شناسهٔ خبر: 46122122 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس صنایع دستی:

تولید هنرمندان صنایع دستی مازندران در انبارها خاک می‌خورد!

یک کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه تولید هنرمندان صنایع دستی مازندران در انبارها خاک می‌خورد، گفت: کسب و کار بسیاری از هنرمندان صنایع دستی مازندران تعطیل شده و اعطای تسهیلات تنها راهکار احیای صنایع دستی مازندران نیست.

صاحب‌خبر -

سهیلا ذاکری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه به ایام نوروز نزدیک می‌شویم اما رمقی برای هنرمندان صنایع دستی در مازندران نمانده است، گفت: هنوز هیچ اتفاق خاصی که بتواند صنعت نحیف صنایع دستی مازندران را نجات دهد، صورت نگرفته و فقط روزمرگی را در این استان شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از همکاران صنایع دستی، قید کار را زده‌اند و بسیاری از آنها نیز ورشکست شده‌اند، تصریح کرد: کرونا و بی‌برنامگی مسئولان، مهم‌ترین رقیب فعالان صنایع دستی در مازندران برای رونق و توسعه است.

این کارشناس صنایع دستی با اشاره به اینکه تنها اعطای تسهیلات راهکار رفع مشکل فعالان این بخش نیست، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان صنایع دستی، نبود بازار فروش مداوم است که همین امر کار را برای افراد جوان و بدون پشتوانه سخت کرده است.

ذاکری با تاکید بر اینکه همچنان صنایع دستی چینی و هندی در بازار مازندران خودنمایی می‌کند، گفت: این در حالی است که بسیاری از تولیدات هنرمندان درجه یک مازندرانی در انبارها و خانه‌هایشان خاک می‌خورد و هیچ فرد یا گروهی سراغی از آنها نمی‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در مازندران شرایط برای کار صنایع دستی به وفور وجود دارد، تصریح کرد: برقراری ارتباط با طبیعت و بهره‌گیری از هنر دست موضوع گمشده این روزهای تصمیم‌گیران این بخش برای فعالان صنایع دستی است.

این کارشناس با تشریح ایده خود، گفت: اینکه بتوانیم با بهره‌بردن از فضای مجازی، تلفیقی میان طبیعت و هنر دست ایجاد کرده و آن را برای عرضه به نمایش گذاشت، یعنی ارتباط بین اجزا را برقرار کردیم و این امر یک گام به جلو است.

دوزنده و مدرس کیف‌های چرمی دست‌دوز با بیان اینکه اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد، فعالان صنایع دستی با کمترین میزان سود، آماده خلق خلاقیت‌های جدید و به نمایش گذاشتن آنها هستند، اظهار کرد: وقتی حمایت‌کننده واقعی وجود نداشته باشد، قطعا مسیر پر از موانع این روزهای اقتصاد کشورمان، کار را برای هر فردی سخت می‌کند.

ذاکری در پایان خواستار حمایت تمام قد و به دور از شعار مسئولان از کسب و کار صنایع دستی شد و تصریح کرد: اینکه مسئولان بر روی هنر قیمت بگذارند صحیح نیست و باید به صورت مدام و پیوسته راهکارهای اساسی رفع مشکل را پیدا کرده و به صورت میدانی وارد عمل شوند.

نظر شما