شناسهٔ خبر: 47048676 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با ایجاد منطقه آزاد تجاری "اینچه برون"/ آیا صنعت و تجارت گلستان رونق می‌گیرد‌؟

گروه استان‌ها- مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از چند ماه بررسی در نهایت با ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه برون در منطقه مرزی گلستان با کشور ترکمنستان موافقت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، سال 93 و در آستانه نخستین سفر دولت یازدهم به گلستان بود که موضوع منطقه آزاد اینچه برون بر سر زبان‌ها افتاد. تیم اقتصادی دولت پیش از آمدن روحانی و هیئت دولت به گلستان، به استان آمد و شرایط را برای اعلام رسمی ایجاد منطقه آزاد تجاری در مرز اینچه برون توسط رئیس جمهور آماده کرد.

در آذرماه همان سال که نخستین سفر دولت روحانی به این استان انجام شد، رئیس جمهور به مردم گلستان وعده ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه برون را داد. دولت پس از مدتی لایحه منطقه آزاد اینچه برون را به همراه 7 منطقه دیگر به مجلس فرستاد که به دلایل مختلف و ایراداتی که وجود داشت، تصویب نشد. پس از آن و با روی کار آمدن مجلس دهم، دولت بار دیگر تصمیم گرفت این لایحه را به صحن بفرستد که پس از رفت و برگشت‌های بسیار، اصلاح نقشه‌ها و ایراداتی که شورای نگهبان به آن گرفت، لایحه منطقه آزاد اینچه برون به مجمع تشخیص فرستاده شد تا در مجمع تصمیم نهایی درباره آن گرفته شود.

مهرماه پارسال هم با دعوت نمایندگان مجلس یازدهم اعضای کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام به گلستان سفر کردند تا از نزدیک وضعیت ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اینچه برون برای ایجاد منطقه آزاد تجاری را بررسی کنند.

نظر کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره منطقه آزاد تجاری اینچه برون مثبت ارزیابی می‌شد اما از تصویب آن خبری نبود تا اینکه امروز، مجمع موافقت خود را با ایجاد منطقه آزاد تجاری اینچه برون در منطقه مرزی گلستان با ترکمنستان اعلام کرد.

هادی حق شناس، استاندار گلستان با تأیید این خبر اظهار داشت: در جلسه صبح امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از ماه‌ها پیگیری، منطقه آزاد اینچه برون به تصویب رسید.
به گفته وی، منطقه آزاد اینچه برون محدوده‌ای به وسعت  تقریبی 12 هزار هکتار  به طول حدود 40 کیلومتر و عرض 3 کیلومتر  از مرز اینچه برون تا شهرک صنعتی اترک در محدوده منطقه ویژه اقتصادی اترک را شامل می‌شود.

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی معتقد است وجود راه آهن، بندر، شهرک صنعتی هزار هکتاری، گمرک، بزرگراه و آزادراه و همچنین حضور اقوام مختلف این منطقه را نسبت به سایر مناطق آزاد در کشور متمایز کرده است.

وی گفت: کریدور شمال به جنوب از منطقه آزاد اینچه برون تنها مسیری است که ایران را به کشورهای اوراسیا، آسیای میانه و چین متصل می‌کند. با توجه به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و اهمیت تجارت با این حوزه برای اقتصاد ایران، اینچه برون می‌تواند مبدا تحول در این زمینه باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: چین یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا را در اختیار دارد، قزاقستان معادن بسیاری دارد و بزرگ‌ترین غلات دنیا را صادر می‌کند، ترکمنستان هم دارای نفت و گاز است و تجارت با این کشورها می‌تواند موجب تحول کشور شود.

غلامرضا منتظری، دیگر نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز گفته اغلب مناطق آزادی که در گذشته ایجاد شدند نتوانستند به اهداف موردنظر دست پیدا کنند و بیشتر به محلی برای واردات کالاها تبدیل شدند. یکی از موضوعاتی که درباره لایحه مناطق آزاد جدید از جمله اینچه برون مطرح شده همین نگرانی است که البته مجمع نمایندگان با کمک مسئولان استان این دغدغه مسئولان و تصمیم گیران درباره این لایحه را برطرف کرده است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به شکل گیری بندر خشک در منطقه مرزی اینچه برون و ایجاد پایانه و انبار غلات در این منطقه، شرایط متفاوتی بر اینچه برون حاکم خواهد شد و تبدیل به مرکزی برای فرآوری و تولید محصولات جدید و استقرار صنایع مختلف می‌شود.

رحمت‌اله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اهمیت شکل‌گیری منطقه آزاد تجاری در مرز اینچه برون، آن را عاملی مهم در رفع محرومیت و صنعتی شدن استان گلستان دانست.

انتهای پیام/581/ش

نظر شما