شناسهٔ خبر: 46513777 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

هیچ مذاکره‌ای بین نمایندگان ایران و آمریکا صورت نخواهد گرفت/ پیشنهاد تازه آمریکا برای لغو تحریم ها

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-سخنگوی دولت با بیان اینکه نشست وین فرصتی برای تبادل نظر طرف‌ها برای بازگشت به تعهدات برجام است، گفت: هیچ مذاکره‌ای بین نمایندگان ایران و آمریکا صورت نخواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری آریا،علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ سوالی درباره این که آیا امروز در نشست وین پیشنهاد و توافق جدیدی برای احیای برجام مطرح است و این که موضع آقای روحانی با موضع قبلی مبنی بر رفع کامل تحریم ها و راستی آزمایی همخوانی دارد یا خیر گفت: تفاوتی میان نظر رییس جمهور و رهبر معظم انقلاب وجود ندارد. همه اتفاق‌ها می‌تواند در یک سلسله اقدامات مستقل متقابل ولی مرتبط و پیوسته تنها در یک مرحله مدت دار ولی کوتاه رخ دهد بنابراین هیچ تناقضی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: موضع رییس جمهوری کاملا روشن است که هدف نهایی لغو تمامی تحریم‌هایی است که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده یا اعمال مجدد شده است. ما آماده‌ایم به محض این که طرف آمریکایی تحریم‌ها را به طور کامل و قابل راستی آزمایی لغو کند، به همه تعهدات خود برگردیم.

تازه‌ترین اظهارنظر واشنگتن درباره نشست وین 
جلینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک جلسه توجیهی درباره برجام به خبرنگاران گفت، واشنگتن لغو هیچ تحریم خاصی را پیش بینی نمی‌کند و در طول جلسه روز سه شنبه در وین فقط گامهای تسهیل تحریمها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
روز جمعه 13 فروردین ماه نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل ایران و گروه 1+4 با حضور نماینده اتحادیه اروپا به صورت مجازی برگزار و طرفین توافق کردند که سه ‌شنبه این هفته 17 فروردین ماه این مذاکرات را به صورت رو در رو ادامه دهند.
پس از آن اخباری مطرح شد که قرار است آمریکایی‌ها نیز در وین حضور یابند و شب گذشته نیز اعلام شد که «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران ریاست هیأت آمریکایی را در وین برعهده دارد و مذاکراتی را با طرف‌های دیگر برجامی به غیر از ایران صورت خواهد داد.
براساس گزارش پایگاه خبری هیل، پورتر افزود: ما قصد داریم درباره گامهای هسته‌ای که ایران می‌بایست به منظور بازگشت به سازگاری با «برنامه جامع اقدام مشترک» بردارد بحث کنیم و لغو هیچ تحریم خاصی را مدنظر نداریم اما به طور قطع می‌گوییم که گامهای تخفیف تحریمها که آمریکا باید برای بازگشت به تعهدات خود در چارچوب برجام اتخاذ کند را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.
«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران هم روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفته هدف آمریکا از حضور در نشست وین این است که آمریکا چه گام‌هایی می‌تواند برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای اتخاذ کند و همچنین ایران چه گام‌هایی باید برای بازگشت به پایبندی به برجام بردارد.

ادعای رابرت مالی:در صورت بازگشت ایران به برجام 500 تحریم آمریکا علیه ایران لغو می شود
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای مدعی شد در صورتی که ایران به برجام بازگردد بیش از 500 تحریمی که دولت ترامپ پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرد،‌ برداشته خواهد شد.
«رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت هدف آمریکا از حضور در نشست وین اتریش این است که آمریکا چه گام‌هایی می‌تواند برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای اتخاذ کند و همچنین ایران چه گام‌هایی باید برای بازگشت به پایبندی به برجام بردارد. برای سال‌هاست که آمریکا چنین تعامل غیرمستقیمی با ایران داشته است.
وی که با شبکه خبری پی‌بی‌اس مصاحبه می‌کرد در ادامه این مصاحبه به سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران پرداخت و گفت که در نتیجه این سیاست،‌ برنامه هسته‌ای ایران توسعه بیشتر یافت و رفتار ایران در منطقه نیز تهاجمی‌تر شد. بنابراین هدف این است که نقشه راهی برای بازگشت به پایبندی به برجام از سوی دو طرف را مشخص کنیم.
نماینده آمریکا در امور ایران نشست وین را نخستین گام توصیف کرد و گفت که مسیر سختی در پیش است.
رابرت مالی گفت: «از طریق شرکای اروپایی به دنبال مشخص کردن گام‌هایی هستیم که برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام مشخص شود. دولت بایدن گفته است که آماده بازگشت دوجانبه به برجام است».
رابرت مالی گفت که ایران در حال حاضر 10 برابر اورانیوم غنی سازی شده در مقایسه با سال 2017 و زمانی که در برجام بوده،‌ دارد و واشنگتن می‌داند که برای بازگشت به برجام باید تحریم‌هایی که اعمال شده را لغو کند.
خبرنگار پی‌بی‌اس از رابرت مالی پرسید که دولت بایدن با بیش از 500 تحریمی که در دوران ترامپ علیه ایران اعمال شده چه خواهد کرد،‌ که وی پاسخ داد: «ایران باید از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند شود در صورتی که تهران تمامی گام‌هایی که برخلاف برجام بوده را بازگرداند، دولت بایدن باید تمامی این تحریم‌ها را که بر خلاف توافق هستند، لغو کند»
وی بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 توسط ایران و آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران را ممکن دانست اما گفت که برای واشنگتن بازگشت صحیح به این توافق مهم است.

