شناسهٔ خبر: 46972569 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

بررسی مطالب انتخاباتی مطبوعات امروز/ شماره نوزدهم:

کارگزاران زیر ضربه‌های فائزه هاشمی/ ظریف و سیدحسن خمینی نمی‌توانند رئیس جمهور موفقی باشند/ آخرین وضعیت لاریجانی در جبهه حامیان روحانی؛ از حذف تا حمایت

فائزه هاشمی: متاسفانه عمده اصلاح‌طلبان به جای پذیرش اشتباهات‌شان در دور شدن از مردم و رفتن به سوی حاکمیت برای بقا، دچار فرافکنی هستند و مرتبا توپ را در زمین شورای نگهبان و اصولگرایان می‌اندازند.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی - رجانیوز: روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سرنوشت سیاسی ایران به دست مردم رقم خواهد خورد و قوه اجرایی کشور به یکی از رجال سیاسی سپرده خواهد شد.
​در آستانه این واقعه مهم جریان‌های مختلف سیاسی، با پیکربندی جدیدی در حال برنامه‌ریزی برای کنش انتخاباتی هستند. اما امسال جبهه‌بندی چهره‌های دو جریان  اصلی سیاسی کشور تفاوت‌های عمده‌ای با وضعیت هر باره خود دارد. جناح اصلاحات که سال ۹۶ حول ایده برجام توانسته بود دولت را تصاحب کند، حالا چند پاره شده است‌. عدالت محوری، ادعای بهبود وضعیت اقتصادی، احیای برجام و ایده‌های بی‌ربط اینچنینی، نشان از عدم انسجام این جریان سیاسی دارد. 
همچنین انحلال شورای سیاست‌گذاری اصلاحات و بالا گرفتن حواشی در رابطه با کاندیدای احتمالی چند پارگی اصلاحات را تقویت کرده است. از کاندیدای احتمالی اصلاحات می‌توان به محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، پزشکیان، محمد رضا عارف، عباس آخوندی و علی لاریجانی اشاره کرد. 
 
معادلات جریان اصولگرایی به نحو دیگری است. حضور آیت‌الله رئیسی در راس قوه قضاییه شرایط را پیچیده کرده است اما تا به امروز کاندیدای احتمالی جریان اصولگرا سعید جلیلی، عزت الله ضرغامی،رستم قاسمی، پرویز فتاح و سعید محمد هستند.
 
مطبوعات دیروز:
 
 
کارگزاران زیر ضربه‌های فائزه هاشمی/ ظریف و سیدحسن خمینی نمی‌توانند رئیس جمهور موفقی باشند
روزنامه آرمان ملی مصاحبه‌ای با فائزه هاشمی کرده است. در این مصاحبه هاشمی انتقاداتی به بخش‌هایی از جریان اصلاحات و به صورت خاص حزب کارگزاران سازندگی وارد کرده است. در ابتدای این مطلب خبرنگار آرمان ملی عنوان کرده: این روزها در جمع‌های سیاسیون مباحث حول محور انتخابات 1400 است؛دعدم‌حضور گسترده در  آن دغدغه اصلی دلسوزان است.
 
در ابتدای مصاحبه دختر هاشمی رفسنجانی اظهار داشته: من هیچ فعالیت انتخاباتی ندارم. قصد شرکت در انتخابات را نیز ندارم. هنوز که شرایط مشخص نیست و به نظر نمی‌رسد بزرگان و اعتدالیون با عدم‌شرکت موافق باشند.
 
 وی همچنین گفته: بابا همیشه تشویق به شرکت می‌کرد که درست هم بود. ایشان به‌خاطر تاثیر، نفوذ و جایگاهش نقش مهمی در تحقق نسبی مطالبات جامعه داشت. هدف بابا بردن کشور به سمت توسعه بود و این کمک کند منتخبان بتوانند در این مسیر قرار بگیرند و به‌نظرم موفق هم بود ولی بعد از رفتن بابا شرایط عوض شد.
 
