شناسهٔ خبر: 46764519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از تعلل در احداث بیمارستان در حمیدیه تا راه‌اندازی بیمارستان محلی

با وجود اینکه تفاهم نامه بیمارستان 21 تخت‌خوابی شهرستان حمیدیه از سال گذشته بسته شد بیمارستان محلی در حالی راه‌اندازی می‌شود که به اذعان نیروی بخش درمان شرایط لازم برای راه‌اندازی آن فراهم نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حدود یک دهه است که بحث  پیگیری احداث بیمارستان برای شهرستان حمیدیه دستاویزی برای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی مجلس و رزومه‌ای برای مسئوولان متولی حوزه درمان در استان و شهرستان شده است این در حالی است که پس از گذشت چند سال از طرح موضوع بیمارستان حمیدیه حتی زمین محل احداث بیمارستان که مورد اختلاف میان شرکت نفت و برخی دستگاه‌های دیگر است گویا فقط مشکل آن فقط روی کاغذ حل شده است.

بر اساس این گزارش، برای شهرستان حمیدیه بحث احداث دو بیمارستان مطرح شده است، یک بیمارستان 21 تخت خوابی در منطقه کوی فرهنگیان که قرار است توسط فردی خیر احداث و تحویل دانشگاه علوم پزشکی شود  و بیمارستان دوم 64 تخت خوابی که ظاهراً مشکل مالکیت زمین آن حل شده اما معطل اعتبارات دولتی است.

اگر چه شهرستان حمیدیه فاصله چندانی با مرکز استان ندارد اما قطعاً فاصله 25 کیلومتری تا ورودی اهواز برای رساندن بیمار (قلبی، تنفسی، و...) تا نزدیکترین بیمارستان و غنیمت شمردن ثانیه‌ به ثانیه حیات بیمار برای زنده ماندن  فاصله بسیار زیادی است و مردم حمیدیه خاطرات خوبی از این فاصله و رقم خوردن وداع با عزیزان خود ندارند.

اکنون بعد از گذشت چند سال با وجود اینکه هنوز پِی بیمارستان حمیدیه هم احداث نشده است زمزمه‌های تبدیل مرکز درمانی شهرستان حمیدیه به بیمارستان به گوش می‌رسد.

یکی از شهروندان حمیدیه که قبلاً در مرکز درمانی شهرستان حمیدیه مشغول به کار بوده و اکنون در یکی از بیمارستان‌های اهواز فعالیت می‌کند، در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: در حال حاضر آزمایشگاه حمیدیه با چهار نفر  اداره می‌شود و نیروی نمونه‌گیر  در این آزمایشگاه وجود ندارد و  نیروی پذیرش آن به مرکز بهداشت دیگری منتقل شده است، بخش سل و مالاریا را از آزمایشگاه جدا کردند و اکنون تمام تمرکز فقط روی کرونا است که با توجه به  بحث درمانی این دو بخش می‌تواند فاجعه ایجاد کند.

 

مسوولان برای رزومه سازی می‌خواهند بیمارستان محلی راه‌اندازی کنند

وی با بیان اینکه مرکز درمانی شهرستان حمیدیه از جذب نیروی مورد نیاز کادر درمان هم عاجز است اما می‌خواهد بیمارستان محلی راه اندازی کند، افزود: در اورژانسی که مربوط به  تزریقات آقایان است تزریقات توسط خانم‌ها انجام می‌شود  چرا که بسیاری از خانم‌ها تمایل ندارند در این بخش کار کنند و درخواست انتقال می‌دهند.

این پرستار گفت: 95  درصد پرسنل اورژانس ماما هستند در حالی داشتن بهیار، پرستار، کمک هیار .‌.. از بدیهیات بخش اورژانس  است و از پزشک ماما هم‌زمان در واحد حساس اورژانس نیز استفاده می‌شود و این معضل ممکن است حوادثی را به دنبال داشته باشد چرا که در یک بخش رسیدگی به دو بیمار با شرایط مختلف سخت است و احتمال دارد سبب سقط جنین و یا خطراتی برای جنین به دنبال داشته و جنین سالم به دنیا نیاید.

وی با بیان اینکه با تغییر تابلو از مرکز درمانی به بیمارستان می‌خواهند بگویند حمیدیه دارای بیمارستان شده است، عنوان کرد: مسوولان تنها برای پر کردن رزومه خودشان می‌خواهند این اقدام را انجام دهند.

این پرستار با انتقاد از عدم به کارگیری نیروهای مرکز درمانی از شهرستان، بیان کرد: سال 97  آزمونی جهت تکمیل نیروی‌‌های حمیدیه برگزار شد اما نیروهایی از استان‌های دیگه مثل ایلام، خرم آباد و... شرکت کردند، نیروهایی که در آزمون موفق شدند با آن‌ها مصاحبه هم شد اما پس از تغییر مسوول بهداشت استان، مسوول جدید گفت: مجوز جذب نیرو را قبول ندارم این در حالی است که کلیه نیروی بومی حمیدیه در اهواز مشغول به کار هستند.

