شناسهٔ خبر: 46530834 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مجادلات مصر و اتیوپی در مورد سد النهضه

تهران- ایرنا- وزارت خانه های خارجه اتیوپی و مصر در بیانیه های تندی یکدیگر را به تضعیف روند مذاکرات در مورد سد رنسانس(النهضه) متهم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری «روسیا الیوم» وزارت امور خارجه اتیوپی در بیانیه ای که روز سه شنبه از طریق حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی منتشر شد، اعلام کرد که آدیس آبابا در جریان مذاکرات در «کینشازا» پایتخت جمهوری کنگو پیشنهاد ورود ناظران از آفریقای جنوبی و ایالات متحده را رد کرد.

در این بیانیه آمده است که موضع مصر و سودان در جهت تضعیف روند مذاکرات است که به رهبری اتحادیه آفریقا برگزار می شود و خارج کردن این موضوع از دستور کار در حوزه اختیارات این اتحادیه است و مصر و سودان با رد بیانیه نهایی که شامل نتایج مذاکرات دو روزه بود از ادامه مذاکرات جلوگیری می کنند.

وزارت خارجه اتیوپی افزود: اتیوپی نمی تواند توافقی را منعقد کند که آن را از حقوق مشروع و فعلی خود برای بهره مندی از آبهای نیل محروم کند.

وی تأکید کرد که مرحله دوم پر کردن سد بزرگ رنسانس (النهضه) طبق برنامه زمانبندی شده انجام می شود و آدیس آبابا آماده است مبادله اطلاعات را در مورد پر کردن سد تسهیل کند.

اتیوپی انتظار دارد مذاکرات در مورد سد را در هفته سوم آوریل از سر بگیرد.

در همین حال وزیر خارجه مصر «سامح شکری» نیز عصر دیروز در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که  اتیوپی در تلاش است تا از مسئولیت پرونده سد رنسانس (النهضه) فرار کند و این نشان می دهد که مصر تمام اقدامات لازم را در برابر رفتار غیر مسئولانه اتیوپی برای محافظت از امنیت منابع آبی مصر در زمان مناسب انجام خواهد داد.

وی گفت: اتیوپی هرگونه مذاکره در مورد سد را رد می کند و ما در پایان این ماه دعوت نامه دیگری در مورد مذاکرات دریافت نکردیم.

شکری اقدام اتیوپی برای پر کردن سد را اقدامی یک جانبه و نقض قوانین بین المللی خواند و آن را به سازش ناپذیری و خنثی کردن آخرین دور مذاکرات متهم کرد.

شکری با تأکید بر اینکه مصر و سودان اجازه نمی دهند که به منافع آنها  آسیبی برسد، اظهار داشت که جامعه جهانی باید تعامل بیشتری با مسئله سد داشته باشد، زیرا این موضوع تحولات خطرناکی را پیش بینی می کند که تأثیر عمده ای بر صلح و امنیت بین المللی خواهد داشت.

وزارت امور خارجه مصر روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات کینشازا در مورد سد بزرگ رنسانس اتیوپی طی روزهای چهارم و پنجم آوریل دستاوردی را در مورد توافق به دنبال نداشت.

مصر، سودان و اتیوپی از سال ۲۰۱۱ میلادی درباره دستیابی به یک توافق درباره آبگیری سد النهضه در اتیوپی مذاکره می کنند. قاهره و خارطوم نگران هستند که این سد و آبگیری آن بر منابع آبی آنها تاثیر منفی بگذارد.

با وجود اینکه مصر و سودان، اتیوپی را ترغیب کرده اند که طرح های خود برای آبگیری سد النهضه را تا دستیابی به یک توافق همه جانبه به تعویق بیاندازد اما آدیس آبابا در بیست و یکم ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرد که اولین مرحله آبگیری مخزن پشت سد را که گنجایش آن ۴.۹ میلیارد متر مکعب است، به پایان برده است.

اتیوپی همچنین عزم خود را برای اجرای دومین مرحله آبگیری دریاچه پشت سد در ماه ژوئیه آینده اعلام کرده است.

«آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی هفته گذشته در جمع نمایندگان پارلمان کشورش گفت: قصدی برای زیان زدن به مصر از طریق این سد وجود ندارد و اتیوپی خواهان استفاده از سد بدون زیان وارد کردن به آنها است. می خواهم برادرانمان (در مصر و سودان) درک کنند که ما نمی توانیم در تاریکی زندگی کنیم و نیاز به انرژی برق داریم. این انرژی برق به زیان آنها نخواهد بود بلکه به آنها هم خواهد رسید.

این سه کشور در رسیدن به توافقی جامع در مورد سد النهضه همچنان با یکدیگر اختلاف دارند.

نظر شما