واکنش خطیب زاده به اظهارات وزیر خارجه عربستان در باره حضور در مذاکرات هسته ای
وی درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان و اینکه عربستان باید در مذاکرات ایران و 1+4 حضور داشته باشد، نیز گفت: متاسف هستم که همچنان شجاعت گفت‌وگوهای خارج از قدرت‌های فرامنطقه‌ای در ریاض شکل نگرفته است. همچنان نگاه ریاض به پایتخت‌های دیگر و خارج از منطقه است.
خطیب‌زاده ادامه داد: موضع عربستان در قبال برجام شناخته شده است و زمان مذاکرات اقدامات مخربی انجام داد. برجام گفت‌وگو و مهر و موم شد و بر روی طاقچه گذاشته شد. توصیه می‌کنیم عربستان به گفت‌وگوهای منطقه‌ای بازگردد و آغوش منطقه به سوی عربستان باز است.

سران صهیونیست از سخنان نماینده آمریکا درباره برجام خشمگین هستند
 رهبران رژیم صهیونیستی آنگونه که رسانه های این رژیم گزارش کرده اند، از سخنان برجامی مسئول امور ایران در دولت آمریکا خشمگین هستند. آنها به اظهارات اخیر «رابرت مالی» در ارتباط با ایران واکنش نشان داده و گفته اند، اگر مطالب او بازتاب دهنده سیاست آمریکا باشد، اسرائیل با آن مشکل دارد.
اظهارات مسئول امور ایران در دولت آمریکا درباره برجام موجب نارضایتی و نگرانی مقامات رژیم اسرائیل شده است. رابرت مالی بی آنکه از تمدید و تشدید تعهدات ایران بگوید، از آمادگی آمریکا برای بازگشت به برجام سخن گفته است.
آنگونه که شبکه خبری «دویچه وله» آلمان گزارش کرده، موضوع به مصاحبه اخیر رابرت مالی، مسئول امور ایران در دولت «جو بایدن» برمی‌گردد. او در مصاحبه خود با "ساعت خبر" روز جمعه دوم آوریل فرستنده "پی‌بی‌اس"، از آمادگی آمریکا به بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 سخن گفته بود. مالی در این مصاحبه به لزوم تمدید دوره تعهدات برجامی ایران اشاره‌ای نکرد و در عین حال از دیگر موارد مورد اختلاف با ایران و از جمله درباره برنامه موشکی این کشور هم سخنی نگفت.
براساس این گزارش، روزنامه صهیونیستی "جروزالیم پست" در گزارشی به نارضایتی مسئولان ارشد رژیم اشغالگر قدس نسبت به اظهارات اخیر رابرت مالی پرداخته است.
این روزنامه به نقل از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی نوشته است که این رژیم با رویکرد رابرت مالی در قبال توافق هسته‌ای "مشکل" دارد.
جروزالم پست بی‌آنکه نامی از سیاستمداران و مسئولان رژیم صهیونیستی ببرد، به نقل از یکی از آن‌ها نوشته است: «اگر اظهارات رابرت مالی بازتاب دهنده سیاست و مواضع آمریکا باشد، اسرائیل با آن مشکل دارد».
این روزنامه صهیونیستی در ادامه اشاره کرده است که دولت بایدن و از جمله «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه این کشور پیش از این، از توافقی طولانی‌تر و در عین حال جامع‌تر (با شرایطی سخت‌تر) سخن گفته بودند.
جروزالم پست در ادامه به نقل از یکی از سیاستمداران اسرائیلی گفته «رابرت مالی در هیچ کجای مصاحبه خود ایران را متهم به رویکردی بد [در منطقه] نکرده است و در هیچ کجای درباره اهمیت گفت‌وگو و مشورت با متحدان آمریکا در منطقه [درباره توافق با ایران] سخنی نگفته است».
یکی از مسئولان ارشد رژیم صهیونیستی به روزنامه جروزالم پست گفته است: «او [رابرت مالی] طوری رفتار می‌کند که گویا نماینده سازمان ملل متحد است و از بی‌اعتمادی دو طرف [ایران و آمریکا] نسبت به یکدیگر سخن می‌گوید».
مسئولان ارشد اسرائیلی با اشاره به این موضوع که محدودیت‌های پیش‌بینی شده برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دهه آینده به پایان می‌رسد، بر لزوم تمدید این محدودیت‌ها و همچنین تشدید آنها تاکید ورزیده‌اند.
دویچه وله افزود که باید یادآور شد که مقامات اسرائیلی و همچنین مسئولان عربستان خواستار مشارکت کشورهای منطقه در مذاکرات هسته‌ای با ایران شده‌اند

