شناسهٔ خبر: 46378153 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مشکلات امروز کشور حاصل بی‌عرضگی مسؤولان است/طرح پتروشیمی با اعتماد مردم بازی کرد

دبیر شورای وحدت استان زنجان با اشاره به گرانی‌های ایجاد شده در بازار و وضعیت مرغ گفت: یا مسؤولان مشکل مردم را درک نمی‌کنند و یا رانتی در کار است، چرا که به دلیل عدم نظارت کسی جلودار گرانی‌ها نیست، که جلودار نبودن مسؤولان دو چیز را عیان می‌کند که یا دستی به صورت عمدی در کار است که مردم با مشکلات مواجه شوند و یا بی‌عرضگی مسؤولان را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، از نیروهای فعال سیاسی استان زنجان است، حدود چهار دهه است که به عنوان دبیر جامعه روحانیت مبارزه استان فعالیت دارد و نقش وی در مسائل سیاسی و در زمانی که نیروهای اصولگرا و انقلابی دچار تشتت آراء می‌شوند به خوبی خود را نشان می‌دهد.

از مبارزان سیاسی قبل از انقلاب است و در آن ایام در راستای انتشار نظرات و بیانات امام راحل با اعلامیه، نوار و سخنرانی‌ها فعالیت می‌کرده است و بعد از انقلاب نیز با حرکت مردم همراه شده و در تشکل‌های سیاسی و اجتماعی حضور و در هدایت برخی از حرکت‌ها نیز نقش داشته است.

از سال 1361 مسؤولیت دبیری جامعه روحانیت مبارزه استان زنجان را برعهده گرفته است و در دفاع مقدس نیز حضور داشته و سه بار به مناطق جنگی اعزام شده است.

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی متولد 1332 است و تحصیلات خود را  تا پایان سطح در حوزه و از دروس جدید نیز فوق لیسانس دانشگاهی را دارد و بعد از 30 سال خدمت از تربیت معلم فرهنگیان بازنشسته شده است.

با رشادت به خاطر حمایتش از دو نماینده قبل از مردم استان و دو حوزه انتخابیه حوره انتخابیه زنجان و طارم و ابهر، خرمدره و سلطانیه عذرخواهی می‌کند، کاری که بسیاری از سیاستمداران کشورمان به خاطر حمایت‌های غلط خود نمی‌کنند و حتی شجاعت پذیرش آنرا نیز ندارند.

قرارمان در محل کار حاج آقا در منطقه‌ نجف آباد (بی‌سیم) شهر زنجان از مناطق محروم شهر است، جایی که وی سردفتر یک دفتر رسمی ازدواج و طلاق است.

حاج آقا در مورد شورای وحدت بفرمایید و اینکه برای چه هدفی تشکیل شده است؟

حجت‌الاسلام بیگ‌محمدی: در سطح کشور شورایی با عنوان شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی تشکیل شده است و بر اساس رهنمودهایی که توسط بزرگان در ابتدای انقلاب و در راستای منفعت انقلاب و دین بود، تشکل‌هایی با عناوین مختلف اصول‌گرایان، جبهه‌های متحد اصول‌گرا و نیروهای انقلاب یا شورای وحدت نیروی‌های انقلاب اسلامی و ... ایجاد شد که حرکت‌هایی را با هدایت زعمای برجسته انجام و موفقیت‌های خوبی هم داشتیم، چرا که این حرکت و هدایت توانست همه نیروهای انقلاب اسلامی دلسوز را گرد هم جمع کنند.

 امروز با توجه به مسائل روز همین زعمای صلاح دانسته‌اند

شاید شورای ائتلاف آن اجماع عمومی را که انتظار می‌رود را ندارد و انتظار است که یک تشکل جامع‌تر و فراگیرتر از شورای ائتلاف شکل بگیرد و بتواند همه نیروهای انقلاب اسلامی را زیر چتر حمایت خود بگیرد.

