شناسهٔ خبر: 46071543 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

کسب و کارهای موفق در معرض خطر کلاهبرداری

صاحب‌خبر -

سالی پر از اتفاقی را پشت سر گذاشتیم که این اتفاقات تاثیرات زیادی بر اقتصاد و شرایط کسب و کار ایران گذاشته است. در این مقطع زمانی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقی که این روزها با آن روبرو هستیم، شیوع ویروس کرونا در جهان هست که طبیعتا تاثیرات زیادی بر اقتصاد جهانی و اقتصاد ایران داشته است.

 

در حقیقت اتفاقی که برای شرایط اقتصادی کسب و کارها افتاده این است که برخلاف گذشته نه تنها هزینه‌ها کم‌تر نشدند، علی رغم کاهش درآمد فعلی، به هزینه‌های کسب و کارها حتی اضافه هم شده است.

 

از طرف دیگر در مدتی که از جولان کرونا می‌گذرد، خوداشتغالی افزایش یافته و خانوارها سعی می‌کنند از روش تقلید و یا تلاش فردی خدماتی یا محصولاتی را عرضه نمایند و در نتیجه برخی از کسب‌وکارها رونق گرفته برای مثال نیاز عموم مردم به مواد شوینده، ضدعفونی کننده، الکل بهداشتی و ماسک افزایش پیدا کرده است.

 

این اتفاقات باعث نوآوری‌هایی می‌شود که بازار رقابتی صنایع مختلف را تحت الشعاع قرار داده و خود باعث ایجاد تحولات عظیم و پایدار دیگری می‌گردد؛ تحولاتی که نه تنها می‌توانند دامنه اثرگذاری وسیعی داشته باشند، بلکه تاثیرات آن‌ها به مراتب فراتر از بازه زمانی این بحران باقی خواهند ماند.

 

متاسفانه همیشه رقابت نادرست تجاری آفت خانمانسوز فضای کسب و کار بوده هست و خواهد بود. بی‌اعتبار ساختن رقبای تجاری همیشه با حمله مستقیم به یک شخص یا صنف خاص همراه است. بی‌اعتبار کردن به معنای هرگونه اظهار خلاف واقعی است که حسن شهرت رقیب تجاری را خدشه دار کند. در این شیوه اطلاعات نادرستی درخصوص کالا، خدمات یا شخص رقیب تجاری به جامعه هدف آن تجارت داده می شود.

 

در کشورهایی که نظام حقوقی ویژه‌ای برای حمایت از رقابت مشروع شکل نگرفته، معمولا چنین تصور می‌شود که حمله به رقبای تجاری جزئی اجتناب‌ناپذیر از رقابت است. در این کشورها معمولا بار اثبات نادرستی ادعا بر دوش شاکی است.

 

از طرفی تبلیغات مقایسه‌ای با ارجاع مثبت و ارجاع منفی نیز مزید بر علت می شوند. در ارجاع مثبت کالای یک شرکت با کالای شناخته شده و پرفروش شرکت رقیب مقایسه شده و ادعا می‌شود که دارای کیفیتی مشابه است و درواقع به نوعی از حسن شهرت دیگری استفاده می‌شود. اما در ارجاع منفی با مقایسه محصولات دو شرکت ادعا می‌شود که یکی بهتر از دیگری است و در واقع محصول شرکت رقیب مورد انتقاد قرار می‌‌گیرد که می‌تواند از مصادیق بی‌اعتبار ساختن محسوب شود. هر دو شیوه با ارجاع صریح یا ضمنی بدون مجوز به محصولات یا خدمات رقیب تجاری صورت می‌گیرد.

 

درکشورهایی که رویه سهل‌گیرانه‌تری دارند حتی اگر عملا از حسن شهرت رقیب تجاری استفاده شود، تا زمانی که آنچه در تبلیغات مقایسه‌ای گفته می‌شود مقرون به صحت باشد، دادگاه دخالت نخواهد کرد. در مقابل کشورهایی که حمایت‌های ویژه از تاجر در قوانین‌شان پیش‌بینی شده رویه‌های محدودکننده تری دارند به طوریکه صرف نام بردن از یک رقیب تجاری بدون اجازه وی ممنوع بوده و از مصادیق بی‌اعتبار سازی و رقابت نامشروع به شمارمی‌آید.

 

خوشبختانه در «قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» مصوب ۲۳/۸/۸۸ برای عرضه‌کنندگان کالا و خدمات در قبال مصرف‌کنندگان تکالیف و تعهداتی مقرر شده که ضمانت اجرای نقض این تکالیف علاوه بر جبران خسارت شامل جزای نقدی و جمع‌آوری کالاهای عرضه شده به منظور تعمیر و اصلاح و رفع عیوب آن‌هاست.

