شناسهٔ خبر: 46650657 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در جریان است/ خودرو با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نمی‌رسد؛ فیروزی در گفت و گو با شفقنا

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر ضرورت اصلاح اقتصاد کلان کشور، گفت: یکی از ایرادها به بازار خودرو این است که خودرو به کالای مصرفی تبدیل شده و نا زمانی که سرمایه گذاری در این حوزه زیاد است، باز شاهد اوضاع نابسامان خودرو خواهیم بود.

حجت الله فیروزی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو، اظهار کرد: این طرح مربوط به مجلس دهم است که تصویب شد اما شورای نگهبان ایرادی به ماده چهار این مصوبه گرفته بود؛ در این ماده، بحث واردات خودروهای تمام برقی و هیبریدی مطرح بود یعنی تا زمانی که این خودرو در داخل تولید می شود، دولت اجازه دارد آن را وارد کند اما این ماده طبق نظر شورای نگهبان، مغایر با قوانین بالادستی اعلام شد. ما در کمیسیون صنایع این ایراد را مرتفع کردیم یعنی بحث واردات خودروهای هیبریدی را برداشتیم و بحث تولید و حمایت دولت از مجموعه‌هایی که می توانند این خودروها را تولید کنند، مطرح شد.

طرح عرضه خودرو در بورس جهت متعادل کردن عرضه و تقاضا بررسی می‌شود

فیروزی تصریح کرد: ما در کمیسیون به خاطر ساماندهی بازار و متعادل کردن عرضه و تقاضا، بحث عرضه خودرو در بورس را هم مطرح کردیم لذا در ذیل همین بند چهار، بحث عرضه در بوس مطرح شد. طرح دیگری هم خودمان در کمیسیون صنایع در بحث ساماندهی بازار خودرو مطرح کردیم که بحث اصلی آن، عرضه خودرو در بورس است تا هم قیمت ها متناسب شود و هم موضوع متعادل کردن عرضه و تقاضا اتفاق بیفتد.

اقتصاد کلان کشور باید اصلاح شود

نماینده مردم فسا با اشاره به اوضاع بازار خودرو اظهار کرد: یکی از ایرادها به بازار خودرو این است که خودرو به کالای مصرفی تبدیل شده و تا زمانی که بسیاری از افراد در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند، باز شاهد این شرایط خواهیم بود و باید به سمتی برویم که خودرو تبدیل به کالای مصرفی شود. لازمه این کار هم اصلاح اقتصاد کلان کشور است.

خودرو با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نمی‌رسد

فیروزی در ادامه افزود: نکته دوم این است که ظرفیت تولید خودرو در کشور ما مشخص است و سالانه ۱ الی ۱ میلیون و دویست هزار خودرو توسط خودروسازان تولید می شود و همین میزان هم مصرف کننده واقعی داریم؛ یعنی اگر عرضه و تقاضا به درستی انجام شود ما کمبود خودرو نخواهیم داشت؛ اما وقتی عده‌ای خودرو را برای سرمایه گذاری می خرند، تقاضا بالا می رود درحالی که عرضه ثابت است؛ لذا بازار همیشه نامتعادل خواهد بود و خودرو با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نمی رسد.

اقتصاد کشور بیمار است

خدا لطفی کرده که همه مشکلات را به گردن تحریم‌ها بیندازیم

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: این وضعیت نشان می‌دهد اقتصاد کشور بیمار است و یک روز در خودرو و ارز و روز دیگر در مرغ و روغن این مشکلات را داریم؛ لذا نگاه ما به اقتصاد، نگاه درستی نیست اما خدا لطفی کرده که همه مشکلات را به گردن تحریم‌ها می‌اندازیم در حالی که بخشی از این وضعیت، به نحوه مدیریت ما باز می گردد.

طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در جریان است

فیروزی در پایان خاطرنشان کرد: طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در جریان است که سرفصل های زیادی دارد و تلاش می کنیم که قبل از پایان دولت فعلی طرح را نهایی و گزارش آن را منتشر کنیم.

نظر شما