 

مدت زمان زیادی نیست که شورای وحدت در تهران شکل گرفته و در استان زنجان نیز بعد از تشکیل مسؤولیت را به بنده محول کرده‌اند و ما نیز در همان چارچوب مشخص همه نیروهای همسو را دعوت کردیم تا همه گروه‌ها و دوستان توجیه شوند.

در جلسه‌ای که برای همین منظور تشکیل شد، از فرزند مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی، دکتر سعید مهدوی کنی و آیت‌الله شیخ علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز دعوت شد تا در راستای ایجاد وحدت و انسجام حضور داشته باشند.

در حال حاضر این شورا در استان زنجان تشکیل شده و اعضای شورا، هیات رئیسه و مسؤول هیأت اجرایی مرکز استان مشخص شده‌اند و در صدد هستیم که هیأت اجرایی شهرستان‌ها نیز تشکیل و عملا کار را آغاز کنیم.

 

ارتباط شورای وحدت با شورای ائتلاف چگونه خواهد بود؟

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: بنده عضو شورای ائتلاف بوده و هستم و در جلسات آنها نیز حضور داشته و دارم و بین این شورا و آن شورا جدایی وجود ندارد و همه برنامه‌ها همسو خواهد بود، چراکه هدف یکی است که احتمالا در آینده نزدیک یک ائتلاف جامع بین این دو شورا ایجاد شود تا بتوانیم کارهای بهتری انجام دهیم.

 

برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر آینده چه برنامه‌ای دارید؟

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: برای شوراهای شهر زنجان بنا داریم که با هماهنگی شورای وحدت نیروهای خوب را رصد کنیم و یک لیست کامل و جامع تشکیل دهیم و امیدواریم شهروندان نیز رهنمود‌های دلسوزان انقلاب را قبول کنند و در انتخابات شورا نیز افراد اصلح و خبره را انتخاب کنند.

شهر زنجان به عنوان مرکز استان نیاز به تحول دارد و این تحول و آبادانی باید با انتخاب افراد اصلح و کاری که بتوانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند محقق خواهد شد و باید برای همین شهروندان در انتخاب اعضای شورای دقت کنند.

برای شوراهای شهر زنجان بنا داریم که با هماهنگی شورای وحدت نیروهای خوب را رصد کنیم و یک لیست کامل و جامع تشکیل دهیم

 

 

عملکرد شورای فعلی شهر زنجان را چگونه ارزیابی می‌کنید، آیا عملکردشان مورد قبول بوده است؟

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: شخصا ایراد زیادی را برای شورای فعلی می‌بینم و به نظر بنده اعضای شورای پنجم شهر زنجان موفق نبودند و با عملکردی که در طرح سبزه‌میدان داشتند نشان دادند که کارکرد خوبی نداشتند و هم هزینه زیادی را حیف و میل کردند و هم آنچه را که به صلاح شهر بود نتوانستند انجام دهند چرا که می‌توانستند با اطلاع‌رسانی از نظرات افراد خبره و مجرب و استفاده از نخبگان در مسیر درست گام بردارند.

سبزه‌میدان مرکز شهر است و نمود حرکت‌های عمران و آبادانی شهر و انتظار داشتیم اعضای شورای اسلامی شهر بهتر عمل کنند اما این اتفاق رخ نداد، اتفاقاتی که در طول سال نیز روی داد، مناسب شورا نبود و همه این حرکت‌ها حیثیت شورا را زیر سؤال ببرد.

در شورای پنجم شاهد انتخاب چند شهردار بودیم و یکی از انتخاب‌ها هم حاشیه‌هایی را به وجود آورد انتظار شما از شورا در خصوص انتخاب شهردار چه بود؟

 حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: یکی از علل ناکامی شورای پنجم عدم دسترسی اعضاء شورا به افراد خدوم و کار بلد بود که با انتخاب‌های خود ثابت کردند که نتوانسته‌اند در شناسایی نیروهای خدوم موفق باشند،که نشان می‌دهد یا واقعا نابلد هستند یا تحت تاثیر مسائلی که نباید قرار می‌گرفتند، بودند که امیدواریم در آینده دیگر شورا این معایب را نداشته باشند.