هاشمی در رابطه با احزاب کارگزاران افزوده: اگر دولت اول آقای روحانی را با دولت دوم مقایسه کنیم و عملکرد احزاب اصلاح‌طلب بعد از رفتن بابا را مورد ارزیابی قرار بدهیم، مشخص می‌شود که منظور من چیست، شاخص‌ها و تفکرات اصلاح‌طلبی به  کجا رسیده که به نظر من پس‌رفت کرده است. مسیری که مدنظر بابا بود، بعد از رفتنش ادامه پیدا نکرد.
 
وی در پاسخ به اینکه «بسیاری از اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس سال 98 شرکت نکردند که نتیجه آن را مشاهده می‌کنید. تصور نمی‌کنید عدم‌شرکت در انتخابات 1400 هم همین وضعیت را رقم بزند؟» گفته: دولت دوم آقای روحانی که با رای بالا شکل گرفت، به نظرم بدتر از مجلس یازدهم است، چرا که اقدامات آقایان روحانی و ظریف و... در دولت دوم موافق مردم نبود. آنها با حرف نزدن، تحریف حقایق و بحران‌زایی مسیر دیگری را رفتند و برخلاف وعده‌ها و مطالبات مردمی که به آنها رأی داه بودند عمل کردند.
 
دختر هاشمی رفسنجانی در رابطه با دولت افزوده: امروز عصبانیت من نسبت به دولت بیشتر از عصبانیتم نسبت به اصولگرایان است. آقای روحانی و بخشی از تیمش با اینکه اصلاح‌طلب نبودند ولی رای آنها پایگاه اصلاح‌طلبی داشت و باید به وعده‌های خود عمل و جور دیگری رفتار می‌کردند. 
 
وی در ادامه گفته: متاسفانه عمده اصلاح‌طلبان به جای پذیرش اشتباهات‌شان در دور شدن از مردم و رفتن به سوی حاکمیت برای بقا، دچار فرافکنی هستند و مرتبا توپ را در زمین شورای نگهبان و اصولگرایان می‌اندازند. اقدام به حذف بابا از سوی کسانی که به دنبال به بن‌بست رساندن اصلاحات بودند متأسفانه انگار درست بوده. بعید می‌دانم که خودشان چنین سرعتی را در نتیجه گرفتن از این اقدام پیش‌بینی می‌کردند.
 
وی همچنین افزوده: رأی ندادن شاید تلنگری باشد برای کسانی که شرایط را به اینجا رسانده‌اند، چرا باید وارد مسیری بی‌نتیجه شویم که تشویق‌کننده خطا هم باشد.
 
 
وی در ادامه عنوان کرده: سوء‌مدیریت‌ها و مسیر خلاف توسعه را تقویت کند نمی‌تواند نماد اصلاحات باشد. تا کی می‌خواهیم عبارات زیبا را جایگزین واقعیات تلخ کنیم؟ تا کی می‌خواهیم رفتارهای کلیشه‌ای و نظریات و تئوری‌های حرف را به جای واقع‌گرایی به خورد یکدیگر بدهیم؟ در این شرایط و با این وضعیت که بخش‌هایی به سیم آخر زده‌اند و افکارعمومی برای آنها جایی ندارد، رای ما رایی نیست که به اصلاحات منجر شود. 
 
فائزه هاشمی با اشاره به اختیارات ظریف عنوان کرده: خود ایشان گفتند من صفر درصد اختیار دارم، صحبت‌های منتشر شده ایشان نیز مؤید همین مطلب است. آقای ظریف می‌توانست این اندازه گفت‌وگو  و توئیت و صحبت در تایید سیاست‌های غلط نداشته باشد. این همه کاسه داغ‌تر از آش شدن چرا؟ آیا پیام این کارها غیر از حفظ موقعیت است؟ رای دهیم تا آقای ظریف و امثالهم بگویند مردم با رای خود همراه این سیاست‌ها هستند؟
 
