در روز چقدر است و بیشتر چه موضوعاتی رو مطالعه می کنید؟
میزان مطالعه من در روز به طور متوسط حدود
۲ تا ۳ساعت است، که نیمی از این زمان را به مطالعه دروس تخصصی و نیمی دیگر را به مطالعه کتاب های متفرقه و سپری کردن در فضای مجازی و یادگیری تکنیک ها ، فنون و مهارتهای id   اختصاص دادم.

+توصیه شما به معلمین و والدین در این زیست بوم جدید چیست ؟
توصیه و پیشنهاد من برای دانش آموزان و خانواده های محترم در ایام کرونایی این است که دراولین گام
 برنامه مشخص روزانه ای را با مشورت معلم بنویسند.

و در گام دوم خانواده با فرزند خود ارتباط تعاملی مناسب برقرار کند.
گام سوم هم توصیه ای است به معلمان ،باید توجه داشت که روند آموزش مجازی باید آهسته و پیوسته باشد.
گام چهارم مراقبت از دانش آموزان در مقابل آسیب‌های فضای مجازی که معلمان و خانواده ها باید دراین امر کوشا باشند.
گام پنجم لزوم ارتباط مستمر والدین با معلمان مدرسه ،که مجموعه این گام ها می تواند مسیر آموزش و رسیدن به اهداف را در این شرایط تسهیل نماید.

+بزرگترین حسرت شما در ایام کرونا چیست؟
به نظر من بزرگترین حسرت همه معلم ها
 در این سال تحصیلی که متاسفانه بیماری کرونا در جهان غالب شده است عدم دیدار دانش آموزان از نزدیک و برقراری رابطه عاطفی و صمیمانه با دانش آموزان است ،اما یکی از حسرت های من برای امسال در آغوش گرفتن دانش آموزان کلاس خودم است و یا رفتن به حیاط مدرسه و بازی کردن با دانش آموزان .

+اگر کلام آخری دارید بفرمایید ؟

در آخر از صبر و حوصله ای که به خرج دادید صمیمانه سپاسگزارم، از خدای متعال در ماه مبارک رمضان،ماه میهمانی خدا خواهانم هر چه زودتر این بیماری منحوس کرونا از جهان و خصوصاً کشور ما ریشه کن شود تا ما بتوانیم مثل گذشته به کلاس های درس برویم و روی ماه دانش‌آموزان عزیز خود را از نزدیک ببینیم .
 

نظر شما