حاشیه‌هایی که در شورای پنجم به وجود آمد باعث شد تا اعتماد مردم به این شورا زیر سؤال برود

 

حاشیه‌هایی که در شورای پنجم به وجود آمد باعث شد تا اعتماد مردم به این شورا زیر سؤال برود و این اعتماد خدشه‌دار شود که این اتفاق به هیچ وجه زیبنده نیست و باید تلاش شود تا این مورد در شورای ششم جبران شود.

 

شورای وحدت برای انتخابات ریاست جمهوری چه برنامه‌ای دارد؟

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: برای ریاست جمهوری که اثر گذاری بسیاری در کشور دارد برنامه داریم و تلاش داریم از همه نیروهای انقلابی که بتوانند در راستای پیشبرد برنامه‌های نظام و انقلاب و بهبود معیشت و زندگی مردم تاثیرگذار باشند، استفاده کنیم.

جامعه روحانیت در کشور یک حرکت فراگیر را آغاز کرده، حرکتی مبتنی بر فرا جناحی که از هر ایرانی که دغدغه انقلاب و نظام و جمهوری دارد دعوت می‌کند تا در کنار هم حضور داشته باشیم تا بتوانیم در آینده یک رئیس جمهور انقلابی، مومن و متعهد، دلسوز و از جنس مردم را انتخاب کنیم که کشور را از این چالش‌ها بیرون بیاورد و در مسیر صحیحی که به نفع مردم و کشور است قرار دهد.

امروز مردم با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند و این وضعیت به هیچ وجه زیبنده مردم ایران نیست و باید تلاش کنیم تا این وضعیت به نفع مردم تغییر یابد.

 

نظر شما در مورد دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مشارکت در انتخابات آتی چیست؟ 

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: مردم ما مردمان خوب با استقامت و صبوری هستند و من به عنوان یک ایرانی جدا به این حرکت مردم در این نیم قرن که با وجود مشکلات عدیده در پای حفظ نظام و انقلاب بودند و هستند و مشکلات اقتصادی سیاسی، مردم را از حرکت باز نگه نداشته است، افتخار می‌کنم.

ما به مردم مطمئن هستیم و امیدواریم، در این میان ما از آن افرادی که در کناری ایستاده‌اند و شعار جانم فدای ایران می‌دهند، انتظار داریم که پای کار بیایند و عملا ایران را تقویت کنند، چرا که ایرانی که توانسته در مقابل این همه تهاجم ایستادگی کند، مایه افتخار است.

 انسان بودن به اینکه بتواند زندگی کند نیست، بلکه باید کارنامه درخشانی داشته باشد و زیر بار زور و سلطه نرود و از خود با تمام توان دفاع کند، این است نشان زنده بودن انسان.

امیدواریم این افراد که شعار می‌دهند که ما ایرانی هستیم و ایران را دوست داریم عملا دوست داشتن را نشان دهند و در راستای استقامت ایرانی جماعت شریک شوند و دیگران را به ایران ترجیح ندهند و ایران و ایرانی را نفروشند.

 ایرانی دو قسم است، ایرانی‌هایی بودند که جان و همه هستی خود را دادند تا عزت ایران و ایرانی پایمال نشود و در مقابل ایرانی‌هایی بودند که شعار نه لبنان نه غزه، جانم فدای ایران می‌دادند که عملا هیچ رد پایی از آنها در مقابل هجمه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای دشمنان نبود.

 باز ایرانیانی که جزو پا برهنه‌گانند، جان دادند و اسیر دادند و جانباز شدند و در انقلاب سهیم بودند ایران را نگه داشتند، پای انقلاب هستند و خواهند بود.

