شناسهٔ خبر: 46053960 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فعالان رسانه ای کرمان: افزایش اعتبار انتخابات در گرو مشارکت همگانی

کرمان - ایرنا - اصحاب و اهالی رسانه و فرهنگ استان کرمان انتخابات ۱۴۰۰ را به عنوان میدانی موثر و مهم برای کنشگری سیاسی شهروندان می‌دانند که مشارکت بالای عمومی، اعتبار این انتخابات و انتخاب شوندگان را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن هر چه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، دماسنج حرارت سیاسی افراد و گروه های تاثیر گذار در آرا بتدریج افزایش پیدا می کند تا جامعه به سمت رقابتی نفس گیر برود.

واضح است که توده های جامعه در انتخاب های خود نگاه به سخنان، تحلیل ها و تبیین های نخبه های هر جامعه دارند و هر میزان این نظرات دقیق تر و صریح تر باشد، عرصه هایی مانند انتخابات سمت و سوی بهتری به خود می گیرند.

بجز اقلیت کوچکی که تمایل چندانی به حضور مردم در انتخابات ندارند، اکثریت شخصیت های حقیقی و حقوقی، احزاب، کارشناسان و گروه های ذی نفع، افزایش مشارکت را لازمه انتخاب فرد یا افراد اصلح می دانند.

تعدادی از نخبگان رسانه ای و مطبوعاتی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اینکه بر اهمیت مشارکت بالای شهروندان تاکید دارند، فراهم کردن ساز و کار برای حضور افراد را شرط لازم برای تحقق شرکت عمومی می دانند.

ایجاد بستر مشارکت در انتخابات ضروری است

محمد لطیف کار از فعالان با سابقه حوزه مطبوعات کرمان و مدیر مسئول نشریه فردای کرمان با بیان اینکه اهمیت انتخابات در دنیای امروز چیزی نیست که احتیاج به بحث و گفت‌ و گو داشته باشد گفت: گمان می‌کنم شما نتوانید در دنیا کسی را پیدا کنید که اهمیت انتخابات را در استقرار نظام سیاسی و امنیت در جامعه انکار کند.

وی افزود: برگزاری انتخابات نوعی پدیده‌ مدرن سیاسی است که نظر مردم را در مدیریت جامعه به رسمیت می‌شناسد بنابراین به جز دیکتاتورها هیچ کس مخالف انتخاب نیست و شک ندارم که همه‌ انتخابات‌ها مهم هستند و به بیان دیگر ما انتخابات غیرمهم نداریم که در نقطه‌ مقابل آن بگوییم این یکی انتخابات مهم  می باشد و شرکت در آن ضروری است.

لطیف کار تاکید کرد: در سده‌ها و هزاره‌های گذشته البته برگزاری انتخابات امر معمولی نبوده است و تقریبا تمام نظام‌های سیاسی به شیوه‌ دیکتاتوری اداره می‌شده‌اند و آن رژیم‌ها با رفتار غیرانسانی خود بر مردم کشورشان سلطه داشته‌اند اما حالا بشر از نظر رفتار سیاسی به بلوغ رسیده  و دیگر شیوه‌های قبلی جواب نمی‌دهد.  

وی با اشاره به اینکه مشارکت بالا در انتخابات بسیار با اهمیت و نشانه‌ پشتیبانی مردم از نقش‌های انتخابی و سیاسی است ادامه داد: در واقع به هر میزان که مردم با انتخابات فاصله بگیرند به همان میزان از دخالت مردم در سرنوشت‌شان کاسته می‌شود.

مدیر مسئول نشریه فردای کرمان اضافه کرد: از طرفی وقتی مشارکت پایین بیاید اعتبار و حیثیت نطام‌های سیاسی در مقابل دیگر قدرت‌ها  فروکش می‌کند و این می‌تواند یک نوع تهدید قلمداد بشود.

وی تصریح می کند: اما در هرحال میزان مشارکت یک موضوع سیاسی و عمدتا داخلی است، بنابراین نظام‌های سیاسی به موضوع انتخابات و سطح مشارکت مردم، باید به مثابه زیرساخت‌های لازم جهت اعمال قانون و مدیریت مطلوب در جامعه، نگاه کنند.

این فعال مطبوعاتی کرمان با بیان اینکه انتخابات یک مقوله‌ فرا زمانی است اظهار داشت: بنابراین ساز و کارهایی که برای مشارکت مردم ضروری است باید در همه‌ انتخابات‌ها اعمال گردد و ربطی به انتخابات ۱۴۰۰ و غیر آن ندارد.

لطیف کار تاکید می کند: برای افزایش مشارکت مردم همواره باید بسترهای لازم را فراهم کرد و به مردم فرصت بدهیم تا دست به انتخاب بهترین گزینه‌ مورد نظر خود بزنند.

