شناسهٔ خبر: 46766405 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شتاب توسعه علم و فناوری در سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان همگام با جهان نوین با بهره گیری از تمام منابع انسانی و امکانات پایه‌ای خود به تقویت زیرساخت‌های علمی و فناوری پرداخته و در مسیر توسعه روزافزون گام نهاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح یکی از روزهای ماه مبارک رمضان مهمان سیستان و بلوچستان شد سفری که در نوع خود اولین نبود اما در امتداد پنج سفر قبلی ستاری به این استان قرار می‌گرفت این سفردر آغازین ساعات خود با بازدید از چاه‌های ژرف در منطقه سیستان شروع و در ادامه به بازدید از پارک علم و فناوری، قول‌ها برای راه‌اندازی سه ماه دیگر کارخانه نوآوری در شهر زاهدان و در نهایت نشست تخصصی در رابطه با اقتصاد دانش بنیان همراه شد.

گزارش زیر خلاصه‌ای از اتفاقاتی است که دیروز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در منطقه سیستان و شهر زاهدان رقم خورد، با ما همراه شوید.

ظرفیت‌های داخلی سیستان و بلوچستان و راه برون رفت از مشکلات

رشد و توسعه مناطق مختلف از مسایل اساسی تئوری‌های اقتصاد منطقه‌ای است اقتصادانان تمام جهان براساس تئوری‌های از پیش تعریف‌شده و تجربیات عملی‌شده همواره تاکید کرده‌اند که هر منطقه‌ای شناخت بهتری از ظرفیت‌های خود دارد و یا به زبان ساده‌تر، می‌داند «چی دارد چی ندارد» می تواند امید به توسعه و پیشرفت داشته باشد که معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز در نشست اقتصاد دانش‌بنیان که با حضور اقتصادانان، مسوولان و دغدغه‌مندان علم و دانش روز جامعه همراه بود بر این موضوع تاکید داشت و صحبت‌های خود را  با این مضمون آغاز کرد که مشکلات سیستان و بلوچستان با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی برطرف می‌شود و ادامه داد: مشکلات این استان با راه‌حل بومی باید حل شود زیرا این منطقه از جهات مختلف با سایر استان‌های کشور از نظر پوشش گیاهی، وضعیت آب و هوایی و سایر موضوعات متفاوت است.

به گفته سورنا ستاری نگاهی نسبت به این استان ایجاد شده که راه‌حل مشکلات استفاده از نیروی انسانی است و تمامی این مشکلات با دانش و عقل حل خواهد شد و هیچ غول چراغ جادویی وجود ندارد.
وی افزود: جوانان سیستان و بلوچستان برای حل مشکلات باید تلاش کنند و نباید انتظار داشته باشیم که دولت این کارها را انجام دهد زیرا دولت تنها زیرساخت‌های لازم را فراهم می کند و راه‌حل همانطور که گفته شد از درون این استان سرچشمه می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تصریح کرد: صندوق پژوهش و فناوری سیستان و بلوچستان به صورت جدی فعال شود زیرا تصمیم‌گیری‌ها باید از درون استان باشد به گونه‌ای که هر بخش خصوصی که در این صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری کرده تاکنون توانسته چندین برابر برداشت کند از این رو باید محور توسعه استان این صندوق باشد.
وی خاطرنشان کرد: پلتفرم‌های داخلی سیستان و بلوچستان باید توسط خود این استان فراهم شود و از ما باید تنها انتظار تقویت این پلتفرم‌ها را داشته باشید.

آب‌های ژرف و اتفاقات نوینش

همانطور که در مقدمه پیشتر گفته شد بازدید از آب‌های ژرف دیگر اقدامی بود که معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به خاطر آن عزم سفر به سیستان و بلوچستان کرده بود اینکه آب‌های ژرف چیست مطمئنا سووال شما خواننده این گزارش است در تعریف کلی:( آب‌های ژرف شامل منابع آبی عمیقی است که در طول هزاران سال در اعماق بسیار زیاد زمین تشکیل می شوند) براساس مستندات بدست آمده سن آب چاه‌های ژرف در سیستان و بلوچستان ۱۹ هزار سال بوده و دلیلی بر وجود یک فرصت طلایی چند ۱۰ هزار ساله است که تاکنون استفاده نشده و اگر هم‌اینک نیز مورد بهره‌برداری قرار نگیرد خسران و ضرر است.