وی در رابطه با کارگزاران عنوان کرده: حدود یک سال و اندی است که به حزب نرفته‌ام چون این انتقادات را به حزب خودم هم دارم و اعتقاد دارم، عمده احزاب اصلاح‌طلب هم از مسیر اصلاح‌طلبی فاصله گرفته‌اند. البته با جریانات فعلی به‌نظر می‌رسد که آقای ظریف هم سوخت. این‌گونه کاندیدا داشتن نیز پراز‌اشکال است، این هم از ایرادات احزاب ماست، آیا عملکرد آقای ظریف در وزارت خارجه، غیر از برجام،  قابل‌دفاع است که حالا می‌خواهید ایشان را برای ریاست‌جمهوری کاندیدا کنید؟ کاندیداهای مطرح دیگرشان نیز همین‌طور است. انگار فقط می‌خواهند بگویند که ما هستیم و براساس شاخص‌های مشخص و نتیجه‌دار عمل نمی‌کنند.
 
هاشمی در پاسخ به این سوال که «کاندیدا شدن معاون اول را مفید می‌دانید؟» گفته: آزموده را آزمودن خطا است. ریاست‌جمهوری صحنه‌ای نیست به خیال اینکه فردی می‌تواند موفق باشد تشویق به حضور کرد. آقای جهانگیری در یکی از صحبت‌های خود گفت من حتی نمی‌توانم منشی‌ام را عوض کنم و ما دیدیم که در دوره دوم آقای روحانی با آمدن آقای واعظی اختیارات او کمتر و تاثیرش در دولت کم‌رمق شد. وقتی می‌گوید نمی‌تواند منشی خودش را عوض کند، اگر رئیس‌جمهور شود می‌خواهد چه کند؟
 
 وی در رابطه با گزینه‌های اصلاح‌طلبان گفته: آقای ظریف مثل آقای روحانی است و اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شود. نمی‌دانم چرا اصلاح‌طلبان به دنبال او هستند تا دوباره بگویند کاندیدای ما نبود. آقای ظریف یا سید‌حسن خمینی نمی‌توانند روسای‌جمهور موفقی باشند. در بین اصولگرایان علی لاریجانی متعادل‌تر،  منطقی‌تر و عاقل‌تر است و کمتر شعار می‌دهد.  آقای لاریجانی در اعتراضات 88 یکبار از کلمه فتنه استفاده نکرد، در میانه قرار گرفت و در دامن اصولگرایان نیفتاد، هر چه آنان گفتند، تکرار نکرد. در شرایط فعلی یک اصولگرای عاقل و فعال بهتر از اصلاح‌طلبی منفعل است و می‌تواند موفق‌تر باشد.
 
دختر هاشمی رفسنجانی عنوان کرده: اتفاقا من عقیده دارم به‌خاطر دختر آیت‌ا... بودن، توانسته‌ام مزایای خوبی داشته باشم. به عقیده من دختر بابا بودن مزایای زیادی برای من داشت. اعتقاد ندارم به‌خاطر دختر بابا بودن هزینه ندادم؛ بلکه به‌خاطر عملکرد و حرف‌هایی که زدم هزینه دادم و مورد غضب قرار گرفتم که مشکلی برای من نیست.
 
بیستم اردیبهشت، موعد مشخص شدن کاندیدای اصلاح‌طلبان
یکی از اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با فرهیختگان در رابطه با احتمال حضور ظریف عنوان کرده:-ظریف- می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد و نمی‌توان به‌هیچ‌وجه گفت‌ تایید صلاحیت نمی‌شود.
 
وی با اشاره به پروسه انتخاب کاندیدا از سوی جریان اصلاحات عنوان کرده که کاندیدای اصلاحات بیستم اردیبهشت مشخص می‌شود.
 
فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که «برنامه اصلاح‌طلبان برای حمایت از گزینه کارگزارانی چیست؟» گفته: کارگزاران هم یکی از اعضای اصلاح‌طلب جبهه اصلاحات هستند.
 