وی عنوان کرد: فروردین امسال با دندانپزشک مجرب که شش سال در درمانگاه کار کرده بود قرارداد نبستند در حالی که بخش دندان پزشکی درمانگاه حمیدیه فقط با یک نیرو دایر است، بخش پرخطر رادیولوژی با یک نیرو  خدمات می‌دهد و زمان مرخصی این نیرو چون فرد جایگزینی ندارند این واحد تعطیل می‌شود و گاهی مرخصی هم نمی‌‌دهند که طبق قانون تخلف است چرا که افرادی که در ارتباط با اشعه هستند نباید هر روز در معرض اشعه باشند.

راه اندازی بیمارستان محلی در حمیدیه موقتی است

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در مجلس در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد:  قرار است با زمین اهدایی توسط خیر بیمارستان 21 تخت‌خوابی در حمیدیه احداث شود و تا زمانی که این بیمارستان احداث شود تصمیم بر راه اندازی بیمارستان محلی در شهرستان شد.

وی افزود: مقرر شد شرایط بیمارستان محلی با همان چارت در مرکز بهداشت شهرستان فراهم شود و در مواردی که نیاز به نیرو یا امکانات وجود دارد آن  نیرو و امکانات به مرکز بهداشت اضافه شود.

 

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در مجلس با بیان اینکه راه اندازی بیمارستان محلی موقتی است، گفت: پس از احداث بیمارستان جدید امکانات و نیروی متخصص به سمت بیمارستان جدید شیفت داده می‌شود.

حسینی با اشاره به احداث بیمارستان 64 تخت خوابی استاندارد، بیان کرد: پیگیر زمین این بیمارستان هستیم البته کارهای اولیه آن انجام شده که به محض قطعیت دانشگاه برای احداث آن ورود خواهد کرد.

بیمارستان محلی به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند

اما مهران امین دزفولی رئیس مرکز درمانی شهرستان حمیدیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: قرار است درمانگاه شبانه‌روزی شهرستان حمیدیه با تبدیل به درمانگاه عمومی زیر نظر معاون درمان و به صورت شبانه روزی فعالیت کند که با این تصمیم هم زمینه بیمارستان محلی را از نظر جذب پرسنل و نیروی متخصص فراهم می‌شود و هم اینکه با جدا شدن بخش درمان به شهرستان نگاه درمانی می‌شود و پای متخصص‌ها به این مرکز باز می‌شود.

وی در رابطه با استفاده از نیروی پزشک ماما در اورژانس، و وجود یک نیرو در بخش رادیولوژی افزود: وقتی جایی ماهانه دو زایمان داشته باشد قطعاً شش نفر را برای دو زایمان جذب نمی‌کنم، برای بخش رادیولوژی راهکارهای استاندارد داریم و یک نفر در زمان اداری برای انجام کارها می‌آید.

رئیس مرکز درمانی شهرستان حمیدیه گفت: با توجه به نیرویی که به ما دادند شیفت عصر آزمایشگاه در حال پوشش است که به تدریج شیفت شب آزمایشگاه  را نیز پوشش می‌دهیم.

امین دزفولی بابیان اینکه ظرف هفته آینده برای جذب  نیروهای مورد نیاز تصمیم‌گیری می‌شود، بیان کرد: دولت بر اساس هزینه‌ای که می‌تواند به نیروهای جذب شده پرداخت کند و جمعیت تحت پوشش و فعالیت‌هایی درمانی و بهداشتی که قرار است انجام بشود نیرو جذب می‌کند.

 

وی در رابطه با زمان احداث بیمارستان 64 تخت خوابی در شهرستان حمیدیه، بیان کرد: ابتدا باید مالکیت بیمارستان مشخص و بعد از آن  زمین  را تحویل ما بدهند، همچنین مشکل ماده 23 آن نیز باید حل شود.

امین دزفولی افزود:  یعنی باید استعلام زمین از دستگاه‌های مربوط گرفته شود و دستگاه‌ها اعلام کنند که استفاده از زمین بلامانع است، بیشترین معارض این قبیل زمین‌ها بعد از مردم شرکت نفت است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آبان ماه سال گذشته تفاهمنامه احداث بیمارستان 21 تختخوابی  با صدرالسادات به نمایندگی از ورثه مرحوم صدرالسادات( فرد خیّر)  امضاء شد و این خانواده خیر، زمین و هزینه احداث بیمارستان را تقبل کردند.

 مقرر شد تا احداث این بیمارستان محلی، مرکز درمانی شبانه‌روزی حمیدیه به‌عنوان بیمارستان محلی موقت تجهیز و کادر درمانی آن جهت خدمت‌رسانی به مردم تامین شود.

همچنین زمین سه هکتاری جهت احداث بیمارستان دولتی 64 تختخوابی در نظر گرفت شده است تا در صورت تامین اعتبار مراحل ساخت آن آغاز شود که این بیمارستان شامل بخش حاد و تخت حاد، درمانگاه عمومی و تخصصی، رادیولوژی، آزمایشگاه و اورژانس است.

انتهای پیام/

نظر شما