شناسهٔ خبر: 46647787 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهار هزار و ۵۰۰ تن کود شیمیایی بین کشاورزان خراسان شمالی توزیع شد

بجنورد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: چهار هزار و ۵۰۰ تن کود شیمیایی برای کشت بهاره در بین کشاورزان این استان توزیع شد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

محسن نظام دوست روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم اینک در تمامی کارگزاری های کود به میزان لازم وجود دارد اظهار داشت: کود مورد نیاز کشت بهاره در اوایل فروردین سال جاری بین کارگزاری ها توزیع شده است  و علاوه بر آن در مراحل بعدی نیز کود به استان حمل خواهد شد.

وی سهمیه کودی استان در سال جاری را ۳۴ هزار تن انواع کود دانست و افزود: سهمیه استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

وی افزود: ۲۵ هزار تن انواع کود در سال ۹۸ توزیع شده بود.

وی با بیان اینکهه سهمیه سال ۹۹ این استان ۳۲ هزار تن انواع کود بود اظهار داشت: اما توانستیم بیش از سهمیه ۳۴ هزار تن کود جذب و توزیع کنیم که عملکرد این شرکت در این خصوص ۱۰۸ درصد بوده است.

نظام دوست افزود: علاوه بر کودی که در این شرکت برای کشاورزان جذب می شود سالانه به میزان هفت تا هشت هزار تن نیز توسط سازمان تعاون روستایی استان جذب می شود که با احتساب این میزان سهمیه کودی استان در سال جاری به بیش از ۴۱ هزار  تن می رسد که با توجه به عرصه های که کشاورزان استان در اختیار دارند کافی است.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: به طور میانگین در ۱۰ سال گذشته هر سال حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن انواع کود بین کشاورزان استان توزیع شده است، سهمیه استان با توجه به میزان اراضی کشاورزی استان و تقاضای بهره برداران مشخص می شود.

۱۸ تن کود خارج از شبکه در استان توقیف شد 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در سال جاری ۱۸ تن کود خارج از شبکه در استان با همکاری و هماهنگی دستگاه های نظارتی کشف و توقیف شد افزود:  برخی از بهره برداران کود یارانه ای را در اراضی کشاورزی استفاده نمی کنند که در داخل و خارج استان  به فروش می رسانند.

نظام دوست با بیان اینکه اسامی تمامی کشاورزان در سامانه پهنه بندی ثبت شده است و بر اساس اطلاعات و آمار کود مورد نیاز در اختیار آنان قرار می گیرد گفت: خرید و فروش خارج از شبکه در بازار اخلال ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز کودی بخش کشاورزی را انواع فسفاته و پتاسه در بر می گیرد و ۸۰ تا ۸۵ درصد دیگر کود مورد نیاز این حوزه به کود اوره اختصاص دارد.

نظام دوست افزود: هم اینک ۷۲ کارگزار در استان در زمینه توزیع کود فعالیت دارند.

بنابر توصیه کارشناسان، میانگین مصرف انواع کود برای زمین های آبی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و زمین های دیم ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است که این میزان بسته به شرایط زمین در مناطق مختلف، میزان بارش و بذر مصرفی مقداری کم یا زیاد می شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

نظر شما