وی در پاسخ به اینکه «آیا جهانگیری و محسن هاشمی در مجموعه اصلاح‌طلبان می‌گنجند؟» گفته: بسیاری از اصلاح‌طلبان تاکید داشتند ما نمی‌خواهیم به‌سمت نامزد اجاره‌ای برویم و تصمیم داریم از فردی حمایت کنیم که کامل اصلاح‌طلب باشد، به همین دلیل بسیاری از افراد، جهانگیری یا محسن هاشمی را تفکیک می‌کنند.
 
او ادامه داده: ما شرط کردیم و تصمیم گرفتیم کاندیدای اصلاح‌طلب داشته باشیم و به‌سمت کاندیدای نیابتی نرویم، اما هم جهانگیری و هم محسن هاشمی در مجموعه اصلاح‌طلبان می‌گنجند. هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است و این حزب نیز عضو جبهه است. همچنین وی خبر از منتفی بودن حضور لاریجانی به عنوان کاندیدای انتخاباتی اصلاح‌طلبان داده است.
 
عضو نهاد اجماع‌ساز در ادامه افزوده: ‌تاجزاده برای طرح مبانی نظری و دیدگاه‌های گفتمان اصلاحات وارد این عرصه شده و به‌نظر من کار بزرگی کرده و اولین اثر و نتیجه مثبت این است که از زمانی که اعلام کرده تا امروز یخ فضای عدم مشارکت ترک خورده و بسیاری از گروه‌ها و طیف‌های مختلف وارد این عرصه شده و درباره انتخابات گفت‌وگو می‌کنند.
 
 
آخرین وضعیت لاریجانی در جبهه حامیان روحانی؛ از حذف تا حمایت
فرهیختگان مطلبی با عنوان «تکرار ایده‌های روحانی» منتشر کرده است. در این نوشته عنوان شده: آنچه امروز بیش از هر زمان دیگر برای فعالان سیاسی اصلاح‌طلب حتی بدنه رای آنها مشخص و روشن است ضرر و تبعات سنگین درآمیختگی با تیم حسن روحانی و دولت وی از سال ۹۲ تاکنون است.
 
در ادامه این مطلب آمده: با تداوم ناکارآمدی در عرصه‌های مختلف ازجمله مسائل اقتصادی و تعمیق چالش‌های گوناگون برای زندگی روزمره مردم ازجمله تورم افسارگسیخته‌ای که این روزها دوباره زندگی مردم را در نوردیده ریزش بدنه اصلاحات همچنان سرعت قبلی خود را حفظ کرده و با وجود نزدیک‌شدن انتخابات تغییری در آن ایجاد نشده است. 
 
 
در ادامه با اشاره به تلاش اصلاح‌طلبان برای مطرح کردن ظریف عنوان شده: مذاکرات وین موجب کاندیداتوری ظریف و نهایتا بالارفتن شانس پیروزی نزدیکان دولت کنونی در انتخابات سیزدهم شود اما اتفاق اخیر یعنی لو رفتن فایل صوتی اظهارات ظریف همچون صاعقه‌ای آتش بر خانه آنها انداخت و حالا گزینه اصلی، از هر زمان دیگری نسبت به انتخابات و کاندیداتوری در آن دور شده است. 
 
فرهیختگان افزوده: انتشار فایل صوتی شامل حرف‌های شاذی چون نسبت‌های ناروا به سیدالشهدای مقاومت سرلشکر حاج‌قاسم سلیمانی و توصیفات و تعابیر متناقض با واقعیات و تبعاتی که این روزها لو رفتن این فایل صوتی برای حاکمیت در درجه اول و سپس برای دولت، شخص محمدجواد ظریف و نهایتا اصلاح‌طلبانی که به‌دنبال کاندیداتوری وی بودند، داشته است باعث شده احتمال کاندیداتوری وزیر امور خارجه بسیار کاهش یابد و حتی کسانی که مداوم در رسانه‌ها از وی حمایت می‌کردند، عقب بکشند. ‌
 
