شناسهٔ خبر: 46956812 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

رایزنی روسیه و آمریکا درباره برجام/اتحادیه اروپا: دیپلماسی در عالی‌ترین سطح برای احیای برجام جریان دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-رایزنی‌های فشرده بین هیأت های ایران و 1+4 در وین کماکان ادامه دارد و گفت‌وگوها روز (جمعه) نیز برای بررسی متون در کارگروه‌های مختلف در جریان است.
به گزارش خبرگزاری آریا،دور جدید رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) که از روز سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام دوباره از سر گرفته شد، کماکان در وین پایتخت اتریش در جریان است.
گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+4 روز (پنجشنبه) نیز به شکلی فشرده در وین دنبال شد و از ساعات ابتدایی صبح تا اواخر شب گذشته نشست‌هایی در سطوح و فرمت‌های مختلف برگزار شد.
دیروز همچنین دیداری چهارجانبه بین سید عباس عراقچی رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و روسای هیأت‌های سه کشور اروپایی برگزار شد. علاوه بر این، عراقچی و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کردند.
معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین با وزیر خارجه اتریش دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
گفت‌وگوها روز (جمعه) نیز برای بررسی متون در کارگروه‌های مختلف شامل کارگروه‌های کارشناسی در سه حوزه لغو تحریم‌ها، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی ‌در وین در جریان است.
دور اول نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل شهر وین برگزار و حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق کردند که فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.
بر همین اساس، گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+4 با ادامه جلسات کارگروه‌های کارشناسی در سه حوزه تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی ‌در وین در جریان است. روز چهارشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) نیز دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد. قرار است گزارش کارگروه‌های کارشناسی به کمیسیون مشترک برجام ارائه و در صورتی که نیاز باشد کمیسیون مشترک برجام بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

اولیانوف: هنوز مشکلات زیادی پیش رو است
نماینده روسیه در مذاکرات وین در پایان رایزنی با نمایندگان آمریکا، به تمایل هر دو طرف ایرانی و آمریکایی برای احیای کامل برجام اشاره کرده و گفت: البته هنوز مشکلات زیادی پیش روی بوده و موضوع لغو تحریم‌ها نیز مشخص نشده است.
به نقل از خبرگزاری «تاس»، "میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز عقیده کرد که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده تمایل خود برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران را اعلام می‌کنند.
این دیپلمات بلندپایه روس شب گذشته در برنامه‌ای از شبکه تلویزیونی «راسیا-24» با یادآوری اینکه نمایندگان هیئت‌های نمایندگی روسیه و آمریکا روز پنج‌شنبه نشست کاری دیگری در چارچوب روند مذاکرات در خصوص احیای کامل توافق هسته‌ای در وین داشتند، گفت: «گفتگوها در این نشست بسیار کاری و مثبت بود. به نظر من، آمریکایی‌ها در مجموع مواضع نسبتاً معقولی را اتخاذ کرده‌اند، هرچند ممکن است ما در رابطه با همه مسائل با یکدیگر توافق نداشته باشیم. البته تمایل کلی آنها برای بازگشت به توافق هسته‌ای و احیای برجام دیده می‌شود. چنین تمایلی در مقامات ایرانی نیز مشاهده می‌شود و سایر شرکت کنندگان در مذاکرات وین نیز علاقه مند به رسیدن به توافق در این زمینه هستند و همه اینها به معنای آن است که اصول راهبردی برای رسیدن به نتیجه مثبت وجود دارد. سایر مسائل، اقدامات فنی تلاش‌های دیپلماتیک است که در حال حاضر عملاً بصورت روزانه در وین وجود دارد.»
اولیانوف در عین حال یادآور شد که مطابق با وضعیت مذاکرات روز پنج‌شنبه، مقامات ایرانی همچنان از برقراری تماس مستقیم با طرف آمریکایی خودداری می‌کنند و نمی‌توان امیدی در این خصوص داشت.
نماینده دائم روسیه در وین مطلب منتشره در خبرگزاری «آسوشیتد پرس» در این باره که گویا آمریکایی‌ها حاضر به لغو تحریمها علیه ایران، به خاطر دستیابی به توافق در خصوص برجام هستند را مطابق با واقعیت ندانست. وی توضیح داد: «مقامات واشنگتن، البته بطور مبهم، فهمانده‌اند که ممکن است نخستین گام در این جهت گیری را بردارند، ولی بطور دقیق هم گفته‌اند که این روند را به خیابانی یک طرفه تبدیل نخواهند کرد و لغو تحریم‌ها بطور کامل فقط در صورتی ممکن است که ایران شروع به بازگشت به انجام تمامی تعهدات خویش کند.»
به گفته این دیپلمات روس، صحبت بر سر یافتن راه‌های عملی برای رسیدن به این هدف (احیای برجام) است. یک گروه دیگر در زمینه توافقات عملی برای اجرای برجام از سوی طرفین تشکیل شده است. اولیانوف ادامه داد: «در حال حاضر همه چیز بسیار پیچیده است. از یک سو، اراده سیاسی به نوعی وجود دارد و از سوی دیگر، در خصوص پیشرفت مذاکرات، هنوز سنگ‌های آشکار بسیاری بر سر راه ما قرار دارد که باید برداشته شود.»
نماینده روسیه در پایان گفت: «دقیقاً یک ساعت قبل مابه همراه هماهنگ کننده اقدامات از سوی اتحادیه اروپا نتیجه تماس‌های امروز آنها با نمایندگان ایران را بررسی کردیم، هنوز بسیاری از مسائل همچنان در گیومه قرار داشته و بطور قطعی روشن نیست. مذاکرات مضاعفی در نظر گرفته شده، البته در خصوص تحریم‌ها هنوز وضعیت بطور دقیق مشخص نشده است.»

