شناسهٔ خبر: 46741040 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون میراث فرهنگی استان:

۱۰۰میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بادگیرهای لافت قشم نیاز است

بندرعباس - ایرنا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرهزگان گفت:براثر زمین لرزه ها و رطوبت بالا، بادگیرهای بندر تاریخی لافت قشم آسیب های زیادی دیده که برای مرمت آنها به افزون بر ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

صاحب‌خبر -

عباس نوروزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وضعیت بادگیرهای بندر تاریخی لافت قشم به گونه‌ای است که اگر رسیدگی و مرمت مورد نیاز انجام نشود احتمال ریزش آن‌ها بر سر مردم وجود دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا با منطقه آزاد قشم برای مشارکت در تامین هزینه‌های مرمتی بادگیرهای این روستا مذاکره شده که امید است نتایج خوبی از آن حاصل شود و بتوان این سازه‌های تاریخی را ایمن‌سازی و برای آیندگان حفظ کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اظهار داشت: علاوه بر بادگیرها کف سازی و جداره‌های هم برای حفظ و نگهداری نیاز به اعتبار دارند تا این روستای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور به وضعیت مطلوبی برسد.

نوروزی خاطر نشان کرد: در حال حاضر چهار بادگیر و تجهیز و بازسازی خانه تاریخی عارفی بااعتباری افزون‌بر ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار در سال گذشته آغاز شد که فروردین امسال خاتمه یافت.

بندر لافت قشم (بندر بادگیرها) با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تاریخی و طبیعی از بافت‌های ارزشمند جنوب کشور است که در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۳۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت شده است.

روستای لافت در ساحل شمالی جزیره قشم و در ۲ کیلومتری بندر پهل نزدیک ترین نقطه جزیره قشم به سرزمین اصلی است. قسمت قدیمی روستا شامل هسته اولیه در بخش مرکزی ساخت و سازهای فعلی بوده و در حد فاصل دریا و تپه‌های اطراف چاه‌های آب شکل گرفته‌است.

این بافت به صورت یکپارچه و به طول تقریبی یک کیلومتر و عرض متوسط ۱۷۰ متر در چند راستای اصلی به موازات امتداد ساحل واقع است و دارای چهار محله به مرکزیت چهار مسجد است که تمام خانه‌ها حیاط مرکزی و بادگیر دارند.

بادگیر از مظاهر و سمبل‌های تمدن ایرانی در ساختمان­های مناطق گرم و مرطوب ایران است که جریان باد را به داخل خود می‌کشد و با تشت‌های آبی که درون یا زیر آن تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و آن را به داخل هدایت می‌کند که در تعدیل دما نقش مؤثری دارد، از طرف دیگر هم با شکل گرفتن مکش در آن،هوای گرم و آلودگی به بیرون از خانه هدایت می‌شود.

بادگیرها در شکل و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شدند که این عناصر در سیمای روستای لافت نقطه اوج خط آسمان قلمداد می‌شود و تخریب این عنصر و حذف آن از سیمای این روستا، باعث از بین رفتن بناهای تاریخی، نابودی این سرمایه ملی و نامتقارن شدن بناهای این روستا می‌شود

نظر شما