فرهیختگان در یک جمع‌بندی کلی گزینه‌های فعلی اصلاح‌طلبان را در چند دسته تقسیم‌بندی کرده است: این گزینه‌ها بدین ترتیب هستند:
  عارف و پزشکیان از طرف سنتی‌ها
در این مطلب در رابطه با این دو نامزد احتمالی آمده: ناکارآمدی در مجلس دهم بر عملکردشان سایه انداخته و از آنجایی که چهره‌های کاریزما نیستند امید به رای‌آوری‌شان هم زیاد نیست. همچنین این دو هرکدام‌شان به نوعی با بخشی از بدنه اصلاح‌طلبان مرزبندی و چالش دارند. اولی مغضوب کارگزارانی‌ها و برخی دیگر از احزاب منتقد شورای عالی است و دومی همچنان از تندروهایی که در مجلس ششم وی را به استیضاح کشاندند، گلایه دارد.
 
  هاشمی، جهانگیری و شاید هم لاریجانی
فرهیختگان در رابطه با محسن هاشمی یاد آور شده: به خاطر عملکرد ضعیف در شورای شهر تهران از چشم‌ها افتاده و برگ مرحوم هاشمی هم امروز آنقدر قوی نیست که بتواند این ضعف را بپوشاند. او البته با نزدیک‌ترین افراد خانواده خود یعنی فائزه هاشمی هم دچار اختلاف است.
 
در رابطه با جهانگیری عنوان شده: اسحاق جهانگیری اما به طریق اولی برچسب ناکارآمدی را بر پیشانی خود دارد. ازجمله کسانی است که در نظرسنجی‌ها رای منفی قابل‌تاملی دارد و می‌تواند در صورت حضور در انتخابات باعث شود خیلی‌ها بدون دلیل ایجابی به کاندیدای رقیبش رای بدهند. 
 
در ادامه عنوان شده: نکته قابل‌توجه در این زمینه برای اصلاح‌طلبان البته یک مساله پیشینی است. بعد از انتخابات سال 92 و حمایت اصلاحات از یک چهره غیر و نهایتا پشیمانی از این تصمیم، فعالان این جریان حداقل در سطح رسانه‌ها مداوم و مکرر از اشتباه بودن تصمیم قبلی و لزوم اصلاح آن سخن گفتند. 
 
در ادامه آمده: بازگشت به اصلاح‌طلبی اصیل و دوری از کاندیدای اجاره‌ای‌ محور تحلیل‌ها و تاکیدات چهره‌های این جریان در یکی، دو سال اخیر است و اگر بنا باشد از کارگزارانی‌ها حمایت کنند یعنی برعکس این دست اظهارات خود حرکت کرده‌اند.
 
همچنین عنوان شده: نهایتا اینکه قرارگرفتن پشت‌سر فردی چون علی لاریجانی که حامیان سرسختی چون اعضای کارگزاران یا حتی بهزاد نبوی دارد، همه این تبعات یادشده را در سطح بالاتری برای اصلاح‌طلبان دارد و همین هم ممکن است اساسا چنین گزاره‌ای را منتفی سازد، چنان‌که بسیاری از اعضای نهاد اجماع‌ساز ازجمله چهره‌های نزدیک به اتحاد ملت مخالفان اصلی چنین تصمیمی هستند.
 
  تاجزاده به نمایندگی از تندروها
فرهیختگان در رابطه با تاجزاده نوشته:-تاجزاده- با توجه به سوابق امنیتی و قضایی و سال‌های زیادی که در زندان بوده اساسا امیدواری به تایید صلاحیت ندارد. حضور یا عدم‌حضور تاجزاده چند نکته مهم دارد. اول اینکه او کاندیدای تندروهاست و این طیف معتقدند ولو عدم‌تایید صلاحیت، حضور تاجزاده می‌تواند بازگو‌کننده منویات آنها در فضای سیاسی و افکار عمومی کشور باشد.
 
در ادامه آمده: آنها می‌خواهند از این فضا برای رساندن صدای خود به جوان‌ترها استفاده‌ کنند و به‌عبارتی برای آینده نیرو بگیرند. 
 
