شناسهٔ خبر: 45995508 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

@akhbaarejahan

پیروزی چین در نبرد با فقر

تهران- ایرنا- شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در تاریخ ۲۵ فوریه سال جاری میلادی، در نشست کشوری جمع بندی و تقدیر از نبرد چین با فقر، پیروزی جامع چین در این نبرد را رسما اعلام کرد و از فقرزدایی ۹۸ میلیون و ۹۹۰ هزار تن از جمعیت فقیر روستانشین مطابق با معیارهای کنونی سخن گفت.

صاحب‌خبر -

وی افزود: در جریان این روند، از مجموع ۸۳۲ بخش فقیرنشین و ۱۲۸ هزار روستای درگیر با این معضل به طور کامل فقرزدایی صورت گرفته است. بر این اساس پس از لیست کردن مناطق فقیر، معضل فقر مطلق در این مناطق به طور کامل برطرف شد و امر دشوار ریشه کن سازی فقر مطلق تکمیل گشت و در نتیجه حرکتی اعجازآمیز در تاریخ ثبت شده است.

از سال ۲۰۱۲ دولت چین به گونه ای دقیق، راهبرد فقرزدایی و کاهش فقر را اجرایی کرد و با تکیه بر انسان مداری، به تضمین حق بقای انسان ها و تحقق حق توسعه پرداخته و با قرار دادن زنان، کودکان، سالمندان، معلولان، اقلیت ها و دیگر اقشار خاص درگیر با مسئله فقر به عنوان جامعه هدف، بزرگترین و قوی ترین نبرد فقرزدایی تاریخ را سازماندهی کرده و به نتیجه رسانده است. چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه جهان با یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر جمعیت، در فرآیندی تاریخی ضمن رفع نمودهای فقر مطلق، موجبات افزایش ملموس سطح زندگی و حقوق مردم را فراهم آورده و با تضمین حقوق آموزشی، درمانی و اسکان مردم، نقشی عظیم را در زمینه کاهش فقر و مسئله حقوق بشر در جهان ایفا کرده است.

فقر از جمله بیماری های مزمن جامعه بشری است. بخشی از تاریخ چین، در واقع بخشی از تاریخ مبارزه و نبرد چینیان با فقر است. برای هزاران سال، به واسطه تاثیر عواملی چون سطح پایین قدرت تولید و همچنین بروز انواع بیماری ها، جنگ ها، فجایع طبیعی و مواردی دیگر، حتی اگر در گستره تاریخ نیز "عصری شکوفا" رخ می نمود، باز بخشی از مردم را گریزی از فقر نبود. در دوران مدرن به این سو، به دلیل فساد حاکمیت فئودالی و تجاوزات قدرت های غربی، سایه شوم فقر به مراتب بیش از گذشته مردم چین را می آزرد. حزب کمونیست چین از زمان تاسیس، همواره بار سنگین و ماموریت تاریخی خود در سعادتمند سازی مردم چین را بر عهده داشته و از یاری فقرا برای برخواستن و بدست آوردن رهایی شان تا ساخت و تحقق سوسیالیسم را پیگیری کرده است. از رهگذر چنین رویکردی بوده است که حزب با آغاز حرکت خود از جریانی برنامه مند، با مقیاسی بزرگ و سازماندهی شده در زمینه فقرزدایی، سیری منسجم را تا آغاز نبرد جانانه مردمی با فقر در برابر خود داشته و توانسته با همراهی مردم و کوشش طاقت فرسای آن ها، سرانجام در ایام صدمین سالگرد تاسیس حزب، پیروزی جامع در نبرد برابر فقر را محقق نماید.

جناب آقای شی جین پینگ اشاره کرده اند که ما بر اساس شرایط و وضعیت کشورمان، چارچوب های فقرزدایی را مدنظر قرار داده و بر مبنای آن به طرح مجموعه ای از سیاست ها و تدابیر فوق العاده پرداختیم و با تشکیل ساختاری از سیاست ها، نهادهای کاری و سیستم های موثر، در مسیر ویژه چین برای کاستن از فقر گام نهادیم که مجموع عوامل یاد شده به شکل گیری نظریه ضد فقر ویژه چین منجر شده که سرفصل های عمده آن عبارتند از پایبندی به رهبری و هدایتگری حزب، ارائه ضمانت های سازمانی و سیاسی قوی برای پیشروی در امر فقرزدایی؛ پایبندی به اندیشه توسعه مردم محور، پایداری و ثبات قدم بر مسیر رفاه جمعی؛ پایبندی بر قدرت و مزیت سیاسی موجود در ساختار سوسیالیسم چین برای متمرکز سازی قدرت در انجام امور بزرگ، تثبیت نبرد فقر زدایی به عنوان یک اراده مشترک و لزوم اقدام مشترک و جمعی جهت تحقق آن؛ پایبندی به راهبرد دقیق فقرزدایی و بهره گیری از ابزار توسعه برای خشکاندن ریشه های فقر؛ پایبندی بر تحریک مواضع مثبت، ابتکار عمل، خلاقیت و همبستگی گروه ها و اقشار فقیر در جریان این روند؛ پایبندی بر عملکرد جمعی و متحدانه و یاری متقابل، ایجاد فضایی پررنگ جهت همیاری اجتماعی در بحث کمک به فقرا؛ پایداری بر اقدامات عمل گرایانه حقیقی، پایمردی بر اهداف و ایستادگی در برابر مشکلات تا تحقق حقیقی کاهش فقر، کاهش جمعیت فقرای حقیقی و نهایتا فقرزدایی.