ند پرایس: در مذاکرات وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما چالش‌های بزرگی وجود دارد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه در کنفرانس خبری گفت که شرایط کنونی با ایران بحرانی است که ما دولت بایدن، آن را به ارث برد‌ه‌ است.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه گفت که در گفت‌وگوهای در حال انجام در وین درباره برجام پیشرفت حاصل شده اما در نهایت، مذاکرات بیشتری پیش از آنکه توافقی بتواند به صورت رسمی حاصل شود، ضروری است.
وی که در کنفرانس خبری روزانه وزارت خارجه صحبت می‌کرد، افزود: «همچنان مسیر طولانی پیش روی مذاکرات قرار دارد اما به نظر می‌رسد توافق در میان مذاکره کنندگان قابل دستیابی است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «این عادلانه است که بگوییم پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ما درک بهترین از چیزی که ما ممکن است نیاز داشته باشیم داریم و برآورد ما نیز این است که ایرانی‌ها حس بهتری از چیزی که باید برای از سرگرفتن پایبندی به برجام باید انجام دهند، دارند».
پرایس افزود: «چالش‌های بزرگی باقی مانده و گفت‌وگوهای غیرمستقیم، قله دستیابی به موفقیت به شمار نمی‌آید».
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «شرایط کنونی با ایران بحرانی است که ما آن را به ارث بردیم و این در نتیجه چیزی است که هم آمریکا و ایران خود را از اقدامات مشخص شده در توافق هسته‌ای 2015 دور کردند».
آمریکا در اردیبهشت سال 1397 در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق، به صورت یکطرفه از برنامه جامع اقدام مشترک که مورد تایید سازمان ملل بود خارج شد و پس از آن سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت تا تهران را وادار کند توافقی که مورد نظر ترامپ است را بپذیرد.
ایران تا یک سال پس از خروج واشنگتن از برجام، همچنان به طور کامل به تعهدات خود بر اساس این توافق پایبند بود اما در حالی که اروپایی‌ها به ایران وعده داده بودند اقداماتی اتخاذ خواهند کرد که جبران خروج آمریکا از برجام باشد اما هیچگاه به تعهدات خود عمل نکردند.
سرانجام ایران پس از یک سال از خروج آمریکا از برجام، گام‌های جبرانی که در پاراگراف 36 متن برنامه جامع اقدام مشترک نیز به آن اشاره شده بود، اتخاذ کرد و تعدادی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را که تحت برجام با محدودیت مواجه شده بود، از سر گرفت.

رایزنی برجامی عراقچی و وزیر امور خارجه اتریش
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات ایرانی در مذاکرات برجام امروز با وزیر امور خارجه اتریش دیدار و پیرامون برجام رایزنی کرد.
وزارت امور خارجه اتریش در توئیتی با اشاره به این ملاقات نوشت: مذاکرات درباره احیای برجام در وین جریان دارد. الکساندر شالنبرگ (وزیر امور خارجه اتریش) با معاون وزیر خارجه ایران امروز دیدار کرد تا ضمن مروری بر روند مذاکرات درباره گام‌های بعدی گفت‌وگو کنند.
نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. آن‌ها تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.
دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام سه‌شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 در گراندهتل وین برگزار شد. در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع روند گفت‌ وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.همچنین تصمیم گرفته شد که گروه سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌ وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.
روز گذشته دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد. همچنین نشست‌هایی به صورت دو و چندجانبه میان رییسان هیأت‌های مختلف ایران و 1+4 برگزار شد.
قرار است گزارش کارگروه‌های کارشناسی به کمیسیون مشترک ارائه و در صورت نیاز کمیسیون بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
وزیر امور خارجه اتریش هفته گذشته در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: نسبت به پیشرفت روند مذاکرات وین خوش بین هستم و به نفع همه است که نسبت به اجرای کامل و موثر برجام از سوی تمام طرف‌ها و همچنین بازگشت آمریکا به توافق اطمینان حاصل کنیم.

