شناسهٔ خبر: 46516445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

هشدار وزیر خارجه مصر درباره ضررهای آبی ناشی از سد النهضه

صاحب‌خبر -

شفقنا- سامح شکری تاکید کرد که مصر هرگز هیچ ضرر و مشکل آبی ناشی از آبگیری سد النهضه را نخواهد پذیرفت و در مقابله با آن اقدام خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از آرتی عربی، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر امروز (سه شنبه) تاکید کرد که مصر در صورت آسیب دیدن و ایجاد مشکل در حوزه آب ناشی از آبگیری سد النهضه اقدام خواهد کرد.

او گفت: قاهره هیچ گونه خسارت آبی به مصر یا سودان در رابطه با سد بزرگ النهضه اتیوپی را نمی پذیرد.

شکری افزود: در صورت وارد شدن هرگونه صدمه آبی به مصر، قاهره سناریوهای مختلفی برای حمایت از امنیت آبی خود دارد.

او با اشاره به اینکه چارچوب قبلی مذاکره با وجود تلاش مصر برای ارائه چارچوبی جدید ، مثمر ثمر نبوده است، تاکید کرد: مصر اراده سیاسی جدی از سوی اتیوپی برای حل مسئله سد النهضه که سالهاست ادامه دارد، مشاهده نکرده است.

وزیر امور خارجه مصر با بیان اینکه طرف اتیوپی سعی در فرار از هرگونه تعهد درباره سد النهضه را داشته، افزود: با وجود انعطاف پذیری مصر و سودان ، اتیوپی تلاش ها را ناکام گذاشت.

پیش از این، وزارت امور خارجه مصر گفته بود که مذاکرات انجام شده در کینشاسا بر سر سد بزرگ النهضه اتیوپی به پیشرفتی نرسیده است و توافقی برای راه اندازی مجدد مذاکرات صورت نگرفت.

این وزارتخانه اعلام کرد که اتیوپی پیشنهاد ارسالی سودان را مبنی بر تشکیل یک چهار گروه بین المللی به رهبری جمهوری دموکراتیک کنگو ، که ریاست اتحادیه آفریقا را برای میانجیگری بین سه کشور بر عهده دارد، نپذیرفت درحالی که این پیشنهاد از طرف مصر تایید و حمایت شد.

وزارت امور خارجه مصر اضافه کرد که این مسئله انعطاف و مسئولیت پذیری مصر و سودان را اثبات می کند و تمایل جدی آنها برای دستیابی به توافق در مورد سد النهضه را تأیید می کند اما اتیوپی این پیشنهاد را رد کرد که به شکست جلسه برای دستیابی به اتفاق نظر در خصوص از سرگیری مذاکرات منجر شد.

این خبر را در آرتی عربی می توانید ببینید.

نظر شما