قطعا این مردم به پای کشور و نظام هستند و چنان در پای صندوق‌ها حاضر خواهند بود که دشمنان را کور می‌کنند

 

 رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات و میزان مشارکت مردم دغدغه دارند، ولی من به عنوان یک شهروند به رهبر عزیز عرض می‌کنم با وجود این مردم همیشه در صحنه نگران نباشید، قطعا این مردم به پای کشور و نظام هستند و چنان در پای صندوق‌ها حاضر خواهند بود که دشمنان را کور می‌کنند و آن تعداد افرادی را که به ظاهر ایران دوست هستند را پشیمان خواهند کرد، چرا که تا کنون این مردم هستند که انقلاب را نگه داشته‌اند.

میزان مشارکت مردم در انتخابات آینده چگونه ارزیابی می‌کنید، فکر می‌کنید با مشکلاتی که مردم در هشت سال گذشته متحمل شده‌اند، باز هم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: یقینا مشارکت بالا و بیش از حد تصور خواهد و چون مردم ما می‌دانند که در این وضعیت به وجود آمده و گرانی‌ها نظام و رهبری مقصر نیستند و مسؤولان نا مسؤول مقصر هستند و این مشکلات ناشی از بی‌عرضگی مسؤولان است که نمی‌توانند حتی گرانی و نابسامانی مرغ و تخم مرغ را برطرف کند، بی‌کفایتی از مسؤولان است نه از نظام و دولت مقصر است که نتوانسته نظارت و برنامه‌ریزی مناسب را داشته باشند.

علت اصلی گرانی‌ها از عملکردهای دولتمردان است و مردم از وضعیت عملکرد ناراضی هستند نه از کل نظام، مردم، ایران و نظام را دوست دارند بارها و بارها نشان داده‌اند که پای ایران و انقلاب و نظام هستند و امیدواریم با انتخاب اصلح این گرانی و مشکلات را جبران شود.

 

نمره عملکردی دولت روحانی در 8 سال خدمت از نظر شما چند است؟

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: سؤالی که پرسیدید، سؤال سختی است و به نظر بنده نمره دولت در عملکرد 8 سال خوب نیست و نمره قبولی را نمی‌گیرد. دولت در این مدت نتوانسته به توان داخلی تکیه کند و چون این ضعف را داشت به طرفهای خارجی نیز باخت.

دولتمردان به امید حمایت و کمک کشورهای خارجی برنامه‌ریزی و حرکت کردند و در این مدت چیزی به دست نیاوردند و در داخل نیز کارهایی را که باید در راستای انسجام و وحدت انجام می‌دادند انجام ندادند، چرا که امیدشان به خارج از کشور بود.

برای 4 سال دوم نمره بیشتر از 7 یا 8 بیشتر را نمی‌توان به عملکرد دولت داد

 

عملکرد دولت در 4 سال نخست نسبتا خوب بود و می‌توانست نمره 14 یا 13 را داشته باشد، ولی برای 4 سال دوم نمره بیشتر از 7 یا 8 بیشتر را نمی‌توان به عملکرد دولت داد.

 

توصیه مقام معظم انقلاب برای انتخابات آینده رای به دولت جوان، انقلاب و حزب‌اللهی است، در این زمینه نظر شما چیست؟

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: نظر مقام معظم رهبری در خصوص دولت جوان، سن جوان نیست منظور فکر جوان و حرکت پر شور و شوق است، منظور رهبر معظم انقلاب از جوان یعنی یک فرد مجرب، پر توان، پر جنب و جوش و خستگی ناپذیر و انسانی که فکر روشن دارد و به آینده امیدوار است و آینده ساز است و با نیروهای توانمند انس بیشتری دارد کار را بر عهده بگیرد تا این شرایط نامناسب کشور بهبود یابد.

بنای رهبری بر این است که فردی انتخاب شود که حرکت‌ها جوانانه پر سرعت و پر جنب و جوش و امیدوارانه باشد و چون مملکت نیاز به کار دارد به نیرویی نیازمند هستیم که زود خسته نشود و همه ابعاد کشور را مورد توجه قرار دهد.

