سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سعید مستغاثی، نویسنده منتقد سینما با بیان این مطلب در آیین رونمایی کتاب «لذت سادگی»، خاطرات اکرانکنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار که طی مراسمی در مسجد المهدی بهارستان، طی مراسمی برگزار شد، گفت: اکرانهای مردمی جشنواره عمار، یک بازی طراحی شده ۱۲۰ ساله برای سینمای ایران را به هم زد. سینما طراحی شده بود که هویت دینی و ملی این مملکت را به هم بزند. هدف سینما از ورودش به کشور توسط فراماسونرها و درباریها که در کتاب «حکایت سینماتوگراف» مفصلاً به آن پرداختم، این بود که هویت مردم را تغییر دهند. همان چیزی امام خمینی (ره) هم بعد از ورودشان در بهشت زهرا گفتند که سینمای ما، مرکز فحشا شده است.
این نویسنده و منتقد سینما که از طریق ارتباط اسکایپی در مراسم حضور داشت، عنوان کرد: اکران مردمی جشنواره عمار از دو لحاظ این بازی را به هم زد. یکی اینکه آن حالت لاکچری و طراحیای که سینما را محدود به یک طبقه خاص و شبهروشنفکرها عنوان میکرد، به هم زد و سینما را به روستاها، مساجد، مدارس و... برد. دومین مسئله هم اینکه برخلاف آن سینمایی که میخواست مردم را از دغدغهها و باورهایشان غافل و مشغول کند به یکسری زرقوبرقها و روابط غیردینی و غیراخلاقی، این سینمای عماری آمد دغدغه مردم را گفت و سینمایی بود که برای مردم بود؛ چیزی که شعار آرزوی تمام سینماهای دنیاست. هالیوود و بالیوود ادعا دارند که ما مردمیترین سینما هستیم، ولی هیچکدام نمیتوانند ادعا کنند که در آن زوایای پنهان روستاها و نقاط دورافتاده رفتند، ضمن اینکه همه با بلیتها و اکرانهای گران و لابیهای سرمایهداری هستند، از این جهات، جشنواره عمار به خصوص اکرانهای مردمی آن، این بازی را به هم زد و این خیلی نکته مثبتی است و ا نشاءالله که بتواند ادامه پیدا کند.
سینماگر هنوز نمیداند چطور با مسجد ارتباط بگیرد
در بخش بعدی این برنامه، امیر داسارگر، کارگردان فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» در سخنانی گفت: زمانی که دوستان برای این برنامه تماس گرفتند، به دو دلیل تصمیم گرفتم خدمت شما باشم؛ یکی اسم همین مسجد بود، چون میخواستم ببینم مسجدی را که هر روز از جلویش رد میشوم بیایم و ببینم داخل آن چه خبر است که الحمدلله متوجه شدم تصادفی نیست و اوضاع خوبی دارد. دوم اینکه بالاخره اینجا مسجد است و بنده حدود پنج الی شش سال است که به وسیله آثاری که در این سالها داشتم با مسئله اکرانهای مردمی جشنواره عمار آشنا شدم و در این زمینه جزو خوشاقبالها بودم. با یکی دو تا از کارها توانستم با شهرها و محلههای مختلفی برخورد داشته باشم و با آنها همکلام شوم و دوستان خوبی پیدا کنم. واقعاً از بُعد شکرگزاری قبول کردم، تشکر از همه کسانی که در این سالها زحمت کشیدند.
وی تصریح کرد: در این چند سال و در اکرانهای مردمی جشنواره عمار فرصتی ایجاد شد و همیشه نظرم این بود که ما زمانی که فیلم میسازیم، هم خودمان از خودمان و هم دیگران سؤال میکنند که این فیلم قرار است از کجا پخش بشود؟ در ۱۰ سال گذشته در جشنواره عمار، یک مسیری برای عرضه و اکران فیلمهای کوتاه طی شده است. شاید کارهای خیلی کوتاه در بستر صدا و سیما پخش میشد، اما الان الحمدلله یک خیال راحتی وجود دارد، یک پشتوانه وجود دارد و امکانش هست که با امنیت سراغ تولید رفت که اسمش را امنیت مخاطبان میگذارم، یعنی شما خیالتان راحت است که بالاخره یک جامعه و مخاطب پیگیری دارید که کارها به دستشان میرسد، حال بسته به کیفیت کار و شناختی که از ذائقه مخاطب داریم، رقابت وجود دارد که حتماً شما هم میدانید بعضی فیلمها توانستهاند خیلی بیشتر مخاطب جذب کنند و بعضی فیلمها خیلی کمتر. بستگی به خود اثر دارد که چقدر بتواند نظرات را جلب کند.
