شناسهٔ خبر: 46744129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سفره‌های افطارمان را به کرونا گره نزنیم

زهرا فتحی

با توجه به آمار بالای شیوع کرونا در کشور، مردم این روزها باید همه مصوبات ستاد ملی کرونا را برای کنترل بیماری و کمک به کادر درمان که روز به روز خسته‌تر و فرسوده‌تر می‌شوند، با جان و دل پذیرا بوده و با پرهیز از دورهمی به بهانه افطاری دادن، سفره‌های افطار خود را به کرونا گره نزنند.

صاحب‌خبر -

رمضان ماهی است که به ماه مهمانی الهی شناخته می‌شود و بر اساس روایتی از پیامبر (ص)، ماهی است که ابتدایش رحمت، میانه‌‏اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادی از آتش جهنم است. فهم فلسفه اصلی روزه‌داری در دین مبین اسلام، آن هم بر اساس آیات قرآن و روایات اهل عترت، انجام این فریضه الهی را هدف‌دار می‌کند و موجبات ارتقای سطح نیات و معرفت مؤمنان روزه‌دار را فراهم می‌کند.

رمضان یکی از بهترین و عزیزترین ماه‌های سال نزد خداوند متعال و مومنان است. این ماه از قدیم‌الایام دارای آداب و رسوم مخصوص به خود بوده است که از جمله مهم‌ترین این سنت‌های زیبا در زنجان، می‌توان به تاباق اوروجی، غبارروبی خانه‌ها و مساجد، تهیه و توزیع اقلام مورد نیاز خانواده‌های نیازمند در استان، آیین سحرخوانی در روستاهای زنجان، تهیه آش و فتیر چورگی «نان فتیر» به‌ عنوان نذری و پخش آن در بین اقوام و همسایگان، نقاله‌زنی و رویت هلال ماه در قدیم توسط ریش‌سفیدان و بزرگان در پشت‌بام خانه یا مساجد اشاره کرد.

خواندن دعای افطار و باز کردن روزه با خوردنی‌های سنتی زنجان از قبیل فتیر، شیرمال، زولبیا و بامیه، آش‌ها و سوپ‌ها و نان چایی مخصوص زنجان و دوختن کیسه برات، از دیگر رسوم زیبای زنجانی‌ها در ایام ماه مبارک رمضان است.

سنت زیبا و پسندیده افطاری دادن نیز یکی از آداب و رسوم به یادگار مانده از نیاکان زنجانی‌ و توصیه شده توسط بزرگان دین در ایام‌ ماه مبارک ‌رمضان است، هر چند طی سال گذشته به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا و به دلیل جلوگیری از انتشار این بیماری کاهش یافته است اما این امر پسندیده کماکان از زیباترین رسوم زنجانی‌ها است.

افطاری دادن و پذیرایی از روزه‌داران هنگام افطار بیانگر وجود عشق و علاقه انسان به هم‌نوع و مخصوصاً به انسان‌های مومن و روزه‌دار است. این سنت پسندیده انس، الفت، محبت و خشنودی را میان آحاد جامعه افزایش می‌دهد که حاکمیت این خصایص میان اقشار یک جامعه از علائم سعادت و خوشبختی آن جامعه به شمار می‌رود.

در روایت از پیشوایان معصوم (ع) آمده است که هیچ چیز مانند غذا دادن و قربانی کردن انسان را به خداوند متعال نزدیک نمی‌کند و در این میان افطاری بهتر و برتر است. امام کاظم (ع) فرمودند: افطاری دادن به برادر مسلمانت از روزه داشتنت افضل است.

در همین رابطه رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج با بیان اینکه ماه رمضان یکی از بهترین ماه‌های سال است که خداوند رحمت خود را نصیب انسان‌ها می‌کند، عنوان می‌کند: رمضان ماه نزول قرآن و ماه رحمت و بخشایش است.

حجت‌الاسلام احمد صالحی با بیان اینکه اعمال زیادی در ماه مبارک رمضان سفارش شده است که انجام آن موجب نزدیکی انسان به خداوند می‌شود، تصریح می‌کند: از جمله مهم‌ترین این اعمال اطعام نیازمندان و افطاری دادن است که از مستحبات بوده و دارای ثواب دنیوی و اخروی محسوب می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه، یادآور می‌شد: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: هر کس یک مؤمن روزه‌‏دار را در این ماه افطاری دهد، پاداشی برابر با آزاد کردن یک بنده نزد خدا داشته و مایه آمرزش گناهان گذشته وی نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه در روایات چنان به افطاری دادن سفارش شده که از روزه مستحبی اهمیت بیشتری یافته است، می‌افزاید: امام کاظم (ع) فرمودند: افطاری دادن به برادر روزه‌دار از روزه‌ات بافضیلت‌تر است. همچنین امام صادق (ع) نیز می‌فرمایند: کسی که مؤمنی را افطاری دهد، کفاره یک سال گناه او شمرده می‌شود و کسی که دو مؤمن را افطاری دهد، بر خداوند است که او را وارد بهشت کند.

این مسئول با اشاره به افزایش میزان شیوع کرونا در کشور و احتمال بالای ابتلا به بیماری در دورهمی‌ها و تجمعات، عنوان می‌کند: با توجه به ضرورت توجه به مقوله سلامت مومنان روزه‌دار می‌توانند روش‌های دیگری را جایگزین افطاری‌های مرسوم کنند.