 کشور منابع خوبی در زمینه‌های مختلف دارد و کسی که انتخاب می‌شود باید توانایی استفاده از این منابع و نیروها را داشته باشد و بتواند با ایجاد وحدت و همدلی مشکلات را پشت سر بگذارد.

علت گرانی را در جامعه در چه چیزی می‌بینید؟چرا با وجود همه وعده‌هایی که مسؤولان می‌دهند باز گرانی‌ها کنترل نمی‌شود؟

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: عدم نظارت و عدم کفایت در برخی از مسؤولان باعث شده تا سرمایه‌داران بی‌انصاف برای افزایش سرمایه خود زمینه را فراهم ببینند و با اقدامات مختلف مشکلاتی را برای مردم و بازار پیش بیاورند.

به طور مثال مشکلات ایجاد شده در زمینه روغن نباتی و مرغ خود گویای این ماجرا است، اگر به یاد داشته باشید هنگام کم شدن روغن نباتی در بازار و گران شدن ناگهانی آن، مسؤولان گفتند کشتی پر از روغن وارد بنادر ایران شده است که به زودی بار آن تخلیه می‌شود و دست مردم می‌رسد ولی بعد از 6 یا 7 ماه هنوز در دسترس مردم قرار نگرفته است که این نشان از رانت دارد که اگر نبود علتی نداشت که بار 7 تا 8 ماه در کشتی بماند و به دست مردم نرسد.

در مورد مرغ نیز اگر دان و خوراک مرغ از خارج وارد می‌شد، چرا مسؤولان مربوطه از قبل فکر نکرده‌اند و زودتر دان را خریداری و وارد نکرده‌اند که کشور اینگونه به مشکل خورده است، اگر مرغداری بنا است که جوجه‌ریزی کند و به بازار مرغ ارائه دهد از قبل به فکر دان هست، چطور مسؤولان به فکر نیستند.

در زمینه گرانی‌های ایجاد شده باید گفت یا مسؤولان مشکل مردم را درک نمی‌کنند و یا رانتی در کار است و آن سرمایه‌دار بی‌انصاف مرغ 13 هزار تومانی را 20  هزار تومان وارد بازار می‌کند و مرغ 20 هزار تومانی را 30 هزار عرضه می‌کنند نظارتی وجود ندارد و یا کسی جلودار نیست، که جلودار نبودن مسؤولان دو چیز را عیان می‌کند که یا دستی به صورت عمدی در کار است که مردم با مشکلات مواجه شوند و یا بی‌عرضگی مسؤولان را نشان می‌دهد.

امروز مردم به سختی زندگی می‌کنند و به آسانی اقلام مورد نیاز را به دست نمی‌آوردند، چرا اقلامی مانند برج، مرغ، گوشت، شکر و... که مسؤولان می‌گویند به آسانی در دسترس عموم قرار دارد در بازار کمیاب است و آسان در دسترس قرار ندارد و چرا قاچاق می‌شود؟ همه این مسائل نشان می‌دهد که یا مدیریت بسیار ضعیف است و یا دولت توان مدیریت ندارد.

امروز مردم به سختی زندگی می‌کنند و به آسانی اقلام مورد نیاز را به دست نمی‌آوردند

 

 

باید در مواقعی که مسؤولی یا فردی کشور را دچار مشکل می‌کند، مدعی‌العموم ورود، نقش مدعی‌العموم را در قبال مشکلات ایجاد شده به مردم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: مدعی العموم باید دائما در صحنه باشد که عملا این گونه نیست، باید به موقع وارد عمل شود و اما کنار می‌ایستند تا داد مردم درآید تا وارد عمل شود و انتظار این است، که مدعی‌العموم حق مردم را می‌گرفت و اجازه پایمال شدن حق مردم را نمی‌داد و این زیبا نیست که بعد از اینکه داد مردم بلند شد، تازه به عنوان مدعی وارد میدان شوند.

