شناسهٔ خبر: 47076030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مفتی روسیه: مردم تاجیکستان و قرقیزستان نفرت و انتقام را فراموش کنید

رئیس اداره مسلمانان روسیه با اشاره به درگیرهای اخیر مرزی تاجیکستان و قرقیزستان از مردم این دو کشور در ماه مبارک رمضان خواست تا نفرت و انتقام جویی را کنار بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رویل غین الدین اف» رئیس اداره مسلمانان روسیه در رابطه با درگیری مسلحانه در مرز تاجیکستان و قرقیزستان به مردم مسلمان این دو کشور مطالبی را بیان کرد.

وی گفت: ما نباید اجازه دهیم که در این ماه مبارک، افکار و احساس غیر قابل قبول، مانند نفرت، حسد، تشنگی برای انتقام جویی، قلب ما را فرا گیرد.

غین الدین اف افزود: مشاهده سر زدن دشمنی بین دو مردم برادر در وادی فرغانه یکی از مراکز تمدن اسلام، دردناک و بسیار ناراحت کننده است.

وی ادامه داد: حتی خالص ترین احساس عشق به میهن مادری نباید احساس انسانیت و درک برادری ما در دین خدا را تحت شعاع قرار دهد.

مفتی روسیه از مسلمان این دو کشور دعوت کرد تا امکان حل تمام مسائل بحث برانگیز و اوضاع بحرانی نه با استفاده از سلاح، بلکه از طریق معاهده صادقانه را پیدا کنند.

وی گفت: جنگ، باعث ویرانی و مرگ شده و حاکمیت هیچ یک طرف را تقویت نخواهد کرد، بلکه تنها درگیری را به یک سطح جدیدی می رسانند و مرگ و غم در خانه ها را به ارمغان می آورد.

غین الدین اف خاطرنشان کرد: اکنون قرقیزها و تاجیک ها به یک رویکرد آرام، عاقلانه، دیالوگ و توافقات عادلانه نیاز دارند.

وی افزود: ما باید احساس و عصبانیت، حسادت خود را نسبت به موضوعات بحث برانگیز مهار کنیم و راه های گفت و گو را پیدا کنیم. اقدامات قانونی تایید شده و کاملا کار شده توسط طرفین، به بهترین میراث برای نسل های آینده تبدیل خواهد شد و از خونریزی های امروز و آینده جلوگیری می‌کند.

در مناقشه مسلحانه روزهای 28 و 29 آوریل سال جاری در مرز تاجیکستان و قرقیزستان، از هر دو طرف ده ها نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام/.

نظر شما