در رابطه با جناح دیگر اصلاحات مطرح شده: در مقابل اما بخش عمده‌ای از اصلاح‌طلبان این حضور را بی‌فایده و حتی هزینه‌زا می‌دانند و می‌گویند مشی تندروانه وی می‌تواند نهایتا منجر به ایجاد چالش‌های جدیدتری برای این جریان در انتخابات پیش‌رو باشد.
 
در بخش پایانی این نوشته اظهار شده: شکست ایده مرکزی حسن روحانی و تیم وی که همان حل مشکلات کشور از مسیر سیاست خارجی بود طی سال‌های اخیر آنقدر جدی بوده که داد همه کارشناسان اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا را درآورده و طبیعتا روی نظر عمومی مردم هم تاثیر بسزایی داشته است. 
 
فرهیختگان در رابطه با پدر معنوی اصلاحات عنوان کرده: در این میان از یک‌سو محمد خاتمی تلاش کرده در جریان اظهارنظرهایی که دارد رگه‌هایی از عدالتخواهی را نشان دهد و برخی چهره‌ها چون حمیدرضا جلایی‌پور هم از مدتی قبل گفته‌اند باید نشانه‌هایی از این مساله در گفتمان اصلاح‌طلبان دیده شد. با وجود این اما اصلاح‌طلبان که در گذشته کمترین نسبت را با موضوعاتی چون عدالت داشته‌اند امروز نیز هیچ توفیقی برای حرکت در این مسیر نداشته و همان‌طور که گفتیم درگیر موضوعات روز هستند. 
 
محسن رضایی میرقائد اعلام کاندیداتوری کرد
مطبوعات امروز خبر از کاندیداتوری محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دادند. وی در باره کاندیداتوری خود عنوان کرده: من نه برای کسب رای بلکه بر اساس وظیفه و انتظاری که مردم از سرباز خود دارند، به صحنه انتخابات ورود می کنم.
 
رضایی تصریح کرده: من به صحنه آمده ام تا گفتمان شبکه نفوذ را خنثی کنم. جلوی سراب دروغین دیپلماسی در برابر میدان بایستم و با آنانی که رویه دروغ پردازی و اغواگری را به اشکال مختلف تکرار می‌کنند و با دوگانه سازی کنسرت و آزادی های اجتماعی در مقابل دیوار و سلب آزادی های مردم و سراب آرامش آسایش دیپلماسی ذلت و تسلیم در مقابل مقاومت و میدان به تحریف افکار عمومی می‌پردازند مبارزه کنم.
 
خرازی: برگردم، به روحانی رای نمی دهم
روزنامه خراسان مصاحبه‌ای با صادق خرازی ترتیب داده است. در ابتدای این مصاحبه خبرنگار روزنامه خراسان در رابطه با وی عنوان کرده: نسبت به سازوکارهای نهاد اجماع ساز بدبین است ، بدبینی  که گویا ریشه در گذشته آن دارد چون معتقد است که اگر در انتخابات مجلس بهتر عمل می کردند شاید الان اقلیت قدرتمندی از اصلاح طلبان را در مجلس یازدهم شاهد بودیم‌.
 
صادق خرازی در این مصاحبه گفته: ما به دوره پسابرجام انتقاداتی داریم و معتقدیم وزرا فرصت ها را جدی نگرفتند و خوش خیالی و خوش خوابی کردند ولی در دوره اول روحانی تا زمان ترامپ 318میلیارد دلار نفت فروخته شده غیر از صادرات غیرنفتی و پتروشیمی، تصور کنید ترافیک دیپلماسی بعد برجام تا امروز باقی می ماند، تصور کنید که ترامپ نیامده بود و اتفاقات دیگری پیش می آمد انصاف خیلی مهم است.
 
 وی در رابطه با آینده برجام عنوان کرده: برداشت من این است که اتفاقاتی رخ خواهد داد اما اگر کسی بخواهد این اتفاقات را به انتخابات ریاست جمهوری گره بزند خدمت به ملت ایران نکرده و مردم او را رد می کنند.
 
