شناسهٔ خبر: 46028700 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با افزایش مثبت شدن تست‌های PCR در استان زنجان؛

کرونای سرکش وحشیانه در چهار شهرستان زنجان می‌تازد

الناز آخوندی

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: در روزهای اخیر در شهرستان‌های ابهر، خدابنده، خرم‌دره و طارم شاهد افزایش میزان مثبت شدن تست‌های PCR انجام شده هستیم که نشان‌دهنده گردش بالا و خطرناک ویروس است.

صاحب‌خبر -

پرویز قزلباش صبح امروز (۱۴ اسفند) در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا که در محل استانداری زنجان برگزار شد، با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد روند افزایشی بیماری کرونا در برخی از شهرستان‌های استان هستیم که هشدارهای جدی را در روزهای پایانی سال به زنجانی‌ها می‌دهد، اظهار کرد: اکنون طبق شاخص‌های موجود در شهرستان‌های ابهر، خرم‌دره، ماه‌نشان و طارم شاهد روند افزایشی بیماری کرونا هستیم که نیازمند توجه بیشتری است.

وی در رابطه با افزایش مثبت شدن تست‌های PCR در برخی از شهرستان‌های استان، افزود: در حال حاضر میزان مثبت شدن تست‌های PCR در شهرستان‌ ابهر به ۱۵ درصد رسیده که نشان‌دهنده خطر و گردش بالای ویروس کرونا در این شهرستان است، علاوه بر ابهر در سایر شهرستان‌ها نیز شاهد افزایش مثبت بودن تست‌های PCR هستیم.

این مسئول با بیان اینکه روزانه حدود ۱۷۰۰ تست کرونا در استان گرفته می‌شود، تصریح کرد: میزان مثبت شدن تست‌های PCR در شهرستان خدابنده بیش از ۱۰ درصد و در شهرستان طارم به بیش از ۱۵ درصد رسیده است، شهرستان خرم‌دره یکی از نقاطی است که شاهد رفتار عجیب ویروس کرونا در آن بودیم و اکنون علی‌رغم تلاش‌های انجام شده میزان مثبت شدن تست‌های PCR این شهرستان به ۲۲ درصد رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه در حال حاضر میزان مثبت شدن تست‌های PCR به ۱۳ درصد رسیده که نیازمند مراقبت‌ها و نظارت‌های ویژه در روزهای پایانی سال است، گفت: در روزهای پایانی سال با مشکلات جدی همچون برگزاری مراسم‌ مانند چهارشنبه آخر سال، ورود دست‌فروشان غیربومی به استان و خریدهای آخر سال مواجه خواهیم شد.

قزلباش با بیان اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی استان نیازمند تامین نیروهای تخصصی در شهرستان‌ها و افزایش تعداد مراکز ۱۶ ساعته سرپایی است، افزود: برای پیشگیری از آغاز پیک بعدی کرونا در استان باید رهگیری بیماران و انجام تست‌های کرونا بیشتر شود و با توجه به همکاری بسیار خوب سپاه انصارالمهدی (عج) و بسیج استان در زمینه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی امید است این نظارت‌ها در روزهای پایانی سال روند صعودی به خود بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم همکاری صنوف استان زنجان در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، افزود: اکنون به طور واضح شاهد کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان زنجان هستیم، به طوری که برخی موارد به زیر ۷۰ درصد رسیده است که خطر بسیار جدی بوده و سلامت مردم را تهدید می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم‌پزشکی استان به دنبال واکسیناسیون‌های در سطح وسیع‌تری است ولی این امر هنوز امکان‌پذیر نیست، هر چند که واکسیناسیون کرونا با یک برنامه خاصی پیش می‌رود، تصریح کرد: انتظار می‌رود نظام پزشکی شهرستان زنجان در بحث نظارت بر مجموعه جامعه پزشکی، همراهی بیشتری داشته باشد تا نظارت‌ها توسط دانشگاه علوم‌پزشکی استان در این زمینه عملیاتی‌تر عمل کند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان با اشاره به انتقال بیماران دیالیزی بخش دیالیز بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان به انجمن خیریه بیماران کلیوی استان در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در استان، خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات به وجود آمده و اینکه ممکن است به سمت پیک چهارم بیماری کرونا در استان برویم، در زمینه خدمت‌رسانی به بیماران دچار اخلال خواهیم شد.

انتهای پیام

نظر شما