شناسهٔ خبر: 45965520 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همایش بین‌المللی قره‌باغ| عراقچی: با هرگونه تهدید ‌تمامیت ارضی کشورها مخالفیم / ایران طرح توقف مخاصمات ‌قره‌باغ را ارائه کرد

گروه استان‌ها ـ معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت بسیار خوبی در رابطه با کشورهای منطقه برخوردار است، مسئله قره‌باغ یکی از بحران‌های پیچیده در منطقه قفقاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از‌قم‌، عباس عراقچی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی قره‌باغ 17 ربیع که از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و با محوریت تبیین بیانات مقام معظم رهبری در سالن همایش‌های امین برگزار شد، اظهار داشت: در طول دوران سخت تحریم‌ها روابط اقتصادی ما با کشور آذربایجان طبق روال گذشته ادامه پیدا کرد.

وی بابیان اینکه با هرگونه تهدید در مورد تمامیت ارضی کشورها مخالف هستیم، افزود: آذربایجان یکی از همسایگان مهم ما طی سال‌های گذشته به‌ویژه در زمان تحریم‌ها بوده است و ما ارتباط خود را بر مبنای احترام و منافع متقابل حفظ می‌کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد: یک نگرانی در موضوع حضور گسترده گروه‌های تکفیری در منطقه وجود داشت که مسئولان کشور آذربایجان این اطمینان را به ما دادند که این گروه‌ها هیچ جایگاهی نزد مردم و مسئولان آذربایجان ندارند.

عراقچی بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله قره‌باغ طرحی را آماده و به مسئولان دو کشور ارائه کرد، عنوان کرد: توقف مخاصمات، باز پس دادن مناطق اشغال‌شده به آذربایجان و ایجاد راه‌های ترانزیتی بین کشورهای منطقه و ایجاد راه‌های ارتباطی انسانی از مهم‌ترین محورهای این طرح بود.

وی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری و آنچه در موضوع 17 ربیع فرمودند، سرفصل‌ها و عناوین کلی سیاست خارجی ما در قبال مسئله قره‌باغ را تشکیل داد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: حسن همسایگی ما با کشور آذربایجان باعث شده ظرفیت‌های خوبی برای برقراری ارتباطات گسترده ایجاد شود.

عراقچی بابیان اینکه انعقاد سد خدا آفرین از سوی ایران و آذربایجان نشان‌دهنده مخالفت جدی ایران با اشغالگری ارمنستان در قره‌باغ بود، ادامه داد: روابط ایران و آذربایجان از شکوفایی مطلوبی برخوردار است، پروژه‌های مختلف میان این دو کشور تعریف‌شده و رفت‌وآمد شهروندان دو کشور و تبادل مرزی در نقاط مرزی مشترک قابل‌توجه است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت بسیار خوبی در رابطه با کشورهای منطقه برخوردار است، مسئله قره‌باغ یکی از بحران‌های پیچیده در منطقه قفقاز است و همیشه یک نقطه بحرانی به‌ویژه از زمان تقسیمات شوروی به بعد بوده است.

انتهای پیام/452/ش

نظر شما