شناسهٔ خبر: 46103539 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون حقوقی وزارت خارجه:

اراده سیاسی در جهان برای ریشه‌کن کردن مواد مخدر وجود ندارد

نجمه محمودی‌نیا

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه با طرح این پرسش که چرا معضل مواد مخدر ریشه‌کن نمی‌شود گفت: به نظر جهان می‌تواند این کار را انجام دهد اما اراده آن را ندارد. به نظر ما اراده سیاسی در جهان برای ریشه‌کن کردن مواد مخدر وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محسن بهاروند در نشست تخصصی اقدامات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه همکاری‌های بین المللی مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: سوال عمده‌ای وجود دارد که چرا معضل مواد مخدر ریشه‌کن نمی‌شود؛ آیا چیز ناشناخته‌ای در آن وجود دارد که کشورهای جهان قادر به ریشه‌کن کردن آن نیستند؟

وی افزود: دنیا وارد مسائل خیلی بزرگتر از این شده و در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری توانسته یک معضل بین‌المللی را حل کند، اما چرا دستگاه بزرگ امنیتی، نظامی، سیاسی و اطلاعاتی جهان موفق به ریشه‌کن کردن مواد مخدر نمی‌شود؟ این سوال بزرگی است. 

وی گفت: به نظر جهان می‌تواند این کار را انجام دهد، اما اراده آن را ندارد. به نظر ما اراده سیاسی در جهان برای ریشه‌کن کردن مواد مخدر وجود ندارد. 

بهاروند تصریح کرد: اکثر کشورهای جهان و اعضای جامعه بین‌المللی به اندازه ایران در مبارزه با مواد مخدر جدی نیستند، اگر جدی باشند باید میزان کشفیات، میزان مبارزه‌ای که با مواد مخدر می‌کنند تناسبی وجود داشته باشد. باید شهدا و جانبازانی که ایران داده را مقایسه کنیم و ببینیم که چه کسی در مبارزه با مواد مخدر جدی‌تر است و چرا ریشه کن نمی‌شود؟ زیرا همکاری مشترک و مسئولیت مشترک توسط بسیاری از کشورها جدی گرفته نمی‌شود.

بهاروند اظهار کرد: ما خسته نمی‌شویم از اینکه بگوئیم رفتار ایالات متحده آمریکا در تحریم‌های همه جانبه ایران، یک رفتار نابهنجار، ظالمانه و علیه همه جامعه بین‌المللی بود. ما در بسیاری از جلسات و ملاقات‌ها و دیدارهایمان با مقامات خارجی سعی کردیم بگوییم که رفتار منفعلانه در مقابل رفتارهای نابهنجار یکی از اعضای جامعه بین المللی که خود را بزرگترین و قدرتمندترین عضو آن جامعه بین‌المللی می‌داند، به همه جهان و همه کشورها و آحاد جامعه بین‌المللی زیان وارد خواهد کرد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ایران در این مبارزه از طرف همه جهان تنها گذاشته شد، البته سازمان ملل متحد و سازمان‌های تخصصی همواره همکاری خوبی داشتند اما قدردانی و کمک بقیه اعضای جامعه جهانی در مبارزه با مواد مخدر هیچوقت آنقدر نبوده که ما انتظار داشتیم، ما انتظار بیشتری از کشورهای جهان داشتیم، وقتی جوانان ما در مبارزه با یک مشکل و مسئله مشترک بین المللی جان و سلامت و تمامیت جسمی و روحی خود را از دست می دهند انتظار داشتیم که همه کشورهای جهان قدردان باشند و کمک بیشتری در این امر کنند، نه اینکه منفعلانه در مقابل تحریم‌های ظالمانه دولت امریکا رفتار کنند و تسلیم شوند.

انتهای پیام

نظر شما