شناسهٔ خبر: 46248537 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

نبرد سرنوشت ساز مارب

نبرد سرنوشت ساز و تعیین کننده در «مأرب» میان نیرو‌های مقاومت یمن و نیز ائتلاف متجاوز سعودی همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
نیرو‌های یمنی در طول مدت زمان گذشته دستاورد‌های زیادی را در جریان نبرد مذکور محقق ساخته‌اند.

در حقیقت، «مأرب» از صنعتی‌ترین استان‌های یمن بشمار می‌رود و از سوی دیگر به «شاهرگ اقتصادی» یمن معروف است. در استان مأرب میادین نفتی زیادی قرار دارد که در حال حاضر اشغال شده است. این میادین نفتی عمدتاً در شرق و شمال شرق مأرب واقع شده‌اند. پشتیبانی لجستیکی از تمامی عملیاتی که از سال ۲۰۱۵ تا اوایل سال ۲۰۲۰ علیه دولت نجات ملی در صنعاء انجام گرفت، از استان مأرب تأمین شد.

در خصوص اهمیت نبرد مأرب نیز باید گفت که این نبرد، موازنه قدرت در یمن را دستخوش تغییر و تحول قرار می‌دهد. در این ارتباط، باید به تحولات میدانی اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ اشاره کنیم؛ یعنی زمانی که موازنه قدرت در مرکز یمن تغییر کرد. مأرب در مرکز یمن واقع شده است. در این زمان بود که نیرو‌های مقاومت یمن از موضع دفاعی خارج شده و آرایش تهاجمی به خود گرفتند؛ این اتفاق زمانی افتاد که مقاومت عملیات پاکسازی شمال شرق صنعاء و جنوب و جنوب شرق استان الجوف را کلید زد.

آخرین تحولات میدانی در مأرب به این ترتیب است که عملیات نیرو‌های مقاومت یمن در محور شرقی و جنوب شرقی بخش «صرواح» (غرب و جنوب غرب حومه سد و شهر مأرب) همچنان با قدرت ادامه دارد و هرگز متوقف نشده است.

با توجه به اینکه ائتلاف متجاوز سعودی حملات هوایی خود را افزایش داده و در حال اعزام نیرو‌های جدید به خطوط درگیری است، نیرو‌های مقاومت یمن توان خود را بر روی تثبیت مواضع در مناطق تازه آزاد شده متمرکز کردند. افزون بر آنچه که گفته شد، در محور شرقی بخش «صرواح» درگیری‌ها در محور «طلعه الحمراء، البلق، وادی البراء و الخشیبه» در جریان است. نیرو‌های مقاومت یمن در این محور با شهر مأرب حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارند؛ مواضع رزمندگان در این محور در مناطق «الحماجره و الزور» تثبیت شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما