شناسهٔ خبر: 46018890 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۰؛

مجوز مجلس به بانک‌ها برای مشارکت در اجرای پروژه های بزرگ زیربنایی

نمایندگان مجلس به بانکها و موسسات اعتباری غیر بانکی اجازه دادند در هر یک از پروژه های بزرگ زیربنایی و طرحهای تملک دارائی های سرمایه ای نظیر طر حهای آزادراهی و بزرگراهی و راههای اصلی، صنعتی و تولیدی مشارکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (چهار‌شنبه، 13 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، با بندهای الحاقی 3 و 4 تبصره (18) ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

در بند الحاقی 3 تبصره 18 ماده واحده این لایحه آمده است: به بانکها و موسسات اعتباری غیر بانکی اجازه داده می شود از محل منابع خود از جمله منابع حاصل از واگذاری دارایی های مازاد در هر یک از پروژه های بزرگ زیربنایی و طرحهای تملک دارائی های  سرمایه ای نظیر طرحهای آزادراهی و بزرگراهی و راههای اصلی، صنعتی و تولیدی در قالب تامین مالی و تملک و ایجاد شرکت و صندوق پروژه و حداکثر تا سقف 40 درصد از سرمایه پایه خود (با احتساب سهم سرمایه گذاری در شرکت های مرتبط با فعالیت بانکداری) مشارکت نمایند.

بانک ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر ظرف 5 سال پس از بهره برداری از طرح های صنعت و تولیدی مذکور نسبت به واگذاری آنها اقدام نمایند. در غیر این صورت با گذشت 5 سال از تاریخ بهره برداری مشمول جریمه های ماده 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور می شوند.

براساس بند الحاقی 4 تبصره 18 ماده واحده لایحه بودجه 1400؛ به شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی، اجازه داده می شود تا یک درصد(1%) از سود ویژه خود (غیر از سود سهم دولت و مالیات) را در چهارچوب قوانین برای رفع محرومیت با اولویت استانهای محروم و مناطق محروم استان هایی که واحد آنها در آن استقرار دارند سرمایه گذاری و هزینه نمایند.

پایان پیام/50

نظر شما