شناسهٔ خبر: 46745410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه نیوزیلند:

نیوزیلند خواستار افزایش حیطه وظایف "پنج چشم" نیست

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه نیوزیلند گفت که این کشور خواستار افزایش وظایف گروه همکاری اطلاعاتی "پنج چشم" نیست ؛ چین برخی بیانیه های گروه مزبور را محکوم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از گاردین ، نانایا ماهوتا وزیر امور خارجه نیوزیلند افزود که  کشورش از طریق ائتلاف "پنج چشم" Five Eyes خارج از موضوعات اطلاعاتی ، اقدام به تحریک یا تعامل با چین نخواهد کرد ؛ این مساله اقدام مهمی برای درنظر گرفتن نگرانی های چین محسوب می شود.

ائتلاف پنج چشم شبکه ای از پنج کشور همفکر – آمریکا ، انگلیس ، کانادا ، استرالیا و نیوزیلند – است که اطلاعات مرتبط با مسائل امنیتی را به اشتراک می گذارند.

این کشورها بتازگی از این گروه برای بررسی مسائل گسترده تر مانند حرکت هنگ کنگ به سمت اقتدارگرایی یا بدرفتاری با اویغورها در منطقه سین کیانگ چین استفاده کرده اند. این مساله موجب خشم مقامات چین شده است و این مقامات گروه یاد شده را در تلاش برای ضربه حاکمیت چین می بینند. سال گذشته ، ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین با خشم به بیانیه ای درباره هنگ کنگ واکنش نشان داد .

در این حال وزیر خارجه نیوزیلند روز دوشنبه در سخنانی در جلسه "شورای چین نیوزیلند" گفت که نیوزیلند خواستار گسترده شدن مقیاس فعالیت شبکه اطلاعاتی یاد شده (پنج چشم) نیست. وی گفت: ما از گسترش وظایف پنج چشم خشنود نیستیم بلکه ترجیح می دهیم که به دنبال فرصت های چندجانبه برای بیان منافع خود باشیم.

ماهوتا گفت که این اقدام در واقع جدا شدن از رویکرد وزیر خارجه قبلی نیوزیلند است. "وینستون پیترز" وزیر خارجه دولت اول جسیندا اردرن نخست وزیر نیوزیلند زمانی در راس کار بود که حزب کارگر برای حکومت کردن به حزب "اول نیوزیلند" متکی بود. اکنون دولت از آن ائتلاف رها شده و حزب کارگر و ماهوتا رویکرد را عوض کرده اند.

وزیر خارجه نیوزیلند در عین حال گفت که کشورش درصدد کاهش وابستگی تجاری به یک کشور مشخص است که این حرف تنها به معنی ایجاد تنوع تجاری فراتر از روابط تجاری با چین قابل تفسیر است.

ماهوتا همچنین درباره "بدهکار شدن" در منطقه پاسیفیک ابراز نگرانی کرد ؛ در این منطقه برخی کشورها با دریافت وام از چین برای ساختن زیرساختها موافقت کرده اند. وی گفت که نیوزیلند به ابراز نگرانی بطور خصوصی با کشور چین ادامه خواهد داد و ولینگنون خواستار در پیش گرفتن یک رویکرد قابل پیش بینی از طریق دیپلماسی و گفتگو است.

نظر شما