شناسهٔ خبر: 46736290 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

علوم آزمایشگاهی یعنی تلفیقی از مهارت و دانش به روز

رشته علوم آزمایشگاه به واسطه ی اتکای مستقیم به مسائل و روش های علمی در تشخیص های طبی، زمینه فعالیت وسیعی دارد.

صاحب‌خبر -
مفدا کردستان به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی و با هدف شناخت بیشتر این رشته ، به گفتگویی با دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و خبرنگار مفدا کردستان پرداخت . در ادامه شاهد این گفتگوی اختصاصی خواهید بود.
* لطفا خودتان را معرفی کنید؟
با سلام،مبین محمدی هستم دانشجوی کارشناسی علوم پزشکی کردستان.
* در مورد رشته علوم ازمایشگاه توضیح مختصری بفرمایید؟
علوم آزمایشگاهی در دسته آن رشته هایی است که در بخش تشخیص ارائه ی خدمت میکند و کارشناسان این حوزه در آزمایشگاه های تشخیص طبی بیمارستان ها و مراکز آزمایشگاهی خصوصی مشغول به فعالیت هستند،
همچنین این رشته به واسطه ی اتکای مستقیم به مسائل و روش های علمی در تشخیص های طبی،زمینه ی فعالیت های پژوهشی وسیعی دارد،
علوم آزمایشگاهی یعنی تلفیقی از مهارت و دانش به روز. 
* با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاهها وضعیت آموزش مجازی را برای رشته خود چطور ارزیابی میکنید؟
رشته ی ما از آن جهت که نیازمند آموزش های عملی و مهارت آموزی های گسترده است،طبیعتا با مجازی شدن کلاس ها با چالش جدی در زمینه ی آموزش ها مواجه شده ایم که علی رغم تلاش های صورت گرفته برای جبران این مشکل،باز هم به وضوح این نقصان احساس میشود،
* توضیحاتی در مورد مشکلات و دغدغه های این رشته بدهید؟
نبودن نظام مستقل علوم آزمایشگاهی که به تبع این فقدان،کارشناسان این رشته «شماره نظام» را که به مثابه ی تعریفی ساختاری و سازمانی از این رشته است ندارند و همین مسئله موجب مشکلات بسیاری از جمله پایین آمدن شانس استخدام با وجود آموزش تخصصی می شود و عملا ما را در رقابتی ناخواسته با سایر رشته ها برای استخدام در مراکز آزمایشگاهی تشخیص طبی قرار میدهد که بعضا همین مسئله سبب استخدام غیر متخصصین و افراد با تحصیلات غیر مرتبط با آزمایشگاه به جای کارشناس علوم آزمایشگاهی می شود؛
همچنین نبود رشته ای تحت عنوان  «علوم آزمایشگاهی» برای ادامه ی تحصیل تخصصی در مقاطع بالاتر سبب میشود که برای تحصیلات تکمیلی،کارشناسان این رشته اجبارا وارد رقابت با سایر رشته ها برای ورود به گرایش های مختلف شوند.
* دلایل شما برای انتخاب این رشته چه بود؟
 در گزینش این رشته به عنوان قسمتی از مسیر زندگی خودم، هر دو جنبه ی فنی بودن و علمی بودن آن را در نظر داشتم و به نظرم می رسید که این رشته بستر مناسبی برای فعالیت دارد و از طرفی هم با ویژگی های شخصیتی من سازگاری نسبی بیشتری داشت.
* تکنسین های آزمایشگاه در دوران اپیدمی کرونا چه نقشی در مهار و مقابله با این ویروس داشتند؟
میتوان گفت کارشناسان آزمایشگاه،با انجام صحیح و سریع آزمایشها در جلوگیری از به تعویق افتادن شناسایی بیماران و نیز شروع به موقع فرآیند های درمانی مانع از شیوع بیشتر بیماری می شوند.
*‌ به نظر شما فارغ التحصیلان این رشته چه میزان در نظام سلامت کشور سهیم هستند؟
منظور از نظام سلامت،اگر امور معالجه و تشخیصی باشد که حتما یکی از قطعات موثر این پازل اند و انجام آزمایشات دقیق و متناسب از دیر زمان یاریگر تشخیص درست بوده است. متخصصین ویروس شناسی در این حوزه می توانند با اتخاذ تصمیمات کارشناسی در مقابله با کووید ۱۹ موثر واقع شوند.همچنین گرایش های این رشته مانند ایمنولوژی،مهندسی ژنتیک و... در تولید واکسن ها و طراحی آزمایشها و کیت های تشخیصی نقش چشم گیری دارند. 
* در ایام قرنطینه وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی از سمت شما به چه گونه ای بود؟
شخصا تا حد امکان پروتکل ها را رعایت کردم و به وسع خودم با توجه به مسئولیت اجتماعی ام به عنوان یک خبرنگار و عضوی از علوم پزشکی تلاش کردم در زمینه ی فرهنگ سلامت آگاهی سازی و فعالیت داشته باشم.
* با توجه به اینکه این رشته  واحد های عملی زیادی دارد در ایام کرونا چه تدابیری در این رابطه برای دانشجویان این رشته اندیشیده شده است؟
گروه آموزشی علوم آزمایشگاهی دانشگاه،هم از ظرفیت های فضای مجازی برای ارائه ی مطالب مرتبط با بخش تئوری واحد های عملی استفاده کردند و هم با برنامه ریزی های صورت گرفته،دانشجویان گروه بندی شدند و به صورت فشرده به ارائه ی آزمایشهای مهم و پر کاربرد پرداخته شد.
* عامل کلیدی زمان در تشخیص بیماری کرونا که مربوط به مراحل آزمایشگاهی است,چقدر میتواند موثر باشد؟
به صورت کلی برای دستیابی به نتیجه ی صحیح و عمل فاکتور های دخیل در آزمایش،زمان نقش تعیین کننده ای دارد که با توجه به فوریتی که تشخیص کرونا ایجاب میکند طراحی روشهایی که برای جوابگویی به مدت زمان کمتری نیاز داشته باشد،اقدام مهمی است اما لازمه ی آزمایشگری، صبور بودن است.
* در پایان چه توصیه ای به دانشجویان این رشته دارید؟
پیشنهاد میکنم که علاوه بر زمینه ی فنی این رشته به جنبه ی پژوهشی آن نیز توجه داشته باشند و از این دو امکان،برای ارائه ی نسخه ی بهتری از خدمات بهره ببرند.
تهیه و تنظیم: سینا فتاحی و سینا سجادی/ خبرنگاران سرویس فرهنگی مفدا کردستان

نظر شما