روزنامه پاکستانی: اعضای برجام در وین رفتار آمریکا را تغییر دهند
 روزنامه پاکستانی «نیشن» همزمان با حضور هیات ایران در وین برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام، خطاب به اعضای اروپای توافق هسته‌ای نوشت که متحدان آمریکا به جای زیاده‌خواهی از تهران، نگرش خود و رفتار واشنگتن را تغییر دهند.
 روزنامه انگلیسی زبان نیشن روز سه‌شنبه در سرمقاله خود با عنوان "احیای توافق هسته‌ای" رفتار دوگانه غرب و رویکرد غیرسازنده دولت فعلی ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران و کارشکنی در بحث برجام را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
در این سرمقاله آمده است: بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نشست امروز کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای ایران در وین برای خروج از بن بست برجام بسیار کارآمد خواهد بود.
نیشن،رفتار دولت بایدن در تعامل با ایران و توافق هسته‌ای را غیرسازنده دانست و نوشت: با وجود ادعای جوبایدن برای بازگشت به برجام تاکنون اقدامی عمل گرایانه از آنان مشاهده نشده است.
این روزنامه پاکستانی افزود: باید منصفانه بگوییم این ایران نبود که برجام را نقض کرد، پس توقع بازگشت این کشور به توافق را نباید داشت زیرا این یک مطالبه غیرمنطقی و ناعادلانه است.
نیشن تاکید کرد: حاکمیت ایالات متحده به جای توجیه اقدامات دولت قبلی باید اشتباهات خود را بپذیرد و بدون تعیین هرگونه پیش شرط برای تهران، گام عملی برای بازگشت به برجام و عمل به تعهدات خود بردارد.
این روزنامه موفقیت نشست وین را منوط به یافتن نقاط مشترک دانست و افزود: اگر ایالات متحده تحریم‌های ایران را کاهش دهد می‌توان ارزیابی کرد که دولت بایدن گام عملی برای تعهد خود در حفظ توافق هسته‌ای را نشان داده است.

شبکه آمریکایی: آمریکا باید گام اول برای بازگشت به برجام را بردارد
یک شبکه آمریکایی در گزارشی درباره بن‌بست کنونی پیرامون برجام و سیاست بایدن درقبال ایران تاکید کرد که دولت جو بایدن برای رفع این مسئله باید گام اول را بردارد و آمریکا را به بازی بازگرداند.
به گزارش  شبکه ام.اس.ان.بی.سی با اشاره به خروج یک جانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای در سال ٢٠١٨ گزارش داد: رئیس جمهور ترامپ با این تصور که با کنار گذاشتن برجام و اعمال فشار بیشتر بر ایران از طریق بازگرداندن تحریم ها می تواند حتی به توافقی سختگیرانه‌تر با تهران دست یابد، دست به چنین کاری زد اما واضح است که چنین اتفاقی روی نداد.
اکنون دولت جو بایدن و تیم امنیت ملی او با یک ایران جسورتر مواجه هستند که برای دفاع از خود در برابر خصومت دونالد ترامپ برنامه هسته ای اش را در طول این سال ها گسترش داده است. بنابراین، با بررسی برنامه هسته ای ایران از زمان خروج از برجام به روشنی می توان دریافت که "فشار حداکثری" شکست خورده است.
این شبکه در ادامه با اشاره به برگزاری نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین افزود: اگرچه نمایندگان ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیمی با یکدیگر نخواهند داشت اما اگر مذاکره کنندگان آمریکایی به دنبال موفقیت رایزنی ها هستند باید سه چیز را مد نظر داشته باشند: 
 اگر آمریکا خواهان ارتقاء سطح اخلاقی اش است، باید کشور بزرگتر باشد. این، بدان معنی است که دیپلمات های آمریکایی باید بدانند وضعیت کنونی نتیجه اشتباه واشنگتن است. ما کسی بودیم که توافق را کنار گذاشتیم، بنابراین باید اول به آن بازگردیم. دولت بایدن می بایست هرچه فوری تحریم هایی را که در ١٨ ماه گذشته وضع شده است، لغو کند. از طرف دیگر، ایران نیز  باید گام های هسته ای خود را به عقب بازگرداند.
 روی مشکل کنونی تمرکز کنید. هدف برجام محدود کردن برنامه هسته ای ایران در ازای رفع تحریم ها بود اما مننقدان این توافق بر این باور بودند که برجام می بایست موجب تغییر رفتار ایران شود. این استراتژی نیز شکست خورده است و طرح دوباره آن، در بهترین حالت موجب سردرگمی و در بدترین حالت، سمی برای مذاکرات خواهد بود.

