شناسهٔ خبر: 46647045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

پرونده نفوذ و خرابکاری را ببندید !

صاحب‌خبر -

‏حادثه در سایت هسته‌ای نطنز موجب واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور شده است. این حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تأسیسات غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز در بامداد روز 22 فروردین‌ماه رخ‌داده بود.

این اتفاق زمانی رخ داد که چند روز قبل‌تر 12 نماینده مجلس شورای از تأسیسات نطنز بازدید کرده و در روز 21 فروردین‌ماه یعنی در پانزدهمین بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای و یک روز قبل از حادثه با دستور رئیس‌جمهور مجتمع مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز افتتاح و گازدهی به ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ نیز در مجتمع غنی‌سازی نطنز انجام‌شده بود. مرکز جدید جایگزین مرکزی شده بود که 12 تیرماه سال گذشته در آن عملیات خرابکارانه صورت گرفته که بر اساس روایت رئیس سازمان انرژی اتمی در آن انفجار رخ‌داده است.

فریدون عباسی،‌ رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره اتفاق جدید در نطنز گفته از منظر علمی در این حادثه «طراحی دشمن خیلی قشنگ بود!» و «سیستم برق تأسیسات نطنز که 50-40 متر زیرزمین بوده، در یک انفجار پیچیده نابودشده است».

عباسی به انفجار در فردو نیز اشاره می‌کند که در سال 1391 و توسط عوامل نفوذی انجام‌شده است.

علیرضا زاکانی، نماینده مجلس نیز روز دوشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «بخش عمده‌ای» از امکانات غنی‌سازی کشور و همچنین «چند هزار سانتریفیوژ» در پی حادثه دوم نطنز از بین رفته است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوشنبه مدعی شد به پروژه غنی‌سازی هسته‌ای ایران آسیب‌های جدی واردشده که بازیابی آن حداقل 9 ماه زمان خواهد برد.

خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز در حالی رخ‌داده که 7 آذرماه ترور شهید محسن فخری زاده انجام‌شده بود.

در پی خرابکاری در سایت نطنز دوباره موضوع نفوذ به یکی از موضوعات اصلی و موردتوجه مقامات سیاسی کشور تبدیل‌شده است. چنانچه علیرضا زاکانی گفته بود «وقتی جواسیس در نطنز جولان می‌دهند آیا نباید سیستم امنیتی ما فعال شود و فعال باشد؟»

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به انفجار دوباره در نطنز در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «آیا وقوع مجدد آتش‌سوزی در تأسیسات هسته‌ای نطنز، آن‌هم در کمتر از یک سال پس از انفجار قبلی، نمی‌تواند نشان از جدی بودن پدیده نفوذ باشد؟ فاعتبروا یا اولی الابصار کشور نیاز به سالم‌سازی امنیتی دارد».

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز روز 23 فروردین‌ماه در آیین رونمایی از شبکه ملی بهره‌وری ایران تلویحاً دراین‌باره گفته بود «بايد بررسي شود دستگاهي كه مسئول بوده جلوي اقدامات دشمن را بگيرد و در اين زمينه توفيقي به دست نياورده است، بازخواست شود و مردم بايد بدانند كه منابع، اعتبار و حيثيت كشور خرج چه اقداماتي مي‌شود».

هدف ازاین‌گونه اقدامات تروریستی و خرابکارانه ایجاد خلل در توانمندی هسته‌ای ایران، تنزل قدرت ایران در میز مذاکره و البته قدرت‌نمایی دشمن است که در درون مرزهای کشورهای می‌تواند عملیاتی را به‌دفعات طراحی و به سرانجام برساند.

اما اگر فکر اساسی درباره مسئله نفوذ و قدرت ضربه زنی دشمن در داخل کشور نشود بالطبع این‌گونه اتفاقات تلخ تروریستی و خرابکاری‌ها در آینده نیز ادامه خواهد یافت؛ بنابراین ضرورت دارد با این قضایا برخوردی سریع صورت گیرد و اینکه نباید بعد از مدتی این حوادث به فراموش سپرده شود.

البته شاید مقابله با نفوذ و برخورد با چنین پدیده‌ای امری زمان‌بر باشد که نباید خرج بازی‌ها و درگیری‌های سیاسی و جناحی شود .بی تردید اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد نباید امیدی به حل این مشکل به‌صورت ریشه و اساسی داشت.

بدون شک در چنین مقطعی احتمالاً برخی نهادها و دستگاه‌ها تمایل به فرافکنی یا مسئولیت گریزی داشته باشند یا اینکه این مساله به موضوعی برای ابراز وجود و اظهارنظر برخی سیاسیون تبدیل شود و ... اما باید در کمال آرامش اما قاطع و سریع بدون اینکه دستگاه‌های امنیتی تضعیف شوند به سمت از بین بردن پدیده نفوذ حرکت کرد.

نظر شما