شناسهٔ خبر: 46727373 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ارتش جزو بدنه مردم و با مردم است/ متناسب‌سازی ۲۰۰۰ تخصص در اجا با حوزه‌های تهدید جدید

معاون آموزش ارتش گفت: وقتی که شعار می‌دادیم و ادای احترام می‌کردیم می‌گفتیم «الله اکبر، جانم فدای رهبر» آقا فرمودند یعنی چه جانم فدای رهبر؟ هیچ‌کس نباید فدای رهبر شود. رهبر باید فدای همه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم گفت‌وگویی با امیر سرتیپ علیرضا شیخ، معاون آموزش ارتش انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

آقا فرمودند نگویید جانم فدای رهبر! رهبر باید فدای همه شود

- در زمانی که ما در مراسم فارغ‌التحصیلی در نوشهر بودیم براساس آن چیزی که آموزش دیدیم وقتی که شعار می‌دادیم و ادای احترام می‌کردیم می‌گفتیم «الله اکبر، جانم فدای رهبر».

- آقا فرمودند یعنی چه جانم فدای رهبر؟ هیچ‌کس نباید فدای رهبر شود. رهبر باید فدای همه شود. شما نباید فدای یک نفر شوید. ارتش نباید این‌گونه باشد. این یک نگاه است.

- این در حالی است که در زمان رژیم پهلوی، سردمداران بالای ما تحت عنوان جان‌فدا، خوانده می‌شدند و چنین تاریخی در سربازی مطرح بود، اما حضرت‌آقا این را شکست.

ارتش جزو بدنه مردم و با مردم است

- گفتند اصلا این‌گونه نیست و جان‌فدا معنا ندارد. شما در راه آرمان‌هایتان باید فدا شوید، در راه نگرش و بینش‌تان فدا می‌شوید و این در صورتی محقق می‌شود که از این منظر به ارتش نگاه کنید که ارتش جزو بدنه مردم و با مردم است.

- می‌بینیم همان فطرتی که در وجود انسان هست و رهبری نظام و حضرت‌آقا بر این مدار مردم را به حرکت درمی‌آورند ارتش هم جزئی از آنهاست. اما پایه‌های رژیم پهلوی، براساس ارتش بود نه بر اساس مردم، دست‌اندرکاران و سردمداران آن رژیم هم از ارتش به عنوان ابزار در جهت منافع و اهداف تعریف‌شده استفاده می‌کردند.

عظمت کار ارتش در کردستان

- ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتشی که با آن ویژگی‌های اول انقلاب و همه جریان‌هایی که بر آن رفته، همزمان با دو غائله بزرگ در کردستان و گنبد در غرب و شرق کشور درگیر می‌شود. با تحرکات مرزی که صدام شروع می‌کند درگیر می‌شود یعنی در دور تا دور کشور با جریانات برانداز و معاند درگیر می‌شود.

- امیر ذاکری صحبتی مطرح می‌کرد و می‌گفت وقتی می‌گویید کردستان فقط می‌شنوید کردستان فقط یک داستان می‌شنوید ولی اگر بدانید که برای آزادسازی متر به متر آن چقدر شهید دادیم و چگونه حرکت کردیم آن زمان متوجه عظمت کار ارتش می‌شوید.

- از اول انقلاب که هیچ سازمانی حاکم نبود رفتارها واقعا غیرحرفه‌ای و احساسی بود. ارتش، آنها را جمع کرد و در قالب و شاکله نظامی قرار داد.

اوایل جنگ با یک لشکر توانستیم جلوی عراق را بگیریم

- واقعا وظیفه تحلیلگران و تاریخ‌نگاران بسیار سخت است که بخواهند نقش ارتش را در سال اول جنگ و در مقطعی که سپاه و ناجا و کمیته نبود، بیان کنند.

- جنگ شروع می‌شود و دشمن با آن همه تجهیزات و با ۱۲لشکر به طرف ما می‌آید و ما با یک لشکر توانستیم جلوی عراق را بگیریم که این کار در حوزه نظامی، یک معجزه بود. 

- هنر ارتش در سال اول، جنگ تثبیت دشمن در نوار مرزی بود که نتوانست از حد خود جلوتر بیاید و به آنجایی که پیش‌بینی کرده برسد تا کم‌کم مردم به کمک آمدند، نیروها شکل گرفتند و کم‌کم قدرتمند شدیم و توانستیم دشمن را سرجای خود برگردانیم.  