در نظام اسلامی همه افراد باید بر اساس قانون فعال باشند و تا همه چیز در جای خود باشد اما اگر هر کس به فکر خود یا مجموعه خود باشند و یا افراد اهل کار نباشد و یا بی‌تفاوت باشند جامعه از هم می‌پاشد و این می‌شود که هست.

گاها افراد در جای خود نیستند و با رانت و رابطه سر کار آمده‌اند، چراکه عملکردها گویای این ماجرا است و اگر مسؤولان درست عمل می‌کردند کار به اینجا نمی‌رسید.

 مملکت برای رسیدن به این مکان و زمان هزینه زیادی را داده است و هنوز می‌دهد اما در برابر مشکلات ایستاده است و همه باید بدانیم که روزی باید جوابگوی عملکرد خود در برابر خداوند باشیم.

 

عملکرد دولت در استان زنجان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: استانداران مستقل نیستند و وابسته به مرکز هستند و باید برنامه ترسیم شده در مرکز را اجرا کنند، به طور مثال در دولت قبل طرح  پتروشیمی در زنجان مطرح شد و با استقبال خوب و بی‌نظیر مردم استان سرمایه‌گذاری شد و که در کشور سر و صدا کرد و قابل افتخار بود و باید دید این حرکت که در راستای حمایت از کشور و آبادانی و پیشرفت بود، امروز  به کجا رسیده است.

طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری مردمی، امروز بیشتر از 10 تا 15 درصد پیشرفت فیزیکی ندارد و هنوز ساختمانی ساخته نشده و فقط در حد فنس‌کشی است در حالی که اگر دولتمردان استان موفق بودند این حرکت به نتیجه می‌رسید و مسؤولان آن را به جایی می‌رساندند که ای کاش به احساسات مردم در راستای آبادانی استان و کشور توجه کرده و آن را حفظ می‌کردند که نکردند در واقع در این طرح با اعتماد مردم بازی شد.

طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری مردمی، امروز بیشتر از 10 تا 15 درصد پیشرفت فیزیکی ندارد

 

 مصداق این سرمایه‌گذاری در استان چندین حرکت دیگر بود که به نتیجه نرسید ما نباید همه چیز را به تحریم‌ها ارتباط دهیم، اگر مدیریت خوب بود ما کمر تحریم را می‌شکستیم چون مردم پای کار بودند و می‌شد با تکیه به مردم کارها را پیش برد.

نظر شما در خصوص عملکرد نمایندگان مجلس در دور قبل در مجلس و اتفاقاتی که روی داد چیست؟

حجت‌الاسلام مهدی بیگ‌محمدی: کاش ما آینده را می‌دیدم و علم غیب داشتیم، ما با توجه به گذشته این افراد و عملکردشان ارزیابی کردیم و این افراد را حمایت کردیم و فکر می‌کردیم این افراد که به مسائل استان و زنجان واقف هستند می‌توانند آنچه مردم استان می‌خواهند عمل کنند و در راستای حل مشکلات استان گام بردارند، ولی متاسفانه دست به کاری زدند که ما را شرمنده و مردم را دلسرد کرد.

ما آن زمان به این نتیجه رسیده بودیم که این افراد برای ما و مردم استان ما کار خواهند کرد ولی کاری که نباید را انجام می‌دادند، در همین جا لازم است از مردم زنجان و طارم و ابهر و خرمدره و سلطانیه به دلیل این اقدام عذرخواهی کنم.

از مردم زنجان و طارم و ابهر و خرمدره و سلطانیه به دلیل حمایت از نمایندگان دور قبل مجلس عذرخواهی می‌کنم

 

امیدوارم که از اشتباهات متنبه شویم و سعی کنیم در آینده دیگر این اشتباهات را نداشته باشیم و کسانی که در شناسایی افراد بیشتر فعال هستند و دلسوزان انقلاب و کسانی که توانایی دارد وارد میدان شود تا در انتخابات شورا و ریاست جمهوری کسی که اصلح  است را انتخاب کنیم تا در آینده پشیمان نشویم.

 انتهای پیام/73002/ق

نظر شما