 

هدف اصلی این قانون الزام عرضه‌کنندگان کالا و خدمات به ارائه اطلاعات دقیق، صحیح و روشن به مصرف‌کننده درخصوص کالا و خدمات است.

 

از دیگر مقررات موجود در این حوزه می‌توان به آئین‌نامه « تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی» مصوب ‌شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران مورخ ۲۷/۱۲/۵۸ و مصوبه «سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی» شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب ۲۷/۱۱/۸۸ اشاره کرد که در این مقررات نیز  ممنوعیت ادعاهای غیرقابل اثبات و گمراه‌کننده و بی­ارزش جلوه دادن کالاها و خدمات دیگران در ساخت و ارائه کلیه تبلیغات بازرگانی مورد تاکید قرار گرفته‌است.

 

 با توجه به موارد فوق، حمایت از رویه‌های منصفانه و منع انحصار تجاری در نظام حقوقی ایران بی‌سابقه نبوده و در سال‌های اخیر نیز اقدامات مهمی در راستای تدوین مقررات جدید و هماهنگ با مفاد معاهدات بین‌المللی مانند کنوانسیون پاریس و موافقتنامه تریپس، صورت گرفته‌است. درخصوص تبیین و توضیح مهم‌ترین شقوق شیوه‌های رقابت غیرمنصفانه یعنی ایجاد شبهه، گمراه‌کننده بودن و بی‌اعتبار ساختن رقیب تجاری و هم‌چنین رویه‌های انحصاری و روش‌های مقابله با آن مقررات نسبتا جامعی در نظام حقوقی ما وجود دارد. بعضی از مطالب اشاره شده برگرفته از مقاله رقابت نادرست تجاری چیست؟ از عیسی قاسمی گرده می باشد.

 

در این میان شرکت شویا سازان با مدیریت شاهین خوشنویسان کارآفرین برتر کشور با این رویکرد که افراد با سرمایه و امکانات متناسب با خود می‌توانند واحد تولیدی خود را راه‌اندازی کنند توانسته در چند سال گذشته ده‌ها واحد تولیدی را در مناطق محروم راه‌اندازی کرده و فرصتی استثنایی را برای اشتغال و نیز کارآفرینی برای جوانان کشور محیا ساخته است.

 

شویاسازان با ایجاد واحدهای تولیدی در شهرها و استان‌های مختلف که به صورت مستقل و تحت نظارت شرکت مادر مشغول به فعالیت هستند، سعی می نماید در ایجاد اشتغال مولد که همواره از دغدغه های دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است سهمی کوچک داشته باشد.

 

شاهین خوشنویسان تلاش بعضی از همکاران و رقبا در ارائه محتواهای ساختگی و با شیوه های غیر حرفه ای در جهت به تصویر کشیدن غیر واقعی کلاهبرداری شرکت شویا سازان و کلاهبرداری مواد شوینده بعضی از شرکت‌ها و اشخاص که با اعطای نمایندگی غیر قانونی و یا با استفاده از جعل نام شرکت‌های بزرگ تولید مواد شوینده و با راه اندازی خط تولید مواد شوینده غیر بهداشتی سعی در لطمه زدن به تولید و اقتصاد کشور را دارند محکوم کرد و افزود ایجاد رقابت سالم بین بنگاه‌های اقتصادی در جهت بهبود فضای کسب و کار از نکات حائز اهمیت در زمینه توسعه کارآفرینی است.

 

این مجموعه به منظور شفاف سازی در رابطه با کیفیت محصولات و خدماتی که ارائه می دهد از تجربه مشتریان ارزشمند خود که آنان را سرمایه های اصلی خود می داند کمک گرفته تا با بیان حقایق نسبت به رفع شبهات پیش آمده برای بعضی از متقضیان اقدام نمایند.

 

لازم به یادآوری است که اصول ممیزی در رسانه های بزرگی همچون صدا و سیما که بررسی دقیق و موشکافانه ای از محتوای تبلیغاتی خود دارند و از طرفی شرکت در همایش های مرتبط با کارآفرینی و کسب جوایز بیشمار گواه بزرگی است بر صحت عملکرد این مجموعه و این موفقیت بزرگ را در کنار شما خانواده بزرگ شویا سازان جشن می گیریم و قدر دان خداوند بزرگ هستیم.

نظر شما