نیوزویک: مردم آمریکا خواستار بازگشت بایدن به برجام شدند
هفته نامه نیوزویک در تحلیلی با اشاره به این که طبق نتایج نظرسنجی های مختلف، مردم آمریکا مخالف سیاست های دولت دونالد ترامپ در قبال ایران بوده اند، جو بایدن باید در راستای احیای قدرت رهبری جهانی آمریکا، رویکرد دیپلماسی با ایران را در پیش گرفته و به توافق هسته ای بازگردد.
 نشریه نیوزویک در گزارشی نوشت: آخرین انتخابات، شکنندگی دموکراسی در ایالات متحده را آشکار کرد. این موضوع لزوم تلاش مستمر در جهت بهبود و تقویت نهادهای دموکراتیک را برجسته کرد. در حالی که روحیه جنگ افروزی آمریکا در دهه های اخیر، بر خطرات از جانب دشمنان خارجی تاکید داشته، با این وجود ریاست جمهوری ترامپ و حملات بی سابقه آن به اساسی ترین اصول دموکراسی آمریکا ادعای آبراهام لینکلن را مبنی بر اینکه خطر واقعی برای ایالات متحده از درون ناشی می شود، اثبات کرد. جو بایدن در راستای پرورش دموکراسی، باید به اعتقاد اصلی خود برای اجرای خواست مردم پایبند باشد. استقبال دولت وی برای دیپلماسی با ایران بیانگر همین اراده است.
در مورد سیاست خارجی ایالات متحده، عموم مردم آمریکا موضع خود را روشن کردند. نظرسنجی های پس از انتخابات حاکی از آن است که اکثریت آمریکایی ها مایلند به جنگ های ابدی، پایان دهند و امنیت ملی و جهانی را از طریق دیپلماسی تأمین کنند. خبر موافقت آمریکا و ایران برای گفت‌وگوهای غیرمستقیم برای بحث در مورد بازگشت به توافق هسته ای گامی در این راستا است و نشان دهنده پیشرفت خوشایند به سمت صلح است. نظرسنجی اخیر اکونومیست نشان داد که اکثریت آمریکایی ها برنامه هسته ای ایران را تهدید می دانند ، 63 درصد از مذاکرات مستقیم با ایران حمایت می کنند. با نگاهی دقیق تر ، 84 درصد از رای دهندگان بایدن که در نظرسنجی شرکت کردند ، به همراه 54 درصد از رای دهندگان ترامپ از مذاکرات مستقیم حمایت کردند. 
نظرسنجی سی ان ان(که مربوط به می 2018 و پس از خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای است)، نشان می دهد 63 درصد آمریکایی ها معتقد بودند که آمریکا نباید از توافق خارج می شد. اینکه سیاست "فشار حداکثری" ترامپ در مورد ایران یک شکست کامل بود، که ما را به آستانه جنگ رساند، فقط ضرورت بازگشت به دیپلماسی را تأیید می کرد. به همین ترتیب، بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود همچنان منتقد سرسخت سیاست ترامپ در ایران بود و از حمایت خود برای بازگشت به توافق خبر داد.
اگرچه بایدن و شخصیت های اصلی دولت او در انتقاد از سیاست ترامپ در ایران صریح بودند، اما دولت وی در برداشتن گام های واقعی برای بازگشت به توافق هسته ای سرعت عملی نداشته است. نظرسنجی از آمریکایی ها تحت دولت بایدن نشان می دهد که اکثریت از بازگشت به تعهدات هسته ای آمریکا و ایران حمایت می کنند.
در داخل آمریکا، فشارها در میان طرفداران بایدن برای پیوستن مجدد به توافق هسته ای در حال افزایش است. بسیاری از این طرفداران انتظار اقدام سریعتر از سوی دولت جدید را داشتند و از این ترس دارند که با برگزاری انتخابات ایران در ماه ژوئن، فرصت برای دیپلماسی محدود شود. 

برچسب‌ها:

نظر شما