شناسهٔ خبر: 47021921 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاهش ۹۲ میلی متری بارش نسبت به نرمال/ اثر منفی کم بارشی بر دیم زارهای گندم و جو

رئیس مرکز خشکسالی گفت: مجموع بارش از ابتدای سال زراعی ۱۱۴.۵ میلی متر بوده که نسبت به متوسط دوره بلندمدت ۹۲ میلی متر کمتر است.

صاحب‌خبر -

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۱۴.۵ میلی متر بوده که نسبت به متوسط بارش سالیانه ۹۲ میلی متر کمتر است. بر این اساس میزان بارش استان هرمزگان ۹۰ درصد، سیستان و بلوچستان ۹۲ درصد، کرمان ۷۰ درصد، کرمانشاه ۴۹ درصد، اردبیل ۱۸ درصد و تهران ۲۶ درصد کمتر از نرمال است.

وظیفه با اشاره به اینکه کم بارشی در اکثر نقاط بسیار شدید است، بیان کرد: مدل ها نشان می دهد که در جنوب کشور خشکسالی شدیدی حاکم است.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه بارش برف در سال زراعی جاری کمتر از نرمال بوده است، گفت: شرایط خشکسالی تاثیر خود را به دسترسی آب  و همچنین بخش کشاورزی گذاشته است.

به گفته وی، کاهش بارش های کمتر از نرمال در فصل بهار اثر منفی بر دیم زارهای گندم و جو گذاشته است.

رئیس مرکز خشکسالی میزان بارش در ماه های آتی را پیش بینی کرد و گفت: میزان بارش در ماه های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور به نوار شمالی و شمال آذربایجان های غربی و شرقی محدود می شود و مدل های اقلیمی نشان می دهد که تا پایان سال آبی در نوار شمالی بارش ها کمتر از نرمال و در جنوب شرق در حدنرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود.

وظیفه ادامه داد: گرچه بارش های تابستانه ۱۰ تا ۲۰ درصد بارش های سالیانه را شامل می شود، اما به علت کم بارشی بسیار شدید در جنوب شرق، بارش های تابستانه غنیمت است.

وی درباره آخرین وضعیت دما در کشور گفت: شرایط دمایی در ماه های پیش رو بیش از نرمال و در نوار غربی و استان های زاگرس تا شمال غرب ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال پیش بینی می شود که این موضوع در افزایش مصرف انرژی تاثیر گذار است.

وظیفه در پایان تصریح کرد: با توجه به کاهش آب پشت سدها، وزارت نیرو خروجی سدها را باید تنظیم کند که در نتیجه دچار محدودیت در تامین انرژی برق آبی خواهیم شد که با توجه به دمای بالاتر از نرمال و آب کمتر از نرمال در برخی استان ها احتمال قطعی برق و خاموشی دور از انتظار نیست.

انتهای پیام/

نظر شما