این روزها متاسفانه شاهد هستیم برخی از خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن خطر شیوع و ابتلا به بیماری کرونا همچنان میهمانی‌های افطاری و شب‌نشینی‌های خود را ادامه می‌دهند و در این میان افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز حضور دارند که در نهایت دود این بی‌توجهی‌ها به چشم خود فرد رفته و ممکن است عزیزترین عضو خانواده‌اش قربانی بعدی کرونا باشد.

افطاری دادن و تجمعات در ماه مبارک رمضان یکی از موضوعاتی بود که مورد توجه ستاد کرونای استان زنجان قرار گرفته و استاندار زنجان در این جلسات با بیان اینکه هرگونه تجمع و دورهمی در ۱۰ روز تعطیلی ممنوع است، می‌گوید: دستگاه‌های اداری استان زنجان باید در حیطه وظیفه خود هرگونه تجمع را ممنوع کرده و هیئت‌های مذهبی نیز از هرگونه تجمع بپرهیزند، زیرا جان مردم در خطر است و در این خصوص اداره‌کل تبلیغات اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط باید با این افراد در این خصوص جلسه تشکیل دهند.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز با تاکید بر ضرورت پرهیز از برگزاری هر گونه تجمع و دورهمی مانند دادن افطاری، یادآور می‌شود: افطاری دادن و افطاری رفتن در شرایط کرونایی به لحاظ شرعی نیز رفتاری غیرمجاز است و برگزاری تجمعات به ویژه برای افراد پرخطر از قبیل زنان باردار، سالمندان و بیماران می‌تواند خطرناک باشد.

پرویز قزلباش تاکید می‌کند: افطاری دادن و افطاری رفتن، یکی از عوامل اصلی تشدیدکننده بیماری کرونا خواهد بود، زیرا دورهمی محسوب می‌شود و نشستن کنار یکدیگر بر سر سفره، بهترین فرصت برای منتشر شدن ویروس کرونا است.

با توجه به اینکه دو سال است کرونا همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده و سنت زیبای افطاری دادن نیز از این قائده مستثنی نیست اما خیرین و نیکوکاران می‌توانند با روش‌های دیگر سفره‌های افطار خود را به سفره نیازمندان وصل کنند که یکی از این مسیرها کمک به مددجویان تحت پوشش بهزیستی در قالب پویش ضیافت همدلی است.

در همین رابطه، مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز از آغاز پویش ضیافت همدلی همزمان با حلول ماه مبارک رمضان خبر داده و عنوان می‌کند: با آغاز ماه مبارک رمضان، خیرین همانند سال‌های گذشته به یاری نیازمندان، اقشار آسیب‌پذیر، افراد دارای معلولیت و جامعه هدف بهزیستی بشتابند و سفره‌های خود را در قالب سبدهای غذایی یا وجه نقد به سفره مددجویان بهزیستی متصل کنند.

محمد محمدی‌قیداری، زمان اجرای این پویش را ۲۵ فروردین تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه اعلام کرده و ادامه می‌دهد: پرداخت کمک‌هزینه معیشتی، اقلام و بسته‌های معیشتی، تهیه وسایل بهداشتی، درمانی و دارویی به ویژه لوازم مورد نیاز در دوران بحران و کرونا، تامین اقلام جهیزیه و ازدواج و ... از جمله محورهای فعالیت این پویش است.

وی با یادآوری اینکه پارسال بیش از ۶۰۰۰ بسته غذایی به ارزش بیش از ۹ میلیارد ریال در بین جامعه هدف توزیع شد، تصریح می‌کند: خیرین می‌توانند نذورات و کمک‌های خود را به حساب ۲۱۰۰۹۱۴۳۴۵۲۴۱۱۱ نزد بانک توسعه تعاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان و یا به شماره کارت مجازی ۵۰۲۹۰۸۱۰۱۰۳۲۱۸۰۶ واریز کنند.

از دیگر مسیرهایی که می‌توان جایگزین افطاری برای کمک به نیازمندان کرد، توجه به جامعه هدف کمیته امداد امام خمینی (ره) است که در همین راستا نیز مرحله سوم رزمایش ایران همدل در قالب طرح «اطعام مهدوی» همزمان با ماه مبارک رمضان در استان زنجان آغاز شده است.

در همین رابطه نیز مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان، اظهار می‌کند: مرحله سوم رزمایش ایران همدل به منظور جمع‌آوری کمک‌های مومنانه خیران زنجانی در قالب طرح اطعام مهدوی و با هدف تهیه و توزیع غذای گرم و بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و مشارکت‌های مردمی همزمان با ماه مبارک رمضان در استان زنجان آغاز می‌شود.

هدایت صفری با اشاره به اینکه بسترهای لازم برای مشارکت خیران زنجانی در برنامه‌های اجرایی این نهاد در قالب رزمایش ایران همدل و طرح اطعام مهدوی فراهم شده است، ادامه می‌دهد: خیران زنجانی و مردمان نیک‌اندیش پایتخت شور و شعور حسینی می‌توانند با شماره‌گیری #۰۲۴*۸۸۷۷* از طریق تلفن همراه یا استفاده از نرم‌افزارهای سنا، سکه و ایوا یا تماس با تلفن گویای ۳۳۱۱۶ به صورت غیرحضوری یا مراجعه به دفاتر کمیته امداد امام خمینی (ره) و مراکز نیکوکاری استان در طرح اطعام مهدوی و رزمایش ایران همدل مشارکت کنند.

انتهای پیام

نظر شما