«لذت سادگی» میتواند الهامبخش باشد
در بخش بعدی این مراسم، رسول احمدی از نویسندگان کتاب «لذت سادگی» در ارتباطی اسکایپی گفت: من الان از مسجدی که اولین بار خودم سال ۸۹ شروع به اکران فیلمهای جشنواره عمار کردم، صحبت میکنم. این اکرانها و فعالیتهای فرهنگی، دغدغهای شد که این تجربهها یک جایی ثبت بشود، به همین خاطر ایده کتاب مطرح شد. احمدی عنوان کرد: کتاب «لذت سادگی» در واقع یک جور توصیف است؛ توصیفی درباره اینکه چطور اکرانهای مردمی جشنواره عمار اتفاق میافتد، یعنی مجموعه خاطرات و تجربیات ثبت شده است. خود همین کتاب میتواند یک منبع باشد برای کسانی مثل اکرانکنندگان و الهامبخش ایدههای جدیدی باشد.
شباهت اکرانهای عمار با دفاع مقدس
در بخش دیگری از این برنامه، حجتالاسلام ناسخیان، امام جماعت مسجد المهدی در سخنانی با اشاره به شهیدان مدافع حرم حامد کوچکزاده، امیررضا قاسمپور، عباس دانشگر و شهید رحیم کابلی از اکرانکنندگان جشنواره عمار گفت: بنده به عنوان طلبه ناچیزی که در مسجد خدمتگزار هستم، این حرکت مبارک و پیوند میان مسجد و هنر را به فال نیک میگیرم و امیدوارم این حرکت، ادامهدار باشد. در کلمات مقام معظم رهبری، من عبارتی را دیدم که ایشان به همین دوستان جشنواره عمار فرموده بودند که توجه سینما به مقوله دین و آمدن این معارف داخل سینما حرکت بزرگ و مبارکی است.
این فعال فرهنگی با اشاره به فعالیتهای جشنواره عمار عنوان کرد: آن اخلاصی که من به عنوان طلبه کوچک در این عزیزان دیدم، شاید بشود به حرکات خالص اوایل انقلاب و جنگ تشبیه کرد. به تعبیر بعضی از بزرگان در اتاقهای غیررسمی، این عزیزان جهادگر آتش به اختیار، کارهای بزرگی را رقم میزنند. وی در ادامه با اشاره به تجربه نمایش فیلم در مسجد توضیح داد: از زمانی که ما ویدئو پروژکتور و این پرده را برای اکران فیلم به مسجد آوردیم، میتوانم بگویم اهالی مسجد در زمینه مسائل روز و سیاسی بسیار بیشتر از قبل در جریان قرار گرفتند. واقعاً با این اکرانها پنجرهای به روی مردم باز شد و این تجربه اولین تجربه شخصی بنده در مسجد بود، در کنار این اکرانها بسیاری از مطالب میتواند به مردم منتقل شود و افرادی که دید و نگاهشان به مسجد ممکن است دید کاملی نباشد را جذب مسجد و با دین آشنا بکنیم.
ناسخیان اضافه کرد: یک فرقی که مسجد با جاهای دیگر دارد حتی حسینیه، این است که مسجد تعطیلی ندارد. شما حتی ظهر جمعه هم اینجا تشریف بیاورید نماز جماعت برگزار و هر روز حدیث خوانده میشود. مردم را باید جذب مسجد کرد تا بدانند که مسجد فقط جای عبادت نیست، البته از مهمترین کارها عبادت در مسجد است ولی پیامبر (ص) وقتی وارد مسجد شدند در آن روایت و دیدند عدهای مشغول عبادتند و عدهای مشغول تعلیم و تعلم هستند، رفتند سراغ گروه دوم. شیوه بهروز تعلیم و تعلم در عصر کنونی تصدیق میکند.
کتاب «لذت سادگی» در ۲۳۲ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۷ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقهمندان برای تهیه این کتابها علاوه بر کتابفروشیها میتوانند به صفحات مجازی این ناشر به نشانی @raheyarpub یا سایت vaketab. ir مراجعه کنند.
نظر شما