شناسهٔ خبر: 45961427 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیلی زلزله

یاسوج- ایرنا- زلزله اخیر سی سخت، مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد و میزان خسارت‌های آن به منازل مسکونی هشدار تازه ای در خصوص سازه‌های ناایمنی است که مجوزهای غیرقانونی این ساختمان‌ها طی سالیان گذشته صادر می‌شد.

صاحب‌خبر -

زلزله اخیر ‌سی سخت در حقیقت بازخوانی فاجعه بار مجوز های غیرقانونی ساخت و سازهای غیرمهندسی و تخلفات ساختمانی در این دیار را آشکار کرد. 

زلزله ۵.۶ دهم ریشتری سی سخت ساختمان های ناکارآمد را تخریب و آسیب به بسیاری از آن ها وارد کرد.

روند افزایشی ساخت وسازهای غیرمجاز و غیر اصولی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد و بی توجهی به اصول فنی و مهندسی از چالش های اساسی در حوزه عمران شهری این استان محسوب می شود.

به گفته یک کارشناس عمران در این استان روابط قومیتی، ارتباط های فامیلی، منفعت طلبی و قانون گریزی مهمترین دلایل ساخت و سازهای غیرمجاز است.

سید حسین کاظمی ادامه داد: پیامد منفی این روابط و ارتباط ها نادیده گرفتن یا تخفیف مجازات ساخت و سازهای غیرمجاز در استان و به ویژه یاسوج و حومه از سوی برخی متولیان امر و دستگاه های اجرایی مربوطه است.

 زلزله ۵.۶ دهم ریشتری سی سخت  پنج ثانیه طول کشید و به گفته کارشناسان اگر بیشتر طول می کشید شاید میزان خرابی هایش خیلی بیشتر بود.

براساس گزارش های مسئولان، یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در زمین لرزه اخیر تخریب و ۶۰۰ واحد در سطح شهر سی سخت و ۵۸۰ واحد نیز به صورت صددرصد در روستاهای شهرستان دنا تخریب شد.

تعداد  دوهزار و ۹۰۰ واحد مسکونی در شهرستان دنا نیاز به  تعمیر دارند که از این تعداد یک هزار و ۵۰۰  واحد شهری و یک هزار و ۴۰۰  واحد روستایی است.

این استان بر روی گُسل زلزله قرار دارد و تاکنون نیز زمین لرزه های متعددی را تجربه کرده است. 

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بازدید از منازل خسارت دیده در زلزله سی سخت تصریح کرد: با وجود نوساز بودن برخی از منازل، شاهد تخریب سازه ها بودیم که این مهم باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

محمدرضا رضایی کوچی گفت: اگر ساختمان دارای پروانه، نوساز و با تاییدیه سازمان نظام مهندسی بوده و در زلزله تخریب می شود، این انتقاد بر سازمان نظام مهندسی وارد خواهد بود.

وی افزود: به همین دلیل تلاش مضاعف در زمینه ساخت و سازهای مقاوم و پیشگیری های لازم برای کاهش خسارت های ناشی از وقوع زلزله در کهگیلویه و بویراحمد ضروری بوده و باید مورد توجه جدی متولیان امر باشد. 

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خواستار جانمایی مناسب در  ساخت و ساز واحدهای مسکونی آسیب دیده در زلزله شهر سی سخت و استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب و باکیفیت شد.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد نیز به ساخت و سازهای غیر مجاز واکنش نشان داده و گفت:  نکته‌ای که باید همه توجه بیشتری کنند مساله نظام مهندسی است، این نهاد نباید در انجام وظیفه سهل‌انگاری کند و شهرداری‌ها در بحث نظام مهندسی باید وظیفه خود را انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: مردم هم باید وقتی هزینه می‌کنند آینده‌نگری داشته باشند، چنانچه زلزله ۶ ریشتری پیش می‌آمد بدون شک تلفات داشت که باید در بحث استحکام خانه‌ها این موضوعات رعایت شود. 

وی ادامه داد: برخی بساز و بفروش‌ها هیچ مهندسی و نظارتی ندارند و فقط با نماکاری به مردم می‌فروشند که خیانت و جنایت است و اگر کسی کشته شد مانند قتل است. 

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: خانه‌ای را دیده‌ام که ناظری از آن بازدید نکرده اما امضای ناظر پای اسناد آن است از این رو باید شهرداری‌ها و نظام مهندسی هزینه‌ها را کاهش دهند تا مردم بتوانند مراجعه کنند.

حسینی بیان کرد: نظام مهندسی در خصوص استاندارد سازی به جدیت برای جلوگیری از کوتاهی در ساخت و سازها قدم بردارد و شهرداری ها در خصوص ساخت و سازها نظارت کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازسازی و نوسازی منازل زلزله زدگان سی سخت، گفت: اصول نظام مهندسی در ساخت و سازهای جدید رعایت شود.

حسین کلانتری با اشاره به اینکه این شهر بر روی کمربند زلزله قرار دارد، عنوان کرد: برخی از نقاط شهر تخریب شده است و نشان دهنده این بوده که  نقاطی روی گسل است.

کلانتری تاکید کرد: در نظام مهندسی اقدامات لازم برای بازسازی خانه ها انجام شده تا خانه های امنی برای مردم احداث شود.

شواهد نشان می دهد هنوز بسیاری از مردم استان با اهداف و کارکردهای مثبت سازمان نظام مهندسی، آشنا نیستند که باید در این زمینه نیز بیش از پیش فرهنگ سازی و آگاه سازی شود.

نظارت دقیق و درست بر روند ساخت و ساز بهترین راهکار برای افزایش مقاومت، ایمنی و عمر مفید ساختمان است.

به گزارش ایرنا، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه، ۲۹ بهمن ماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

زمین لرزه سی سخت خسارت جانی نداشت اما ۶۳ نفر مصدوم شد.


 

نظر شما