شناسهٔ خبر: 46640381 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مقاومت یمن و ۷ سالگی جنگ؛ عبور از مرحله ایستادگی، ورود به پیروزی‌های سیاسی و نظامی/گزارش اختصاصی

۶ سال تمام از جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن می‌گذرد ایستادگی یمن در تمام این مدت، تنها پذیرش صبورانه ضربات و بدون پاسخ گذاشتن آنها نبود، بلکه پای را از پاسخ نظامی مشروع و قانونی به تحقق پیروزی‌های سیاسی و اقتصادی گذاشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تسنیم از صنعا، جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن به هفتمین سال خود وارد شده است و نتیجه آن چیزی جز گرفتن جان هزاران غیر نظامی قبل از گرفته شدن جان سربازان و نابودی مهمترین و بارزترین تجهیزات جنگی آنها نیست.

سرآغاز تجاوز به شب بیست و ششم مارس سال 2015 باز می‌گردد، زمانی که ائتلاف متجاوز در اولین حماقتش در راستای تجاوز آشکار، حومه شهر «صنعا»، پایتخت یمن را هدف قرار داد و باعث کشته شدن ده ها کودک و زن شد.

 

 

یمنی‌ها در دادن پاسخ به حماقت‌های همسایه و ائتلاف بین المللی شتاب نکردند، به امید اینکه پیام صلح و دوستی به آنان برسد و آنها آغاز کننده جنگ شوم بین همسایگان برادر نباشند.

آن پیام نادیده گرفته شد و به جای آن، بمباران بعدی آنگونه که گفته شده، با هدف گرفتن انبارهای تسلیحاتی منطقه «جبل عطان» در صنعا سنگین تر از قبل صورت گرفت. داستان با همان سناریو سابق، ظرف کمتر از یک ماه مجددا تکرار می‌شود تا طی آن جنگنده‌های ائتلاف انبارهای تسلیحاتی منطقه «جبل نقم» را نیز هدف بگیرند.

هر دو رخداد موجب کشته شدن صدها خانواده یمنی غیرنظامی و نابودی بخش‌های گسترده‌ای از مناطق غیر نظامی پر جمعیت صنعا، پایتخت یمن شد.

هم اکنون یمن با خطر بزرگ ترین قحطی بشری ساخته و پرداخته ائتلاف متجاوز مواجه است که موجب آوارگی بیش از یک و نیم میلیون نفر از خانه‌هایشان و بیماری بیش از 40 هزار نفر شده تا به دلیل کمبود دارو و ممنوعیت از مسافرت به خارج یمن، در صف انتظار مرگ باشند.

در اینجا بیش از ده‌ها مراسم عزا و عروسی هدف گرفته شدند، 678 بازار بومی و محلی و بازار مدرن تجاری، 392 ایستگاه سوخت، 899 انبار و سیلوی مواد غذایی، 15 فرودگاه، 1100 مدرسه بمباران و به طور کامل تخریب شدند.

افزون بر آن، 3900 مدرسه تا اطلاع ثانوی فعالیت‌های آموزشی خود را متوقف کردند، همچنین 177 دانشگاه، 389 بیمارستان، 4626 پل و جاده، 245 اثر تاریخی و باستانی، 412 دامداری و مرغداری و 7132 مرزعه کشاورزی هدف گرفته و نابود شدند.

ایستادگی یمن در تمام این مدت، تنها پذیرش صبورانه ضربات و بدون پاسخ گذاشتن آنها نبود، بلکه پای را از پاسخ نظامی مشروع و قانونی به تحقق پیروزی‌های سیاسی و اقتصادی گذاشت.

در این راستا، جنگنده‌های ائتلاف سعودی بیش از 266 هزار حمله هوایی از ابتدای تجاوز به یمن انجام دادند. البته این رقم شامل آمارهای دو سال 2015 و 2016 نمی شود. در اینجا، صرف صحبت از جنگ جهانی دوم نیست، بلکه حرف از ارتش مقاوم یمن است که توانست، خساراتی سنگین به تجهیزات و جان نیروهای دشمن وارد کند و به اهدافی نظامی نه تنها در عمق خاک عربستان سعودی که امارات متحده قبل از اعلام خروجش از یمن و سپردن میدان های رویارویی به اصلی ترین هم پیمانش و فرمانده میدان، عربستان وارد کند، عربستان سعودی که به نیابت از آمریکا وارد میدان یمن شد، خسارات وارده به آن در بخش تجهیزات و تسلیحات به تنهایی به بیش از 25 هزار زره پوش و انواع مختلف تسلیحات نظامی بالغ شد.

کافی است در میان تمام عملیات های نظامی که پهپادهای یمنی با موفقیت در عمق خاک عربستان انجام دادند، تنها به عملیاتی اشاره کرد که در سال ششم تجاوز، در تاریخ ششم ماه شعبان انجام شد و طی آن پهپادها پالایشگاه «ریاض» وابسته به شرکت «آرامکو» شریان اقتصادی و اصلی عربستان را هدف گرفتند، این در حالی است که همچنان ایستادگی و مقاومت یمن در آینده بیش از اینها خواهد بود، مردم یمن داستان 6 سال تجاوز آشکار را خلاصه می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما