شناسهٔ خبر: 4678188 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

آشنایی با کاربردهای رزین اپوکسی در صنایع مختلف

صاحب‌خبر -

رزین اپوکسی چیست؟

رزین اپوکسی یک پلیمر ترموست است که برای ایجاد یک فیلم یا سطح سخت، با یک سخت کننده (هاردنر) ترکیب کرد. هنگامی که رزین و هاردنر با هم مخلوط می‌شوند، تحت یک واکنش شیمیایی قرار می‌گیرند. این واکنش های شیمایی منجر به تشکیل اتصالات پلیمری شده و یک رزین سخت و بادوام شکل می‌گیرد.

کاربردهای رزین اپوکسی در صنعت

رزین اپوکسی ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی دارد. این رزین، مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، حلال‌ها، رطوبت و عوامل خوردگی دارد. از طرفی، این رزین می‌تواند چسبندگی بالایی ایجاد کند. با توجه به این ویژگی ها، امروزهاز رزین اپوکسی در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. جدا از بحث کاربردهای صنعتی، امروزه به طور گسترده از رزین اپوکسی در پروژه‌های هنری و تزیینی مانند حفظ گل‌ها در رزین، نیز استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از مهمترین کاربردهای رزین اپوکسی در صنایع مختلف می‌پردازیم.

هنر و صنایع دستی

استفاده از رزین اپوکسی در بین نقاشان و صنعتگران بسیار رایج شده است. رزین اپوکسی در حالت عادی به صورت مایع و انعطاف‌پذیر است، در نتیجه می‌تواند بر روی اشیا اعمال شده و آنها را محصور کند. اما پس از ترکیب با هاردنر، این مایع روان به مرور زمان سخت شده و پوششی براق و شفاف ایجاد می‌کند. همین امر می‌تواند جلوه‌های بصری زیبایی ایجاد کند.

امروزه از رزین اپوکسی برای تولید بسیاری از آثار هنری نظیر ساعت دیواری، زیورآلات، ظروف غذاخوری، جعبه جواهرات و غیره استفاده می‌شود. 

صنعت چوب و نجاری

رزین اپوکسی کاربردهای متعددی در صنعت چوب دارد. برخی از تولید کنندگانلوازم چوبی از آن برای پر کردن شکاف‌ها، حفره‌ها و سایر معایب چوب استفاده می‌کنند تا سطوحی زیبا، مقاوم و ماندگار تولید نمایند. البته باید در نظر داشت که مقاومت اپوکسی در برابر نور آفتاب بالا نیست. به همین دلیل بیشتر برای لوازمی استفاده می‌شود که کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرند. چسب اپوکسی همچنین برای اتصال، استحکام و تقویت اتصالات چوبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد

رنگ‌ها و پوشش ها

رزین اپوکسی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، مواد شیمیایی، چسبندگی عالی و استحکام کششی بالا، اغلب به عنوان یک پوشش محافظتی برای لوله ها و سازه‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشش‌ها می‌توانند به عنوان یک مانع در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و سایش عمل کنند.

 علاوه بر این، از پوشش های اپوکسی برای ایجاد کف پوش‌ها نیز استفاده می‌شوند. امروزه کف بسیاری از پارکینگ‌های عمومی و سالن های ورزشی با کف پوش اپوکسی پوشش داده شده است.

قطعات الکتریکی

رزین های اپوکسی به دلیل  داشتن خاصیت عایق الکتریکی، مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت در تولید قطعات الکترونیکی نیز به کار می روند. رزین اپوکسی جزو یکی از رزین های اصلی مورد استفاده در بردهای مدار چاپی، ترانزیستورها و مدارهای مجتمع است.

چسب‌ها

چسب های اپوکسی به  قابلیت چسبندگی بالا معروف هستند. امروزه از چسب ‌های اپوکسی در بسیاری از صنایع نظیر صنایع ساختمانی، خودروسازی و هوافضااستفاده می‌شود.

چسب رزین اپوکسی معمولاً برای فلزات رنگ شده و همچنین سایر مواد کامپوزیتی استفاده می‌شود. این چسب‌ها،  اتصالات قوی و مستحکمی تشکیل می‌دهند که تحت تأثیر نیروهای مکانیکی یا حرارتی قرار نمی‌گیرند.

صنعت سنگ ساختمان

یکی از کاربردهای رزین اپوکسی در صنعت سنگ ساختمان است. سنگ‌هایساختمانی به طور ذاتی دارای خلل و فرج هستند. از طرفی هنگام فراوری سنگ ها در کارخانه، ترک‌ها و شگستگی‌هایی در سنگ ایجاد می‌شود که این امر باعث کاهش استحکام محصول سنگ نهایی می‌شود. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان سنگ ساختمان، با خرید رزین اپوکسی سنگ و اعمال آن برای روی سنگ‌هایخود، کیفیت سنگ تولیدی خود را افزایش می‌دهند. رزین اپوکسی سنگ می‌تواندحفره و ترک های سنگ را بپوشاند، استحکام آن را افزایش دهد و سطحی براق و زیبا بر روی سنگ ایجاد نماید.

صنعت خودرو

رزین‌های اپوکسی در صنعت خودرو نیز برای کاربردهای مختلفی از جمله رنگ‌ها، چسب‌ها و کامپوزیت‌ها استفاده می‌شوند. یکی از دلایل استفاده از رزین اپوکسیدر صنعت خودرو، مقاومت بالای آنها در برابر مواد شیمیایی موجود در روان‌کنندهها، پاک‌کننده ها و سفید کننده ها است.

رزین های اپوکسی می‌توانند به چسبندگی فلز و همچنین مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی قطعات فلزی خودرو کمک کنند. استفاده از اپوکسی ها در خودروها همچنین می‌تواند به کاهش وزن قطعات خودرو کمک کرده و در نتیجه باعث بهبود مصرف سوخت و کاهش CO2 و سایر آلاینده ها شود.

منبع:

https://hirosarts.com/blog/what-is-epoxy-resin/

برچسب‌ها:

نظر شما