شناسهٔ خبر: 46726811 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فاز انسانی واکسن کرونا «اسوید ۱۹» پایان بهار آغاز می‌شود

مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان گفت: فاز کارآزمایی‌های بالینی واکسن ایرانی کرونا با نام "اُسوید ۱۹" تا پایان بهار آغاز خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  هومن کاغذیان، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان و شتابدهنده‌های حوزه زیست فناوری در نشست خبری افتتاح خط ویال تزریقی واکسن کووید ۱۹ اظهار کرد: ما توانستیم بر اساس پلتفرم ویروس کشته شده واکسن کووید ۱۹ را با عنوان "اسوید۱۹" تولید کنیم.

او افزود: شتاب دهنده‌های زیست فناوری یکی از دانش زیست فناوری دیریاب است که ما از این دانش در تولید واکسن اسوید۱۹ بهره گرفته ایم، این دانش در دنیا کمیاب است، اما شرکت ما و اسوه توانسته با بهره گیری از این دانش که عموما برای فناوری آی تی از این فناوری استفاده می‌شده به کمک شرکت دانش بنیان برای سرعت بخشیدن علم به بازار زیرساخت‌ها را بر حسب نیاز جامعه استفاده کنیم.

کاغذیان تصریح کرد: تولید واکسن در سال‌های گذشته طی ۸ تا ۱۲ سال انجام می‌شد اما ما با تکیه بر دانش بومی توانستیم این واکسن را از پاییز سال گذشته وارد فاز حیوانی کنیم. فاز کارآزمایی‌های بالینی واکسن "اسوید ۱۹" تا پایان بهار با مجوز سازمان غذا و دارو آغاز خواهد شد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: این واکسن با ۱۰ پلتفرم ساخته شده که تعداد ۷ تا از این پلتفرم‌ها جدید است. به طور کلی ویروس‌ها در این نوع از واکسن کشته و یا غیرفعال می‌شوند و عملیات بر روی آن‌ها انجام می‌شود و پس از تایید توسط آزمون معتبرسازی وارد فاز بعدی می‌شود.

او ادامه داد: در این فاز این واکسن بر روی میمون‌ها، موش و رت ( موش صحرایی) انجام شد که آزمایشات بر روی میمون در فاز نهایی قرار دارد.

دراین نشست مهدی بخشایش مدیرعامل شرکت اسوه اظهار کرد: این شرکت پتانسیل ساخت ۶۰۰۰ عدد واکسن در ساعت را دارد و می‌تواند سالانه ۲۰ میلیون دز ساخته شود، این واکسن برای افراد ۱۵ سال به بالا است.

بخشایش گفت: هدف اصلی ما تامین نیاز کشور است و در صورت اضافه آمدن واکسن می‌توانیم آن را به کشور‌های درخواست کننده اروپایی صادر کنیم.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما