شناسهٔ خبر: 46349258 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

وزارت خارجه آمریکا: آمریکا و اروپا چشم به راه ایران در برجام هستند/بورل: به رغم اختلاف نظر با روسیه، درباره برجام منافع مشترک داریم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه برای نخستین بار به صورت حضوری دیدار کردند. ایران و یمن از محورهای اصلی این رایزنی اعلام شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازدویچه‌وله، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که به بروکسل سفر کرد تا در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو شرکت کند، در حاشیه این نشست با سه همتای اروپایی خود دیدار کرد.
بلینکن در توئیتی نوشت که او «دیدار خوبی» با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، دومینیک راب همتای انگلیسی و همچنین هایکو ماس وزیر خارجه آلمان داشته است. او نوشت که در این دیدار درباره ایران، روسیه، چین و سایر مسائل مهم گفتگو کرده است.
دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس هم در یک پیامی توییتری در این باره نوشت که او با آنتونی بلینکن، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه برای نخستین بار به صورت حضوری دیدار داشته است.
راب افزود: در تلاش برای صلح در یمن و جلوگیری از "تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای"، بریتانیا، آمریکا، فرانسه و آلمان در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.
هنوز از جزئیات این رایزنی خبری منتشر نشده است.

واکنش غریب آبادی به اظهارات اخیر مدیرکل آژانس
سفیر و نماینده دائم کشورمان در وین، در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس، در مصاحبه با نیوزویک، گفت: "تداوم اتخاذ موضع گیری‌های سیاسی تا فنی، غیر سازنده و مخرب است. مصاحبه های پیاپی این چنینی، فقط اعتبار آژانس نزد ایران و ایرانیان را بیشتر مخدوش کرده و راه را برای موفقیت هرگونه ابتکارات بعدی مدیرکل، بر مبنای تعامل و حسن نیت متقابل، می‌بندد.
کاظم غریب آبادی گفت: برجام، با مشکلات و پیچیدگی های عدیده ای مواجه است و نیازی نیست که با چنین مواضع عجیبی آن را پیچیده تر کنیم. موضوعات با هم مرتبط هستند و ایران نیز گام ها و تعاملات خود را با آژانس و مدیرکل، با در نظر گرفتن موضوعات دیگر تنظیم خواهد کرد. ایران، همچنان تحت تعهدات پادمانی خود شفاف و همکاری گرایانه عمل می کند. از ادعاهای مربوط به بیش از دو دهه قبل به عنوان پوششی برای توجیه قصور عمدی خود در نپرداختن به معضلات مهم اشاعه ای مانند وضعیت هسته ای رژیم اسرائیل، استفاده نکنید!"
لازم به توضیح است که مدیرکل آژانس در بخش هایی از مصاحبه خود با نیوزویک گفته بود: مباحث تفصیلی و فنی برای مشخص کردن مکان اورانیوم اظهارنشده در ایران لازم است و این موضوع، کاملا با آینده توافق هسته‌ای مرتبط است. هر چیزی به هم مرتبط است.

وزارت خارجه آمریکا: آمریکا و اروپا چشم به راه ایران در برجام هستند
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ایالات متحده و اتحادیه اروپا توافق کردند که منتظر پیشنهاد ایران در مورد توافق هسته ای باشند.
 روز سه شنبه سخنگوی عالی رتبه وزارت خارجه آمریکا اعلام داشت: اتحادیه اروپا و ایالات متحده در مذاکرات بروکسل توافق کردند که منتظر پیشنهاد ایران در مورد راه های بازگشت کامل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، طراحی شده برای حل بحران هسته ای تهران باشند
وی در جلسه توجیهی تلفنی ویژه خبرنگاران که به سفر فعلی آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده به پایتخت بلژیک اختصاص داشت، سخنرانی کرد. متن رونوشت توسط مطبوعات وزارت امور خارجه منتشر شد.
نماینده فوق الذکر وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: در مورد مذاکرات مشترک بلینکن با وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه، انصاف خواهد بود اگر بگوییم که در جلسه امروز (سه شنبه) تفاهم وجود داشت؛ ما از همین زاویه به این موضوع نگاه می کنیم. ما همچنین به لزوم ادامه هماهنگی دقیق اقدامات در مورد این مسئله اشاره می کنیم.
میزبان توجیهی گفت: رسما ما منتظر پیشنهادی هستیم كه خود ایرانی ها گفتند [توسط تهران] در حال توسعه است و هنگامی که این پیشنهاد دریافت شود، ما (مقامات آمریکایی) همراه با شرکای اروپایی خود مراحل بعدی را هماهنگ خواهیم کرد.
دیپلمات آمریکایی گفت: با این حال، در حال حاضر، توپ در زمبن تهران است.
رئیس جمهور قبلی آمریکا دونالد ترامپ در سال 2018 تصمیم گرفت که از برجام خارج شود. این توافق نامه توسط پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان با ایران در سال 2015 امضا شد.
جو بایدن رئیس فعلی دولت واشنگتن، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به برجام اعلام کرده است. با این وجود، دولت آمریکا هنوز هیچ اقدام قابل توجهی در این راستا انجام نداده است.
حسن روحانی رئیس جمهور ایران، در تاریخ 2 مارس در یک مکالمه تلفنی با همتای فرانسوی خود امانوئل مکرون هشدار داد که برجام قابل مذاکره نیست و تنها راه حفظ آن لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران است.
با این حال، در تاریخ 10 مارس، بلینکن استدلال کرد که ایالات متحده محدودیت های ایران را فقط پس از بازگشت به برجام کاهش می دهد.

بورل: به رغم اختلاف نظر با روسیه، درباره برجام منافع مشترک داریم
 همزمان با افزایش تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و روسیه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که به رغم اختلاف نظر با مسکو، دو طرف درباره پاره‌ای از مسائل بین‌المللی از جمله برجام منافع مشترک دارند.
 جوسپ بورل روز چهارشنبه در آستانه برگزاری اجلاس اعضای پیمان ناتو به خبرنگاران در بروکسل ادعا کرد: روسیه از ارزش‌های اروپایی در حال فاصله گرفتن است و دارد به یک کشور خودکامه تبدیل می‌شود.  
وی با تکرار ادعای حملات سایبری روسیه به زیرساخت‌های غرب، شایعه‌پراکنی و عدم پایبندی مسکو به توافق مینسک درباره اوکراین بیان کرد که اتحادیه اروپا باید دربرابر این رفتارها بایستد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه مقام‌ها روس افزود که اتحادیه اروپا و ناتو در حال ترسیم چارچوبی یکپارچه علیه روسیه هستند.
وی افزود: هم زمان باید کانال‌های ارتباط با روسیه را حفظ کرد. روسیه یک همسایه متخاصم است اما باید مسائل منافع مشترک مانند توافق هسته‌ای ایران و تغییرات آب و هوایی را با آن‌ها درمیان بگذاریم.
روسیه در کنار پنج قدرت جهانی (چین، فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا)، اتحادیه اروپا و ایران یکی از طرف‌های توافق هسته ایران است که سال 23 تیر 1394 در وین پایتخت اتریش به امضاء رسید.
روابط این کشور در هفته‌ها و روزهای اخیر با اروپا وارد مرحله بحرانی شده، به طوری که تنش های جدید روابط دو طرف را به پایین‌ترین سطح از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تاکنون کاهش داده است.
تیرگی روابط روسیه و اتحادیه اروپا که مهم ترین شریک تجاری روسها محسوب می شود بر همه حوزه های همکاریهای دو طرف سایه انداخته است و این وضع روابط بین مسکو و بروکسل (مرکز اداری اتحادیه اروپا) بی سابقه است. 
اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام قهرانه، دوشنبه گذشته چند مقام دیگر روس را در فهرست تحریم‌های حقوق بشری قرار داد. در همین پیوند سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیروز (سه شنبه) تصریح کرد: اقدامات یک جانبه بروکسل تمام زیرساخت های روابط با روسیه را از بین برده است، بنابراین اکنون مسکو هیچ ارتباطی با این سازمان ندارد.
وی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وانگ یی وزیر خارجه چین افزود: هیچ ارتباطی با اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان وجود ندارد. کل زیرساخت های این روابط با تصمیمات یک جانبه بروکسل از بین رفته است.

 چین: طرفهای برجام همسو عمل کنند
 سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که کشورش امیدوار است همه طرفهای برجام به فوریت مساله پی برده و همسو شوند و برای ازسرگیری اجرای تعهدات توسط ایران و آمریکا تلاش کنند.
 خانم «هوا چون اینگ» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در پکن با بیان اینکه موضوع هسته ای ایران در مقطع حساسی قرار گرفته است گفت: فوریت کنونی برگشت آمریکا به برجام و لغو تحریمها و ازسرگیری اجرای برجام توسط ایران ضروری است.
این مقام چینی اظهار کرد: چین نیز در این راستا به تلاشهای خود ادامه می دهد.
توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سال 2015میلادی میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد. اما دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از توافق نامه هسته ای برجام با ایران خارج شد و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را مجدداً اعمال کرد.
تهران نیز متقابلا از کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق از جمله  کنار گذاشتن محدودیت ها در رابطه با تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم خبر داد اما با شروع به کار دولت جدید آمریکا و اعلام تمایلش برای بازگشت به این توافق، طرف های دیگر برجام خواستار اقدام هر چه سریعتر دولت بایدن در این مورد هستند و چین به عنوان یکی از فعال اعضای برجام تاکید بیشتری برای برگشت برجام به جایگاه اصلی خود دارد.
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است لغو تحریم ها، اولین گام لازم از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام است و بازگشت واشنگتن به این توافق، تنها با یک امضا امکان پذیر نیست.  پیشتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته بود: ما شعارهای بسیاری از آمریکا شنیده ایم اما آمریکایی ها باید اقدامات عملی داشته باشند.

رایزنی ایران و روسیه درباره برجام
معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور امروز سه شنبه در زمینه برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای (برجام) گفت و گو کردند.
به گزارش  بیانیه وزارت خارجه روسیه سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه با کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو دیدار کرد.
در این نشست در مورد اوضاع فعلی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) تبادل نظر کامل صورت گرفت.
دو طرف همچنین بر اهمیت هماهنگی و تلاش های همه اعضای برجام برای اجرای پایدار توافق نامه هسته ای ایران مطابق با قطعنامه 2231 تاکید کردند
جلالی در این دیدار از مواضع اصولی و منطقی روسیه در قبال برجام و قطعنامه 2231 و مخالفت با اقدامات غیر قانونی آمریکا قدردانی کرد.  
ذر ماهها و روزهای اخیر و همچنین به دنبال شروع به کار دولت جدید در آمریکا مقامات روسیه ضمن حمایت از حقانیت ایران در موضوع برجام تاکید کرده اند که لازم است این توافق بین المللی هر چه زودتر به مدار اصلی خود بازگردد و همه طرف ها برای اجرایی شدن آن اقدام کنند.
توافق هسته‌ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سال 2015میلادی میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد. اما دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق، آمریکا از توافق نامه هسته ای برجام با ایران خارج شد و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را مجدداً اعمال کرد.
تهران نیز متقابلا از کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق از جمله  کنار گذاشتن محدودیت ها در رابطه با تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم خبر داد اما با شروع به کار دولت جدید آمریکا و اعلام تمایلش برای بازگشت به این توافق، طرف های دیگر برجام خواستار اقدام هر چه سریعتر دولت بایدن در این مورد هستند و روسیه به عنوان فعال ترین عضو تاکید بیشتری برای برگشت برجام به جایگاه اصلی خود دارد.
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است لغو تحریم ها، اولین گام لازم از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام است و بازگشت واشنگتن به این توافق، تنها با یک امضا امکان پذیر نیست.  پیشتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته بود: ما شعارهای بسیاری از آمریکا شنیده ایم اما آمریکایی ها باید اقدامات عملی داشته باشند.
روسیه نیز به عنوان یکی از اعضای برجام که همواره از حقانیت ایران در این مورد دفاع کرده است تاکید دارد که طرف آمریکایی باید هر چه زودتر اقدام کند چرا که فرصت در حال از بین رفتن است.

 
 

نظر شما