حال چاه سوم آبهای ژرف قرار است حفر شود و مسوولیتش به معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری سپرده شده، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این رابطه با اشاره به اینکه آب ژرف در منطقه سیستان به نتایج باورنکردنی رسیده ولی مطمئناً با آن اتفاق عجیبی در این استان می‌افتد که امیدواریم این موضوع ادامه داشته باشد افزود: این آب ژرف یک راه‌حل است و صدها پایان نامه دانشجویی و پروژه باید در این زمینه تعریف شود.
وی با اشاره به اینکه آن چاه‌های ژرف ایجاد شده را ناحیه نوآوری ژرف نام می‌گذاریم همچنین زمینه مشارکت دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان در آن باید فراهم شود تاکید کرد: توسعه پارک علم و فناوری استان یک اولویت است و کارخانه نوآوری در خرداد امسال باید راه بیافتد.

کارخانه نوآوری

این روزها برای تولید هر چیزی نیازمند گردش چرخ کارخانه‌ها هستیم شاید برایتان جالب و یا حتی باور نکردنی باشد که نوآوری نیز دارای کارخانه است کارخانه نوآوری جایی برای تولد ایده‌های نو و بدیع است و از آنجا که سیستان و بلوچستان و نیروی انسانی فعال و با استعدادش برای پیشرفت همه‌جانبه می‌کوشند ایجاد کارخانه نوآوری در آن آغاز شد اتفاقی که محلی برای متولد شدن ایده‌ها، رشد و به بار نشستن خلاقیت نیروهای متخصص بود، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری نیز از خبرهای خوب در این زمینه گفت: طی سه ماه آینده کارخانه نوآوری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی می‌شود.

سورنا ستاری ادامه داد: الحمدلله پارک‌علم و فناوری این استان پیشرفت‌های خوبی داشته و کار آزادسازی ۲۰‌هکتار فضای این پارک‌نیز در حال‌انجام است تا از این‌لحاظ با مشکل مواجه نباشند.

او افزود: یک‌مجموعه ۶۰هکتاری دیگر نیز در بیرون شهر زاهدان برای پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در نظرگرفته شده که‌ کار واگذاری آن در حال انجام است و در آینده‌ای نزدیک شاهد اثرات این پارک خواهیم بود.

 معاون علمی وفناوری رییس جمهوری  گفت: این کارها نه تنها در مرکز استان بلکه در شهرهای زابل، چابهار، ایرانشهر و سراوان نیز در حال‌اجراست و هر چه این‌ پارک‌ها گسترش یافته و بتوانند از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بهره ببرند طبیعتا تاثیرات مثبت آن در زندگی همه‌ مردم قابل مشاهده خواهد بود.
وی با اشاره به توان بالای علمی و خلاق جوانان سیستان وبلوچستان تاکید کرد: هم‌اینک ۲ خانه خلاق در زاهدان وجود دارد که این خانه‌ها در شهرستان‌های دیگر استان نیز دایر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در نهایت ظرف سه ماه آینده کارخانه نوآوری استان افتتاح می‌شود و معتقدم که پارک‌های علم و فناوری زایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان است و هم‌اینک  نیز قریب به ۶هزار شرکت فعال در سطح کشور داریم.

آینده و توسعه‌ در گرو دانش

دانش حرف اول و آخر جهان را می‌زند این را من گزارشگر نگفته‌ام بلکه تجربیات کشورهای توسعه‌یافته جهان که روزی در حاشیه بودند و توانستند خودشان را به شاخص کشورهای توسعه‌یافته برسانند تاکید می‌کنند دانش هم محقق نمی‌شود جز با همت و تلاش جوانان و افراد با استعدادی که برای جامعه اطلاعاتی این جهان برنامه دارند و می‌خواهند از رقیبانشان عقب نمانند.

 سفرهای معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان ثابت کرد این استان هر چند واژه محرومیت را به دوش می‌کشد اما منابع انسانی دارد که استعداهای بالقوه‌ای هستند و نیاز به کمی جدی گرفته شدن دارند خبر ستاری مبنی بر راه‌اندازی کارخانه نوآوری اتفاق خوبی برای این منطقه خواهد بود تا متخصصی و نوآوری در پستوی ذهن‌ها و خانه‌ها نپوسد و در نتیجه منطقه جنوب شرق به آن میزان به توسعه برسد که در آینده نزدیک قطب علم و فناوری کشور شود.

ایجاد چاه‌های ژرف برای نخستین بار در سیستان و اختصاص اعتبارات کلان برای ادامه این طرح نوید دهنده آینده درخشانی در تامین آب آشامیدنی و کشاورزی استان است که اکنون با حمایت معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و تلاش نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان محلی تاکنون ۲ حلقه آن حفر شده و اعتبار حلقه سوم اختصاص یافته و با جدیت در حال اجرای عملیات است و گفته می شود در آینده نزدیک به رقم  ۱۰ خواهد رسید.

نظر شما