حوزه دفاع رشد کرد، چون نمی‌توان آن را متوقف کرد

- وقتی شما به چیزی محتاج باشی در شرایط احتیاج، خلاقیت و نبوغ شما شکل می‌گیرد. ما هم وقتی احساس کردیم به ما تجهیزات نمی‌دهند، فکر کردیم به جای فلان قطعه از چه چیزی می‌توانیم استفاده کنیم. بنابراین کم‌کم رشدکردیم و خودکفایی شکل گرفت و اندیشه‌ها روی کار آمد.

- تنها جایی که این نوع کارها شکل می‌گیرد در حوزه دفاع است، زیرا با موجودیت و هویت یک ملت سر و کار دارد و نمی‌شود متوقف شد؛ بنابراین علت رشد حوزه دفاع همین نکته است.

- حوزه دفاع رشد کرد، چون نمی‌توان آن را متوقف کرد. هر لحظه باید به فکر کاری جدید باشید زیرا تهدیدات در حال‌تغییر است و متناسب با تهدید باید پاسخگو باشید، بنابراین باید کار کنید. 

- امروز در حوزه پهپادی، جنگال و سایبری، کارهایی که انجام می‌دهیم شاید اختراع چرخ از نو باشد اما چاره‌ای نداریم، سرعت کار بسیار بالاست.

ما به نیروهای ارتش یاد می‌دهیم  سپر  مردم باشند

- ما به نیروهای ارتش یاد می‌دهیم در مقابل مردم سپر باشد. فرق نمی‌کند تهدید چه باشد، گلوله باشد بلایای طبیعی باشد و در کل اگر تهدید ملت باشد سپر هستند و الان که ویروس کروناست، سپر هستند.

- از ارتش انتظار این است بتواند مردم خود را حفظ کند، این حفظ کردن در هرعرصه‌ای ممکن است باشد.

سال ۹۹ اکثر بودجه ارتش صرف کمک به مردم شد

- ما اولین سازمانی بودیم که قرارگاه پدافند زیستی در ارتش را با حضور امیر سیاری، معاون هماهنگ‌کننده و تمام معاونان ارتش و نیروها راه اندازی کردیم و بعد در بقیه قسمت‌ها این قرارگاه شکل گرفت.

- مدیریت فرآیند این بیماری و حفاظت از سازمان و مردم در این حوزه با توجه به گام اول سازمان بود و در گام دوم از توانمندی‌هایمان برای مردم استفاده شد.

- در عرصه‌های مختلفی کمک آغاز شد و در آغاز شیوع این بیماری با توجه به این‌که اطلاعات کافی نبود، در مسائلی که از دستمان بر می‌آمد به کمک مردم رفتیم از جمله گندزدایی، توزیع ماسک و تولید الکل و کمک کردن به مردم.

- در این مقطع و در شرایطی که در کشورهای دیگر ماسک را می‌دزدیدند و غارت می‌کردند ما در اینجا تولید می‌کردیم و به مردم می‌دادیم. تمام دستگاه را پای کار آوردیم که این حرکت اولیه را انجام دهیم و خوب مدیریت شد.

- شاید در سال ۹۹ درصد قابل توجهی از داشته‌ها و بودجه ارتش صرف کمک به مردم شد.

متناسب‌سازی ۲۰۰۰ تخصص در ارتش با حوزه‌های تهدید جدید

- آنچه در ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال شکل‌گیری است، پرداختن به حوزه‌های تهدید جدید و پاسخگو بودن سازمان به این تهدیدات است.

- به طور مثال ما الان روی علوم‌شناختی، سایبر، هوش مصنوعی، مدیریت کوانتومی کار می‌کنیم که حوزه‌های جدیدی است که در داخل دانشگاه‌های ما کار می‌شود.

- بالغ بر ۲۰۰۰تخصص در ارتش وجود دارد و تمام ریشه برنامه‌های آنها را متناسب با محیط تهدیدی که با آن مواجه هستیم، بازنگری و متناسب‌سازی کردیم.

- ارتش همیشه باید به روز بوده و متناسب با تهدید بتواند پاسخگو باشد. شعار هم نمی‌دهیم چون اصلا ارتش جای شعار نیست. ارتش جای عمل است. باید بتواند در مقابل تهدید مقابله کند.

انتهای پیام/

نظر شما