از سال ۲۰۱۲، سالانه به طور متوسط از ۱۰ میلیون نفر در چین فقرزدایی شده و سطح درآمد اقشار فقیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در این فرآیند جمعیت رها شده از فقر دیگر نگران تامین غذا، پوشاک، آموزش های خدماتی، مراقبت های اولیه پزشکی نبوده و در ضمن محل سکونت و مواردی چون آب آشامیدنی آن ها نیز تضمین شده است. حالا دیگر بیش از ۲۰ میلیون تن از بیماران فقیر از انواع خدمات درمانی بهره مند شده و نزدیک به ۲۰ میلیون تن نیز از کمک های مختلف از سیستم تضمین زندگی و سیستم پشتیبانی از افراد بسیار فقیر برخوردار گشته اند. از سوی دیگر بیش از ۲۴ میلیون نفر از فقرای دارای معلولیت های سطح بالا یا با شرایط دشوار، کمک هزینه های معیشتی دریافت می کنند. همزمان سیر توسعه مناطق فقیر به گونه ای ملموس تسریع گشته و قدرت اقتصادی در این حوزه ها به گونه ای بی وقفه در حال رشد است، در عین حال ساخت و تکمیل تاسیسات زیرساختی در این مناطق جهشی چشم گیر داشته و مسائل مربوط به حوزه مباحث اجتماعی این مناطق نیز رشد کرده است. در این فرآیند بیش از ۱.۱ میلیون کیلومتر راه روستایی ساخته یا نوسازی شده و در همین چارچوب ۳۵ هزار کیلومتر خط آهن نیز به شبکه ریلی کشور متصل شده است. همچنین میزان اتکا به برق تامین شده برای شبکه کشاورزی در این مناطق به ۹۹ درصد رسیده و تامین شبکه های فیبر نوری و ۴G در این مناطق از ۹۸ درصد فراتر رفته است. در همین فرآیند ۷.۹ میلیون باب خانه فرسوده ۲۵ میلیون و ۶۸۰ خانوار درگیر فقر نوسازی شده و در مجموع ۳۵ هزار شهرک جدید جهت اسکان متمرکز و ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار باب خانه جدید بنا شده و بیش از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به خانه های جدید نقل مکان کرده اند.

رهایی از فقر نه تنها یکی از مسائل دشوار پیش روی کشورهای در حال توسعه که یکی از معضلات طولانی مدت موجود و دشوار در راه توسعه و مدیریت جهانی به حساب می آید. از دوران اصلاحات و درهای باز، مطابق با استاندارهای فعلی، چین توانسته از ۷۷۰ میلیون نفر جمعیت روستایی درگیر با فقر، فقرزدایی کند. بر مبنای استانداردهای بین المللی و شاخص های فقر که از سوی بانک جهانی منتشر شده، جمعیتی که در چین از میزان فقرشان کاسته شده بیش از ۷۰ درصد کل میزان جهانی در این عرصه را به خود اختصاص می دهند. با مرور اوضاع فعلی و شرایط گذشته جهان، در می یابیم که هیچ کشوری تا کنون نتوانسته در چنین مدت کوتاهی از جمعیتی چند صد میلیونی رفع فقر نماید و این مسئله در شرایط فعلی که همچنان وضعیت فقر در جهان در حال تشدید است، اهمیتی مضاعف می یابد.

در شرایطی که شکاف فقیر و غنی در برخی کشورهای جهان همچنان رو به افزایش است، دستاوردهای چین در سیر اجرایی سازی و تحقق اهداف مربوط به کاهش فقر در چارچوب «برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد» خیره کننده بوده است که ده سال زودتر از برنامه به اهداف رسیده است. در عرصه عمل نیز چین همواره همکاری های بین المللی در حوزه کاهش فقر را در دستور کار خویش داشته و به عنوان یک کشور در حال توسعه هر کمکی که می توانسته را در این راه انجام داده و خرد چینی و طرح های خود را به نبرد جهانی ضد فقر ارائه نموده است.

چین همچنان امیدوار است در فرآیندی همراه دیگر کشورهای جهان، دست در دست هم با پایبندی به امر کاهش فقر، برای ساخت جهانی بدون فقر و ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک مبتنی بر شکوفایی و رفاه عمومی به سوی آینده حرکت کند.

نظر شما