وی تاکید کرد: نامزدهایی که به صحنه می‌آیند باید بتوانند دیدگاه‌ها و منافع مختلف را در جامعه نمایندگی کنند و نهادهای ناظر با سعه‌ صدر از نقش و حقوق مردم در انتخابات مراقبت و دفاع کنند و همچنین رسانه‌ها و احزاب با آزادی و آسودگی خاطر در زمینه‌ معرفی کاندیداها و حفاظت از آرای مردم می‌توانند نقش بسیار موثری در تهییج احساسات و رشد افکارعمومی ایفا کنند.  

تنوع نامزدها مشارکت مردم در انتخابات را رونق می بخشد

حامد شجاعی از فعالان رسانه ای و مدیرمسئول نشریه فاخر کرمان نیز در رابطه با مهم بودن انتخابات گفت: انتخابات نشانگر آگاهی ملی و مظهر انگیزه مردم در تعیین سرنوشت اجتماع خویش می باشد و حضور گسترده مردم در انتخابات سنجش میزان فعالیت مردم در سیاست های ملی و مشارکت در فعالیت های اجتماعی است،

وی تاکید می کند: حضور گسترده مردم در انتخابات با شور و شعور سیاسی قطعا باعث دلسردی و یاس دشمنان اسلام و خنثی سازی نقشه ها و برنامه های دشمنان نظام خواهد شد.

این فعال مطبوعاتی استان کرمان تصریح کرد: در این برهه از زمان با فشار اقتصادی حاکم برزندگی مردم و تحریم ها مساله مهم انجام یک سری اقدامات و راهکارها، برای زمینه سازی  شرکت عمومی و همه جانبه مردم در انتخابات  ۱۴۰۰ است.

وی ادامه داد: برخی از این راهکارها عبارتند از شفاف سازی و ایجاد فضای صادقانه برای گفتمان در کشور، حضور چهره های مطرح و خوشنام به عنوان نامزد انتخاباتی، تنوع نامزدها از نظر گرایش سیاسی، تبیین اهداف مشارکت در انتخابات، نقش مطبوعات و رسانه های عمومی در ایجاد فضای رقابتی.

شجاعی بیان کرد: با توجه به فعالیت احزاب و گروه های مختلف سیاسی در کشور قطعا تنوع نامزدها به لحاظ گرایش سیاسی می تواند حضور مردم را رونق ببخشد.

وی اظهار داشت: شاید در چند سال گذشته سوءمدیریت در بخش های مختلف نظام  در جامعه موجب خدشه دارشدن چهره های شاخص سیاسی شده است، اما قطعا همین گونه که ملت شهید پرور و سربلند ایران در۴۰ سال از عمر بابرکت نظام مقدس اسلامی با ایستادگی و مقاومت  به دنیا  درس آزادگی و شجاعت را اثبات کردند قطعا با انتخاب آگاهانه و با فهم و شعور سیاسی و حضور حداکثری خود در انتخابات ۱۴۰۰ باردیگر یکدلی و درس آزادگی را به دنیا نشان خواهند داد.

مدیر مسئول نشریه فاخر کرمان ادامه داد: از سوی دیگر رسانه ها یا شبکه های اجتماعی که در جامعه امروز نقش پررنگ داشته باید با تبلیغ منصفانه یک فضای رقابت را برپایه عدالت  برای انتخاب اصلح و شایسته یا با اطلاع‌رسانی به موقع به افکارعمومی و پاسخگویی به سئؤالات، تردیدها و شبهات فراهم نمایند.

وی تاکید کرد: اما در این میان یک نکته که حائز اهمیت می باشد وحدت و همگرایی بین احزاب و جناج ها می باشد که با تجربه از انتخابات گذشته با تعیین یک نامزد واحد و کارآمد بتوانند دراین رقابت سرنوشت ساز و حساس مشارکت حداکثری مردم را جلب کنند.

شجاعی تصریح کرد:  متاسفانه در گذشته شاهد بودیم که اعضا و شورای احزاب با سلایق مختلف به موقع نتوانستند به اجماع و یک نقطه مشترک برای انتخاب نامزد اصلح برسند و این موضوع باعث شکست جناح یا حزب در انتخابات شده و همچنین کاهش آرای مردم را در برداشت.  

وی افزود: امید است که از فضای تبلیغاتی انتخابات به عنوان یک فرصت بزرگ ملی برای حفظ وحدت ملی و مقابله با توطئه‌های پلید و تفرقه‌افکنانه دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران بهره برده و استفاده نماییم.