 
خرازی در رابطه با شرایط سیاسی کشور بیان کرده: در انتخابات مجلس شرکت نکردن خیلی از مردم درد آور بود. البته مولفه های مختلف داشت از همه مهم تر این که این دولت نتوانست برای مردم شور و نشاط ایجاد کند.
 
وی در پاسخ به اینکه «چقدر علت شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم و حتی رویگردانی مردم از صندوق های رای را ناشی از اشتباهات روحانی و دولتش می دانید؟»  گفته: خیلی نقش داشت. ما از دولتی حمایت کردیم اما هیچ نقشی در چیدمانش نداشتیم. «از همان دولت اول ایشان؟» بله ببینید آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری بود اما فقط یک دفتر داشت. در دور دوم آمد و با مردانگی موتور مردم را در آن فضای تلخ روشن کرد. 
 
وی با طعنه به دولت عنوان داشته: همه می دانند خود روحانی هم می داند اما زمانی که انتخابات تمام شد یادشان رفت. غرور و تکبر خودش را نشان می دهد و من معتقدم ما چوب غرور و تکبر برخی آقایان را می خوریم. خیلی بهتر از این می توانستند عمل کنند و نکردند ما در اصلاحات می توانستیم نقد کنیم و نقدمان از روز اول با نظارت جدی دنبال شود اما نکردیم.   
 
خرازی در پاسخ به این سوال که اگر برگردید به سال 1392 باز هم از آقای روحانی حمایت می کنید و به او رای می دهید؟ عنوان کرد: من به فکر اولیه روحانی که حل مشکلات مردم بود و شعاری که برای حل مسئله اتمی داد هنوز معتقدم و به آن فکر رای می دهم اما به شخص روحانی رای نمی دهم.   
 
 وی در رابطه با نظرات ضد و نقیض پیرامون علی لاریجانی گفته: من آقای لاریجانی را آدم بزرگی می دانم، لاریجانی امروز با لاریجانی وزارت ارشاد و لاریجانی تلویزیون خیلی متفاوت است. لاریجانی در چارچوب منافع ملی تلاش زیادی کرد ولی متاسفانه به دلیل ترور شخصیتی که توسط احمدی نژاد شد من خیلی به موقعیت اجتماعی او یقین ندارم که پایگاه رای داشته باشد ولی از لحاظ ظرفیت، لاریجانی از خیلی از کسانی که مطرح هستند توان فردی بیشتری دارد. 
 
سپاه از مصداق یا شخصی حمایت نمی‌کند
روزنامه جوان‌ مطلبی به نقل از نماینده ولی فقیه در سپاه به چاپ رسانده است . در بخشی از سخنان نماینده ولی فقیه در سپاه که بمناسبت فرارسیدن سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و هفته عقیدتی سیاسی صورت گرفته آمده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صیانت از اصل انقلاب، ارکان و ماهیت انقلاب هیچ گاه بی طرف نبوده و نخواهد بود. ما در برابر جبهه استکبار بی طرف نیستیم، اما درون جبهه انقلاب در هیچ شرایطی از مصداق و یا شخصی حمایت نمی‌کنیم و مبنای حرکت سپاه فراجناحی است.
 
 
حاجی صادقی در ارتباط با ملاک‌های رئیس جمهور بیان کرده: مردمی و پاسخگو بودن از جمله ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور است، اما برجسته‌ترین شاخصی که با استفاده از تجربیات گذشته به آن نیازمندیم، این است که ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که سرباز ولایت و در امتداد ولایت باشد.
 
در ادامه عنوان کرده: در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی در هر مقطعی تبعیت کامل از ولایت فقیه داشتیم موفق بودیم. برجستگی حاج قاسم و سید حسن نصرالله به دلیل ولایتمداری است. نماینده، ولی فقیه در سپاه در ادامه اظهار کرد‌: به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دشمن جبهه نامتجانس علیه انقلاب اسلامی ایجاد کرده است؛ توصیه ما به دوستان این است که نگذاریم وسوسه‌های شیطانی ما را به خود مشغول کند.

نظر شما