روایت ظریف از «نشانه‌های مثبت» در مذاکرات وین 
وزیر امور خارجه ایران با اعلام پایان سفرش به کشورهای حاشیه خلیج فارس از وجود «نشانه‌های مثبت» در مذاکرات وین و مذاکرات منطقه‌ای خبر داد.
«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در شناسه کاربری‌اش در توییتر از وجود نشانه‌های مثبت در مذاکرات وین و منطقه‌ای خبر داده است.
ظریف در توییتر نوشت: «همزمان با آنکه معاون وزیر امور خارجه، عباس عراقچی با شایستگی رهبری گفتگوها برای احیای برجام را برعهده دارد، من بازدیدم از کشورهای حاشیه خلیج فارس را با دیدار از کویت و ملاقات با نخست وزیر شیخ صباح الخالد و وزیر خارجه دکتر شیخ احمد ناصر پایان می‌دهم. تمرکز بر طرح صلح هرمز (امید) برای منطقه‌مان بود. نشانه‌های مثبت در هر دو مسیر (وین و منطقه) به چشم می‌خورد.»

اتحادیه اروپا: دیپلماسی در عالی‌ترین سطح برای احیای برجام جریان دارد
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: دیپلماسی در عالی‌ترین سطح برای احیای برجام جریان دارد.
 پیتر استانو در نشست خبری با رسانه های مستقر در بروکسل گفت: تلاش های دیپلماتیک در سطوح مختلف بین اعضای برجام، بین ما به عنوان هماهنگ کننده و سایر مشارکت‌کنندگان این توافق و همچنین با طرف آمریکایی جریان دارد،  اما چون در میانه این روند بسیار حساس دیپلماتیک قرار داریم نمی توانم درباره جزئیات صحبت کنم.
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سووالی درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران هم گفت که این مساله باید از طرف امریکایی پرسیده شود اما «ما وظیفه هماهنگ کننده برجام را برعهده داریم و هرآنچه در نشست کمیسیون مشترک تصمیم گرفته می‌شود با توافق اعضا صورت می‌گیرد.»
نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. کاخ سفید هم رابرت مالی را به وین اعزام کرده تا از طریق رایزنی با اعضای برجام ترتیباتی را برای بازگشت آمریکا به این توافق مسیریابی کند. جمهوری اسلامی ایران با توجه به خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای هیچ ملاقاتی با طرف آمریکایی در وین نداشته است.
اعضای برجام تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند. دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام سه‌شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 در گراندهتل وین برگزار شد. در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع روند گفت‌ وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.
همچنین تصمیم گرفته شد که گروه سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌ وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.
روز گذشته دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد. همچنین نشست‌هایی به صورت دو و چندجانبه میان رییسان هیأت‌های مختلف ایران و 1+4 برگزار شد.
قرار است گزارش کارگروه‌های کارشناسی به کمیسیون مشترک ارائه و در صورت نیاز کمیسیون بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
جمهوری اسلامی ایران که پس از خروج آمریکا از برجام گام‌هایی را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای کاهش تعهداتش تحت بند 36 این توافق برداشت تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

رایزنی روسیه و آمریکا درباره برجام
 رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام اعلام کرد که با هیات آمریکا به ریاست "رابرت مالی" فرستاده ویژه کاخ سفید در امور ایران درخصوص برجام رایزنی کرده است.
"میخائیل اولیانوف" سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر افزود: دو طرف بحث‌های مفصل و مفیدی را درباره موضوعات مهمی که در جریان مذاکرات جاری وین در خصوص احیای کامل برجام در دست بررسی است، داشتند.
نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. کاخ سفید هم رابرت مالی را به وین اعزام کرده تا از طریق رایزنی با اعضای برجام ترتیباتی را برای بازگشت آمریکا به این توافق مسیریابی کند. جمهوری اسلامی ایران با توجه به خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق هسته‌ای هیچ ملاقاتی با طرف آمریکایی در وین نداشته است.
اعضای برجام تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آوردند. دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام سه‌شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 در گراندهتل وین برگزار شد. در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع روند گفت‌ وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.
همچنین تصمیم گرفته شد که گروه سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌ وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.
روز گذشته دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد. همچنین نشست‌هایی به صورت دو و چندجانبه میان رییسان هیأت‌های مختلف ایران و 1+4 برگزار شد.
قرار است گزارش کارگروه‌های کارشناسی به کمیسیون مشترک ارائه و در صورت نیاز کمیسیون بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

 
 

نظر شما