مشارکت قابل قبول در انتخابات ۱۴۰۰ رقم می خورد

مدیر مسئول روزنامه واقعه کرمان گفت: هویت انقلاب اسلامی از همان ابتدا با مشارکت مدنی مردم از رفراندوم حماسی ۱۲ فروردین سال ۵۸ گرفته تا انتخابات مجلس یازدهم پیوند خورده بطوریکه پس از برگزاری ۳۷دوره انتخاباتی مختلف تاکنون نزدیک به یک میلیارد آرا به صندوق رای ریخته شده است.

محمد صادق طاهری افزود: انتخابات در کشور ما اغلب پدیده ای همراه با هیجانات و حساسیت های خاص سیاسی و اجتماعی بوده که شاید در هیچ کشوری نمونه نداشته باشد. انتخاباتی که در بسیاری از موارد تا لحظه ی آخر هم بهترین تحلیل گران نمی توانستند نتیجه را حدس بزنند.

وی اظهار داشت: اکنون این قطار پرشور به ایستگاه سی و هشتم و سی و نهم یعنی انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری و دوره ششم شورای اسلامی رسیده است، آن هم در وضعیتی که مردم در بدترین وضعیت اقتصادی و معیشتی قرار دارند و حسب این وضعیت بسیاری از کارشناسان اهل فن، مشارکت بالایی را پیش بینی نمی کنند.

این فعال رسانه ای کرمان تاکید می کند: درحالی که با عنایت به غیرقابل پیش بینی بودن جامعه انقلابی ایران از یک سو و با توجه به تشخیص درست مردم برای ایجاد یک تحول ساختاری، پیش بینی ام رقم خوردن مشارکتی قابل قبول در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ است.

وی ادامه داد: زیرا مردم با همه سختی ها، این را هم می دانند که راه حل عبور از بحران، همین انتخابات است و اگر بخواهند بی توجه از کنار این بزنگاه مهم بگذرند، حتما ضرر خواهند کرد پس باید منتظر یک حماسه دیگر و حضوری گسترده باشیم.

طاهری تصریح کرد: البته رسیدن به این هدف، علاوه بر پتانسیل سیاسی و اجتماعی جامعه، نیاز به ساز و کار مشخصی دارد که مهمترین آن، ایجاد فرصت مناسب برای حضور همه کاندیداها با هر سلیقه و منش سیاسی است.

وی اضافه کرد: فرایندی که می تواند فرانگری و  سعه صدر نظام و علاقه مندی متولیان امر برای حضور همه جانبه فعالان و جریان های سیاسی با هر نگرشی در چارچوب قانون اساسی را به منصه ظهور برساند و به هر حال امیدواریم در انتخابات آتی، برگ زرین دیگری به تاریخ مشارکت مدنی نظام اضافه شود.

حضور فعالانه مردم جان تازه ای در کالبد سیاسی می دمد

مدیر مسئول نشریه پایان هفته کرمان نیز مشارکت فعالانه مردم در انتخابات را دمیدن روح و جان تازه ای در کالبد ساختار سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جامعه مدانسته و می گوید:  انتخاب شدن و انتخاب کردن از آن جهت اهمیت دارد که نقش موثر شهروندان در توسعه یا عدم توسعه یافتگی چهره می گشاید.

حسین شهابی مشارکت بالای مردم در انتخابات را نشانه بلوغ اجتماعی و سیاسی عنوان می کند و تاکید کرد: بر خلاف اینکه اگر شهروندان اشکالاتی و نقدی بر سیستم اجرایی و یا مدیریت شهر و روستا دارند باید با مشارکت گسترده و همه جانبه در انتخابات پیشِ رو شرکت کنند و به گزینه های شایسته و با برنامه رای دهند و این مشارکت باعث خواهد شد تا بدخواهان جمهوری اسلامی  ایران چشم طمع به نام و نشان و شکوه آن نداشته باشند.  

وی درباره سازوکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات عنوان کرد: ضرورت دارد به منظور رونق فعالیت بنگاههای اقتصادی و کسب و کارهای مختلف که در اثر کرونا هم در این سالهای اخیر ضربه دیده اند دولت و نهادهای مسئول نسبت به رفع موانع تولید و کمک در بخش های مالیات و بیمه و عوارض و نظایر آن توجه ویژه ای داشته باشند تا مقدمات مشارکت بالاتر اصناف و کسب و کارها در انتخابات رقم بخورد.

شهابی اظهار داشت: بدون تردید نقش و اهمیت جایگاه رسانه ها بویژه مطبوعات محلی در ایجاد انگیزه برای مشارکت مردم در انتخابات بر هیج کس پوشیده نیست و در این راستا پیشنهاد می شود معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکل های صنفی رسانه ای مقدمات انگیزشی ویژه ای برای تحلیل و گزارش و خبر و مقالات مرتبط با انتخابات پیش رو فراهم کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات میان ‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، انتخابات میان ‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، همزمان در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

نظر شما