شناسهٔ خبر: 46599330 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دبی رودخانه‌های استان مرکزی کاهش پیدا کرد

گروه استان‌ها-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه با کاهش ۴۶ درصدی بارندگی‌ها مواجه شدیم گفت: دبی رودخانه‌ها در استان مرکزی کاهش پیدا کرده و ممکن است در وضعیت آب روستاها شرایط سختی را داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به‌‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  اراک، عزت‌الله آمره‌ای ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها اظهار داشت: در زمستان سال گذشته بیش از 90 درصد کاهش بارندگی و در  بهار نیز کاهش بارش داشتیم و با توجه به اینکه ذخیره برفی در کشور بسیار پایین است کاهش منابع آبی افت تولید محصولات کشاورزی را به دنبال دارد و بر اساس آمارها امسال سال سخت و خشکی را پیش‌رو داریم و بارندگی‌ها پایین‌تر از حد نرمال می‌شود.

وی افزود: در سال 98 بارندگی خوبی انجام شد و پیش‌بینی شد که از خشک‌سالی عبور کردیم اما دوباره به شرایط گذشته برگشتیم به طوری که بارندگی‌ها 46 درصد کاهش یافته و با توجه به اینکه میزان آب ورودی به مخازن کاهش داشته اما سد الغدیر ساوه اکنون وضعیت بدی ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی ادامه داد: مخازن وضعیت نسبتا بدی ندارند زیرا در سال‌های گذشته آورد خوبی داشتیم و به خوبی مدیریت شد و در سال 98_99 حدود 120 میلیون متر مکعب آب پشت سد ساوه بود درحالی که در سال‌های گذشته 59 میلیون مترمکعب بوده و در سد کمال صالح هم در سال آبی گذشته 78 میلیون مترمکعب آب ورودی داشته‌ایم که امسال تاکنون 21 میلیون مترمکعب آب ورودی داشته است.

آمره‌ای تصریح کرد: باوجود این شرایط اما دبی رودخانه‌ها کاهش پیدا کرده است به طوری که در سال گذشته دبی رودخانه منتهی به سد کمال صالح از 8 میلیون مترمکعب به یک و نیم میلیون مترمکعب رسیده و سد الغدیر ساوه  از 18 میلیون مترمکعب ورودی سال گذشته اکنون به دو و نیم میلیون مترمکعب کاهش داشته که به عبارتی حدود 85 درصد کاهش ورودی داشته است، 75 درصد مخزن ساوه و 80 درصد مخزن کمال صالح پر است.

وی با اشاره به وضعیت چاه‌های غیرمجاز استان گفت: شهرستان‌های خنداب، ساوه و کمیجان در زمینه چاه‌های غیرمجاز باید بیشتر فعالیت داشته باشند، 260 حلقه چاه در سال گذشته مسدود شد و توانستیم حدود 60 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب‌های زیرزمینی از طریق نصب کنتور و چاه‌ها را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به سند سازگاری با کم‌آبی استان گفت: این سند در سال گذشته تصویب شد که اهداف تعیین شده در این سند دنبال و عملکردها رصد می‌شود به طوری که 5 هزار و 850 کنتور در طول برنامه نصب شد، در سال99 هدفگذاری 700 کنتور بود که از این تعداد حدود 525 کنتور انجام شد و 75 درصد پیشرفت داشتیم و برای سال1400 باید 700 کنتور را در برنامه داشته باشیم.

آمره‌ای افزود: در سال گذشته از هزار و 630 حلقه چاه فرم یک فاقد پروانه به حدود 130 حلقه چاه پروانه داده شد و امسال برای 600 حلقه چاه تعیین تکلیف می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در برنامه‌ است که حدود 65 هزار هکتار آبیاری انجام شود که هدف سال 99 حدود 6 هزار و 400 هزار هکتار بوده است و باتوجه به کاهش بارندگی‌ها چشمه‌ها و قنات‌ها آسیب می‌بینند به همین سبب باید تانکرهای آب را آماده کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی عنوان کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و برداشت از منابع زیرزمینی باید نظارت‌ها افزایش یابد و با توجه به لایحه بودجه 1400 افرادی که اضافه برداشت داشته باشند جریمه می‌شوند و ممکن است در وضعیت آب روستاها شرایط سختی را داشته باشیم.

 گرد و غبار به عقیم کردن ابرها کمک و مانع بارش شد 

مدیرکل هوانشاسی استان مرکزی هم در این جلسه با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها گفت: بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته 43 درصد و نسبت به دراز مدت 22 درصد کاهش داشته و پیش‌بینی می‌شود در روز سه شنبه بارش پراکنده داشته باشیم.

کمالی افزود: در روز چهارشنبه وزش باد پیش‌بینی شده اما بارش نداریم و برای 31 فروردین‌ماه سامانه بارشی رصد شده که باید بارش آن بررسی شود.

وی ادامه داد: دلیل عدم تامین منابع رطوبتی در استان این است که سامانه‌های بارندگی بارش نداشتند و گرد و غبار به عقیم کردن ابرها کمک و مانع بارش شد.

انتهای پیام/713/ش

نظر شما