اعتمادآنلاین| آخرین روزهای سال جاری در حال سپری شدن است و این در حالی است که برخلاف روال دوسال گذشته و پیش از آن بازار خودرو در این ایام رونق چندانی ندارد. سال گذشته ظهور ویروس کرونا، مشتری را از بازار خودرو پایان سال گرفت. امسال نیز علاوه بر این ویروس، روند نزولی قیمتها که از آبان ماه آغاز شده و تاکنون ثبات خود را حفظ کرده است، بازاری متفاوت و بدون مشتری رقم زد.
به گزارش ایسنا، در رابطه با آخرین وضعیت بازار خودرو در آخرین هفته سال جاری، نعمتالله کاشانینسب- نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران- اظهار کرد: طی دو هفته اخیر که آرامشی نسبی بازار خودرو را فرا گرفته است و دیگر خبری از نوسانات روزانه و بازار پرهیجان نیست؛ چراکه طی دو هفته اخیر نرخ ارز نیز به ثبات رسیده و نوسان کمتر از 500 تومان داشته است.
وی ضمن تاکید براینکه برخلاف رسم هرساله بازار خودرو در روزهای پایانی سال، امسال بازار خودرو در رکود به سر میبرد، گفت: در حال حاضر تنها مشتری واقعی و مصرفکننده واقعی که نیاز مصرفی فوری به خودرو دارد، در بازار وجود دارد. دیگر خرید خودرو به جهت سرمایهگذاری صورت نمیگیرد. البته که خرید به جهت سرمایهگذاری نیز در روزهای پایانی سال (به جهت سال ساخت خودرو) منطقی نبوده و برای سرمایهگذار، این چند روز پایانی صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: خوشبختانه نقش دلالان در بازار خودرو کمرنگ شده و سرمایه خود را از بازار خودرو خارج و در بازارهای دیگر مشارکت میکنند؛ در حقیقت بازار خودرو جذابیت سابق را ندارد. در حال حاضر فروشنده در بازار بیشتر از خریدار دیده میشود. بازار خودروهای خارجی در رکود کامل قرار گرفته و خرید و فروشی صورت نمیگیرد. در خودروهای داخلی هم برای مصارف واقعی و خودروهای با قیمت 100 میلیون تومان تا نهایت 500 میلیون تومان، به تعداد محدود معاملات صورت میگیرد.
کاشانینسب در رابطه با میزان کاهش قیمتها در بازار خودرو که از آبان ماه امسال آغاز شد، گفت: در خودروهای خارجی تا حدود 30 درصد کاهش قیمت دیده میشود اما بازهم بههیچ عنوان خریداری ندارند. در خودروهای داخلی نیز حدود 15 الی 20 درصد کاهش قیمت نسبت به گذشته ایجاد شده است، افت شدیدی رخ نداده اما خریدار چندانی هم وجود ندارد.
سال آینده نیز بعید است افزایش قیمتی در بازار خودرو ایجاد شود
این مقام صنفی سال آینده بازار خودرو را اینگونه پیشبینی کرد: باتوجه به اینکه اقتصاد کشور و عوامل وابسته به نرخ ارز چندان قابل پیشبینی دقیق نیستند، پیشبینی دقیقی از روند قیمتی خودرو در بازار برای سال آینده نمیتوان ارائه داد، اما بسیار بعید به نظر میرسد که قیمتها بخواهد مجدد روند افزایشی در پیش گیرند. باتوجه به اینکه بازار تابع عرضه و تقاضاست، چنانچه روند افزایش تولید خودروسازان بزرگ ادامهدار باشد و تیراژهای تولید بالا روند، با افزایش عرضه اتوماتیکوار تقاضا پایین خواهد آمد. در اینصورت به دنبال کاهش تقاضا، بازار به سمت رقابتی شدن حرکت خواهد کرد.
کاشانینسبت در رابطه با آخرین قیمتها برای پرتیراژهای داخلی اعلام کرد: همانطور که اشاره شد، قیمتها طی دو هفته اخیر تغییر چندان محسوسی نداشته و نهایت با نوسان یک تا دو میلیون تومان بالا و پایین شده است. بطور مثال در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو پژو 206 تیپ 2 حدود 185 میلیون تومان و تیپ 5 آن در محدوده 240 تا 245 میلیون تومان و پژو 206 صندوقدار 234 میلیون تومان تعیین قیمت شدهاند. سمند سورن 226 تا 228 میلیون تومان، سمند EF7 دوگانهسوز حدود 212 میلیون تومان و بنزینی آن 195 میلیون تومان و همچنین سمند LX حدود 180 میلیون تومان است.
وی افزود: در گروه محصولات سایپا نیز پراید 131 در محدوده 105 میلیون تومان، پراید 111 حدود 124 میلیون تومان و 151 حدود 107 میلیون تومان، تیبا 2 در محدوده 125 میلیون تومان، تیبا 2 پلاس حدود 134 میلیون تومان و تیبا صندوقدار با رینگ فولادی 117 میلیون تومان قیمت دارند. کوییک R نیز قریب به 140 میلیون تومان است.
نظر شما